اذعان ۲ سناتور آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران

کد خبر: 1058279

دو سناتور آمریکایی از دولت کنونی این کشور خواستند هرچه سریعتر به توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

اذعان ۲ سناتور آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان:  سناتور «کریس مورفی» از کنتیکت و سناتور «رو کانا» از کالیفرنیا، امروز (پنج‌شنبه) در نشستی از دولت کنونی این کشور به ریاست جمهوری «جو بایدن» خواستند تا هرچه سریعتر به توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

این دو سناتور با اشاره به توافق هسته‌ای ایران از آمریکا خواستند برای بازگشت به این توافق تمایل نشان داده و قدم‌های اولیه را بردارند.

مورفی در این باره اعلام کرد در حال نگارش نامه‌ای به همراهی یک سناتور دیگر از آمریکاست تا نشان دهد «در سنای آمریکا توافقی برای این رویکرد انطباق با توافق هسته‌ای وجود دارد.»

مورفی همچنین در سخنان خود گفت: «دونالد ترامپ به حرف افرادی گوش می داد که مخالف برجام بودند. او از ایرانی‌ها خواست تا از ۱۲ چیز دست بکشند که شامل برنامه‌هسته‌ای، موشک بالستیک و حمایت آن‌ها از حماس می‌شد.»

او در ادامه افزود: «ترامپ صبر کرد و آنقدر این صبر زمان برد که نه تنها ایران به میز مذاکره باز نگشت بلکه برنامه هسته‌ای خود را نیز از سر گرفت.»

به ادعای مورفی: «ایران تحت برجام توانست فاصله خود را تا تولید سلاح هسته‌ای از ۱۲ ماه به ۳ یا ۴ ماه برساند. آنها همچنین تلاش برای بی‌ثباتی منطقه را نیز متوقف نکردند.»

این مقام آمریکایی سپس افزود: «فشار حداکثری صد در صد اشتباه و شکست بود و ما همچنان که خود را برای بازگشت به برجام آماده می‌کنیم باید به مخالفان برجام بگوییم که تلاش‌های آن‌ها امتحان شده و با شکست رو به رو شده است. اکنون زمان آن فرا رسیده تا هرچه سریعتر به برجام بازگردیم.»

مورفی در ادامه با بیان آنکه آمریکا ابتدا از برجام خارج شد افزود: «بنابراین آمریکا نباید بر پیش قدم شدن در بازگشت دوباره شک کند. این برای آمریکا ضعف نیست که اعلام کند برجام را می‌خواهد احیا کند؛ بنابراین من در جلسات خصوص و عمومی به دولت کنونی اعلام می‌کنم رویکرد انطباق بر انطباق را برگزیده و اولین قدم را برای بازگشت به توافق بردارد.»

این مقام آمریکایی در ادامه با بیان آنکه زمان کمی باقی مانده و فرصت محدود است، افزود: «اگر آمریکا این اقدام را انجام داد و ایران دوباره متعهد نشد ما می‌توانیم با ۵+۱ در این باره رایزنی کنیم و حق با ما خواهد بود.»

کانا نیز در این باره گفت: «دلیل این میزان تعلل را متوجه نمی‌شوم. زمانی که ترامپ کاخ سفید را ترک کرد ایران ۱۰۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشت و اکنون این میزان به ۲.۵ تن رسیده است. فشار حداکثری شکست بزرگ ما بود و ما همچنان در همان وضعیت هستیم.»

او در انتها گفت: «ما باید تمامی تحریم‌ها را برداشته و به برجام بازگردیم. البته باید همواره گزینه تحریم را برای خود نگاه داریم. بنابراین من فکر می‌کنم باید به برجام باز گردیم.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها