خط دادن سناتور باب منندز به سیاست خارجی بایدن

کد خبر: 1055503

پایگاه فارن پالسی در مطلبی به تاثیر سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بر سیاست خارجی دولت جو بایدن پرداخته و عنوان کرده که او "قرار نیست به بایدن اجازه دهد اشتباهات اوباما را تکرار کند.

خط دادن سناتور باب منندز به سیاست خارجی بایدن

 ایسنا: پایگاه فارن پالسی در این مطلب نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در طی تنها شش هفته‌ای که در ریاست جمهوری بوده است اقدام به بمباران سوریه، تحریم عربستان و میانمار و اتخاذ اقداماتی برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران کرده است. اما اگر بایدن فکر می‌کند که می‌تواند بدون رایزنی با باب منندز در حوزه سیاست خارجی تصمیم بگیرد اشتباه می کند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قبلا هم در این سمت بوده و چندان روش دولت اوباما در قبال اجرای امور بین المللی را نپسندید. از نظر منندز، اوباما با سیاست خارجی جوری رفتار کرد انگار که تنها ملاحظه کاخ سفید است. در نتیجه او اغلب باعث سخت‌تر شدن کار برای باراک اوباما، رئیس جمهور سابق به ویژه در حوزه‌هایی شد که نیاز به تایید کنگره داشتند.

این سناتور ۶۷ ساله دور سومی و از نمایندگاه قدیمی اسبق مجلس نمایندگان آمریکا به پلتیکو گفت که اغلب از اوبامایی که به جای مشورت به قانونگذاران قبل از اطلاع دادن تصمیماتش به کنگره صرفا این تصمیمات را به کنگره اعلام می کرد، ناخرسند است. منندز نهایتا در قبال چندین مساله از جمله توافق هسته‌ای ایران و قصد اوباما برای شروع مجدد روابط با کوبا در سمت مخالفت کاخ سفید قرار گرفت.

او با این حال امیدوار است که تحت ریاست جمهوری بایدن مسائل تغییر پیدا کنند و او بتواند کنگره را با تغییرات هم راستا کند.

منندز در مصاحبه‌ای عنوان کرد: فراتر از واقعیت ۵۰-۵۰ بودن کرسی‌های مجلس سنا، زمانی که ما درباره سیاست خارجی حرف می زنیم، زمانی که ما بتوانیم در قبال مساله‌ای حمایت دو حزبی و البته نه شاید صد در صدی و از سوی هر ۱۰۰ نماینده، داشته باشیم. ما در جهان قدرتمندتر هستیم. و من معتقدم جو بایدن آن را باور دارد.

با این حال کاخ سفید در معرض یک شروع سخت است. او و دیگر دموکراتها تا کنون خواستار مجازاتهای سخت بیشتر علیه عربستان بعد از آنکه یک گزارش اطلاعاتی آمریکا رسما تقصیر قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد حاکمیت عربستان را به گردن محمد بن سلمان، ولیعهد و رهبر دوفاکتوی عربستان انداخته شده‌اند.

منندز در بیانیه‌ای گفت: من امیدوارم این تنها یک گام نخست باشد و دولت برنامه برای اتخاذ تدابیر ملموس برای مسئول دانستن شخصی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قبال نقشش در این جنایت شنیع داشته باشد.

جای تعجب نیست که کاخ سفید کمپینی برای جلب نظر منندز که از مخالفت با حزبش نگران نبوده و سابقه سخت تر کردن کار برای روسای جمهور تحکم کننده به کنگره را داشته به پیش می‌برد. نزدیکی به منندز برای موفقیتهای سیاست خارجی بایدن حیاتی خواهد بود.

منندز بیان کرد: مساله این نیست که ما قرار باشد همیشه با هم صد در صد موافق باشیم. اما معنی آن این است که ما یکدیگر را و این که از کجا آمده‌ایم درک کرده و اغلب با هم موافق باشیم تا مخالف.

احتمالا منندز جنگ طلب و دولت بایدن نسبت به چند حوزه کلیدی با هم مخالفت داشته باشند: توافق هسته‌ای ایران، روابط آمریکا با کوبا، استفاده از قوای نظامی در خارج و اقدامات مرتبط با نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا.

او احتمالا به تیم بایدن که بسیاری از اعضایش تحت ریاست جمهوری اوباما خدمت کرده و به دنبال نجات توافقاتی همچون توافق هسته‌ای با ایران یا برقراری مجدد روابط با کوبا هستند آسان نخواهد گرفت؛ مسائل و روابطی که تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آسیب دیدند. او در عین حال بر نقش بیشتر کنگره نسبت به این که آمریکا از نیروی نظامی در خارج استفاده کند تاکید خواهد کرد.

منندز در ضمن گذشت یک ماه از کار دولت جدید به پلتیکو گفت که تیم بایدن هم اکنون در حال کنار گذاشتن الگوی اوباما است که به گفته او همواره برای نقش کنگره در شکل دهی به سیاست خارجی آمریکا ارزش قائل نشد بوده تا به جایش همکاری نزدیکی با سنا به منظور هماهنگ سازی و یافتن راه حل داشته باشد.

معاونهای ارشد بایدن که ظاهرا مشتاق عدم تکرار اشتباهات دولت اوباما هستند، تا کنون تلاش کرده‌اند منندز را راضی نگه دارند.

همپیمانان منندز می گویند که دولت بایدن با ریسک خودش از او عبور خواهد کرد – به ویژه زمانی که بایدن به دنبال حمایت قانونگذاران از یک ابتکار عمل عمده سیاست خارجی باشد. میل منندز به همکاری نزدیک با جمهوریخواهان می تواند یک دارایی برای دولتی باشد که با تاکید بر عملکرد دو حزبی روی کار آمد و در یک سنایی که ۵۰-۵۰ تقسیم شده هر رایی به حساب می آید.

منندز متعهد شده تا نظارت قدرتمندی بر سیاست خارجی دولت بایدن اعمال کند – چیزی که فقدانش در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق که دولتش عادت به دور زدن کنگره، نادیده گرفتن قوانین و خصومت علنی هم با دموکراتها و هم با جمهوریخواهان داشت احساس می‌شد.

منندز احساس کرد که دولت اوباما قبل از اتخاذ هر گونه تصمیم مهم حوزه سیاست خارجی به اندازه کافی با او رایزنی نکرده است.

حتی اگر که دولت بایدن بتواند با جلب رضایت منندز او را نزدیک به خود نگه دارد، او ممکن است نهایتا با برخی از ابتکار عملهای آنها مخالف باشد. اما او احتمالا در صورتی که همواره مطلع نگاه داشته شود از مسیر منحرف نشود تا مانع ایجاد کند. منندز اظهار کرد: من فکر می کنم این مهم است تا زمانی که افراد با حسن نیت مشارکت داشته باشند، ما را لحاظ کنند نه این که در پایان ما فقط آبستراکسیون ایجاد کنیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها