۳ راهکار اردوغان برای حل بحران سوریه

کد خبر: 1056552

رئیس‌جمهوری ترکیه در دهمین سالروز جنگ سوریه از دولت جو بایدن خواست با این کشور برای حل بحران سوریه همکاری کند.

۳ راهکار اردوغان برای حل بحران سوریه

ایسنا: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مقاله‌ای در روزنامه بلومبرگ آمریکا به مناسبت دهمین سالگرد جنگ سوریه نوشت: در دهمین سالگرد جنگ سوریه باید صدها هزار تن را به یاد بیاوریم که کشته و شکنجه شده و میلیون‌ها نفر آواره شدند. همه به این خاطر بود که آن‌ها خواهان دموکراسی، آزادی و حقوق بشر بودند. تلاش‌های نظام بشار اسد و حامیانش به از بین رفتن آن خواسته‌های مشروع و نتایج هولناک از جمله تروریسم و مهاجرت اجباری منجر شد.

اردوغان گفت: ورود کشورهای زیادی به عذر و بهانه‌های مختلف اصل و مفهوم فاجعه را از بین برد. یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه در میان کشتاری که به نظر می‌رسد پایان ناپذیر است رها شد.

وی مدعی شد: در سایه عدم احترام به تمامیت ارضی و وحدت سیاسی سوریه حل مسالمت‌آمیز دائمی محال خواهد بود.

اردوغان گفت که غرب با سه گزینه برای حل بحران مواجه است که اولین آن پایبندی به سکوت در برابر فاجعه سوریه است که موجب قتل تعداد بیشتری از غیرنظامیان می‌شود. همچنین تهدیدات جدیدی را مثل تروریسم و تضعیف ارزش‌های اخلاقی و مهاجرت غیرقانونی به وجود می‌آورد که به امنیت بین‌المللی و ثبات سیاسی اروپا آسیب می‌رساند.

اردوغان گفت: گزینه دوم برای اروپا به کارگیری تمام تلاش‌های نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک مطلوب برای حل دائمی بحران سوریه است.

وی گفت: گزینه سوم که عقلانی‌تر است حمایت غرب از ترکیه است. غرب باید موضع واضحی درباره یگان‌های مدافع خلق کرد که به مناطق امن حمله می‌کنند، اتخاذ کند. کشورهای غربی باید به مسؤولیت خود برای پایان دادن به بحران انسانی عمل کنند.

اردوغان از غرب خواست در مناطق امن در داخل سوریه که ترکیه آن را ایجاد کرده، سرمایه‌گذاری و از طرح صلح به شکل واضح حمایت کنند.

وی همچنین خطاب به آمریکا گفت: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باید با ترکیه برای پایان دادن به این فاجعه در سوریه و دفاع از دموکراسی از طریق عمل کردن به وعده‌های خود همکاری کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها