موضع آمریکا درباره توافق ایران و چین

کد خبر: 1058237

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری با تکرار ضدیت این کشور با سند همکاری جامع ایران و چین ادعا کرد که واشنگتن و پکن درباره برنامه هسته‌ای ایران منافع مشترک دارند.

موضع آمریکا درباره توافق ایران و چین

خبرگزاری فارس: در ادامه موضعگیری‌های واشنگتن علیه تهران و پکن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری عصر چهارشنبه (به وقت محلی واشنگتن) علیه سند همکاری جامع ایران و چین اظهارنظر کرد و مدعی منافع مشترک واشنگتن و پکن درباره برنامه هسته‌ای ایران شد.

بنا بر گزارش وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری «ند پرایس»، یک خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سوال کرد: «درباره ایران و چین، آیا شما توافق بین این دو کشور را مرور کردید؟ نظر شما درباره آن چیست؟».

این مقام دولت جو بایدن گفت: «موضع کلی ما این است که تحریم‌های کنونی‌مان مرتبط با ایران همچنان پابرجاست تا زمانی که به عنوان بخشی از یک فرایند دیپلماتیک، برداشته شود. ما به هر گونه تلاش برای فرار کردن از این تحریم‌ها خواهیم پرداخت (پاسخ خواهیم داد). البته که در حال حاضر، سیاست ما در قبال تحریم‌ها (علیه ایران) تغییر نکرده است. ما درباره رایزنی‌های دوجانبه خاص در این خصوص اظهارنظری نمی‌کنیم».

وی ادامه داد: «همانطور که می‌دانید معرف روابط ما با چین، رقابت است اما در برخی حوزه‌ها میزان کمی از همکاری تاکتیکی داریم. ما در روزهای اخیر درباره برخی از این حوزه‌ها صحبت کرده‌ایم و اتفاقا ایران یکی از این موضوعات است».

مقام آمریکایی ادعا کرد: «چین در موضوع تلاش‌ها به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، همکاری کرده است. چین یک عضو ابتدایی گروه ۱+۵ است و پکن قطعا علاقه‌ای به این ندارد که شاهد تولید سلاح اتمی توسط ایران باشد چرا که این موضوع بر منطقه‌ای که چین به آن وابستگی دارد، تاثیر ثبات‌زدای شدید خواهد داشت».

پرایس مدعی شد: «ما با همه طرف‌ها شامل چین درباره موضوع برجام و تحولات آینده آن در تعامل بوده‌ایم. ما همانطور که قبلا گفته‌ایم همچنان برای یک گفت‌و‌گوی معنادار با ایران آمادگی داریم تا راهی متقابل برای بازگشت به برجام و تعهدات آن پیدا کنیم و قطعا ما به تعامل با چین و دیگر کشورها به منظور منصرف کردن آنها از انجام اقداماتی در قبال ایران یا هر موضوع دیگری که تهدیدی برای منافع ماست، ادامه خواهیم داد».

یک خبرنگار دیگر در این نشست خبری ند پرایس از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سوال کرد: «ند! یک سوال تکمیلی در این باره دارم: آیا این توافق (سند همکاری جامع ایران و چین) رویکرد شما در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران و کل منطقه را تغییر خواهد داد؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جواب به این سوال گفت: «نه تغییر نخواهد داد به این دلیل مشخص که همانطور که من قبلا گفته‌ام، ما در این موضوع خاص (برنامه هسته‌ای ایران) با پکن به طور کلی منافعمان در یک جهت (مشترک) قرار دارد. پکن علاقه‌‌ای به این ندارد که شاید دستیابی ایران به سلاح اتمی یا داشتن توانمندی برای رسیدن به آن باشد».

خبرنگاری دیگر در این نشست خبری از پرایس پرسید: «(وبگاه آمریکایی) پالتیکو گزارش داد که دولت بایدن در نظر دارد برای آغاز مذاکرات با ایران، پیشنهاد جدیدی را شاید طی همین هفته جاری ارائه دهد. آیا شما می‌توانید به ما گزارشی درباره زمانبندی این کار بدهید و (درباره گزارش پالتیکو) اظهارنظری بکنید؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی دولت سابق این کشور در خروج از برجام، اعمال کارزار «فشار حداکثری» و  نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل - حرف درمانی دولت بایدن درباره لزوم بازگشت ایران به تعهدات برجامی را تکرار کرد.

پرایس مدعی شد: «خوب ما  چند هفته، تقریبا دو ماه است که به طور شفاف گفته‌ایم که آماده بازگشت مشترک به پایبندی به برجام هستیم. ما با شرکایمان در گروه ۱+۵ و در جاهای دیگر درباره بهترین راه به منظور تحقق این موضوع داریم صحبت می‌کنیم. ما این کار را هفته گذشته در اروپا کردیم. وزیر خارجه (آنتونی) بلینکن با چند تن از همتایان خود در نشست ناتو در بروکسل دیدار کرد و در این دیدارها، ایران یکی از موضوعات مهم بود. ما همچنین هفته گذشته در یک چارچوب چند جانبه با E3 (سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس) دیدار داشتیم و صحبت‌ها درباره بهترین راه بازگشت به پایبندی (به برجام) شامل یک سری مجموعه اقدامات ابتدایی و متقابل در حال انجام شدن است».

مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد: «ما همچنین از راه گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم با شرکای اروپایی‌مان در حال بررسی گزینه‌ها برای حصول به این کار(رسیدن به بهترین راه بازگشت به پایبندی برجامی) هستیم اما ما درباره جزئیات گفت‌و‌گوهای دیپلماتیکمان اظهارنظری نمی‌کنیم. البته ما بسیار در این موضوع شفاف گفته‌ایم که خواهان این هستیم که شاهد باشیم (برنامه هسته‌ای) ایران به صورت دائمی و قابل راستی آزمایی محدود شود تا نتواند سلاح اتمی تولید کند، به دست آورد یا به آن برسد و این همچنان هدف اصلی ماست».

ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره منافع مشترک این کشور و چین در رابطه با ایران در شرایطی مطرح شده که به دنبال امضای سند همکاری جامع تهران و پکن، مقام‌های دولت بایدن ضمن ابراز نگرانی درباره این سند، چین را به اعمال تحریم تهدید کرده‌اند

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها