اتهام زنی بلینکن به چین

کد خبر: 1057188

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده اقدامات چین نظم فعلی دنیا را تهدید می‌کند.

خبرگزاری فارس: «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده چین نظم فعلی جهان را-که او همانند سایر مقام‌های غربی از تعبیر «نظم قانون‌محور جهانی» برای آن استفاده کرده- تهدید می‌کند.

دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» از ساعاتی پیش (بامداد جمعه به وقت تهران) گفت‌وگوهای رده بالا با کشور رقیب چین را آغاز کرده است.

به نوشته خبرگزاری انگلیسی رویترزبلینکن گفته اقدامات چین نظم قانون‌محور جهانی را که حافظ ثبات جهان است به خطر می‌اندازد.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در آغاز گفت‌وگوهای خود با همتای چینی‌اش در آلاسکا گفت: «ما دنبال درگیری نیستیم ولی از رقابت سرسختانه استقبال می‌کنیم و همیشه از اصولمان، مردممان و دوستانمان حمایت می‌کنیم.»

آنتونی بلینکن هم به وزیر خارجه چین گفت واشنگتن «نگرانی‌های عمیق» خود درباره اقدامات چین در «سین‌کیانگ»، هنگ‌کنگ و تایوان و همچنین حملات سایبری به ایالات متحده را مطرح خواهد کرد.

تنش‌های میان چین و آمریکا به خصوص بعد از شیوع بیماری همه‌گیر جهانی «کووید-۱۹» شدت گرفته است.

ماه پیش و در حالی که امید می‌رفت که تنش‌ها میان آمریکا و چین کاهش یابد، یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که به جای لغو محدودیت‌های دوره ترامپ، دولت بایدن به دنبال افزودن محدودیت‌های هدفمند جدید علیه صادرات فناوری‌های حساس به چین است.

محدودیت‌های جدید دولت بایدن علیه شرکت هوآوی راستای ادامه تلاش‌ها برای افزایش فشار بر چین قلمداد می‌شود. دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا شرکت‌های فدرال را از استفاده از محصولات شرکت هوآوی و شرکت فناوری زدتی‌ای چین منع کرده بود.

یک سال پیش از آن نیز وزارت بازرگانی آمریکا شرکت هوآوی و شرکت‌های وابسته به آن را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و شرکت‌های فناوری آمریکا را از تعامل با این شرکت بدون اخذ مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی منع کرد. اواخر سال ۲۰۲۰ هم‌ ترامپ دستوری اجرایی را امضا کرد و طی آن شرکت‌ها و افراد آمریکایی را از خرید سهام هوآوی و دیگر شرکت‌هایی که او ادعا می‌کرد با ارتش چین مرتبط هستند منع کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها