در اردن چه خبر است؟/واکنش مادر شاهزاده اردنی به حبس خانگی پسرش

کد خبر: 1058758

مادر شاهزاده اردنی تحت حبس خانگی اعلام کرد، نقشه‌ای که به پسرش نسبت داده شده، یک "افترای بد" است.

در اردن چه خبر است؟/واکنش مادر شاهزاده اردنی به حبس خانگی پسرش

ایسنا: روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت، ملکه نور، همسر ملک حسین، پادشاه فقید اردن، ادعاهای مقامات این کشور علیه فرزندش شاهزاده حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن را "افترایی بد" خواند. مقامات او را به انجام اقداماتی علیه ثبات و امنیت کشور متهم کرده بودند.

وی در توییتی نوشت که دعا می‌کند حقیقت و عدالت بر همه قربانیان بی‌گناه این افترا مستولی شود.

ملکه نور این اظهارات را پس از آن عنوان کرد که تعدادی از شخصیت‌ها در اردن به دلایل امنیتی بازداشت شده و فرزندش حمزه نیز در حبس خانگی قرار گرفته است.

شاهزاده حمزه که فرزند ملکه نور و برادر ناتنی عبدالله دوم، پادشاه فعلی اردن است در فیلم ویدیویی که وکیلش آن را در اختیار شبکه بی بی سی گذاشت، گفت، در حبس خانگی قرار دارد و تعدادی از دوستان، آشنایان و محافظانش بازداشت شده‌اند، خطوط تلفن و اینترنت قطع شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه بخشی از توطئه یا سازمانی که بودجه خارجی دریافت می‌کند، نبوده است، فروپاشی دولت، فساد و بی‌کفایتی در اداره کشور و ممانعت از نقد مقامات اردن را مورد انتقاد قرار داد.

شنبه شب ارتش اردن اعلام کرد، از شاهزاده حمزه خواسته شده که اقدام علیه امنیت و ثبات کشور را متوقف کند و در ادامه از بازداشت تعدادی از شخصیت‌ها از جمله باسم ابراهیم عوض الله، رئیس اسبق دفتر سلطنتی اردن و شریف حسن بن زید، شخصیت نزدیک به خانواده سلطنتی این کشور خبر داد.

عبدالله دوم، شاهزاده حمزه را در سال ۱۹۹۹ بنا به خواست پدرش ملک حسین ولیعهد نامید اما در سال ۲۰۰۴ از تصمیم خود منصرف شد و پسرش شاهزاده حسین را به عنوان ولیعهد خود اعلام کرد.

واشنگتن پست روز شنبه پیرامون حوادث اخیر در اردن نوشت: مقامات اردنی شاهزاده حمزه بن حسین را به همراه ۲۰ تن دیگر به دلیل آنچه تهدید برای امنیت کشور اردن خوانده شده، بازداشت کردند.

 

وزیر خارجه اردن: براساس تحقیقات شاهزاده حمزه با گروه‌های خارجی در ارتباط بوده است

وزیر خارجه اردن درباره رویدادهای اخیر این کشور در کنفرانسی خبری اظهار کرد: تحقیقات پرده از تماس‌های شاهزاده حمزه بن حسین با گروه‌های خارجی با هدف بی‌ثبات سازی امنیت کشور برداشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، دولت اردن امروز، یکشنبه ابهامات توطئه‌ای که قصد داشت اوضاع امنیتی و ثبات این کشور را به هم بریزد و گفته می‌شود، برادر ناتنی پادشاه اردن در آن دست داشت، افشا کرد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در اولین موضع‌گیری دولت این کشور درباره تلاش‌ها برای کودتای نافرجام تاکید کرد: براساس تحقیقات کاشف به عمل آمد فردی که با سیستم‌های امنیتی خارجی در تماس بوده با همسر شاهزاده حمزه بن حسین، برادر ناتنی پادشاه اردن و ولیعهد سابق در ارتباط بوده و به او پیشنهاد تامین هواپیمایی برای خروج از کشور را داده است.

او افزود: تحقیقات ثابت کردند اطرافیان شاهزاده حمزه با گروه‌های مخالف خارجی در تماس بوده‌اند.

وزیر خارجه اردن تصریح کرد: رئیس ستاد ارتش با شاهزاده حمزه ملاقات کرد و از او خواست فعالیت‌هایی که امنیت اردن را تهدید می‌کنند، متوقف کند، اما با پاسخ منفی روبه‌رو شد. شاهزاده حمزه پس از ملاقات با رئیس ستاد ارتش فایل صوتی را در تلاش برای تحریک و افزایش تنش منتشر کرد.

این مقام دولت اردن افزود: تحرکات برای اجرای طرح‌های توطئه‌آمیز با هدف بی‌ثبات کردن کشور مهار شدند. ارتباطی میان باسم عوض الله رئیس اسبق دفتر سلطنتی اردن با گروه‌های‌ خارجی وجود دارد. ما همچنین کشف کردیم ارتباطاتی میان شاهزاده حمزه، باسم عوض الله و الشریف حسن بن زید وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن تاکید کرد: امنیت اردن فرای هر مساله دیگر است براساس این اصل با شاهزاده حمزه برخورد خواهد شد.

او افزود: اطرافیان نزدیک به شاهزاده حمزه بازداشت شده‌اند. به غیر از باسم عوض الله و الشریف حسن بن زید تعداد افراد بازداشت شده بین ۱۴ تا ۱۶ تن است.

تماس‌های تلفنی پادشاه مراکش، امیر کویت و امیر قطر با پادشاه اردن

پادشاه مراکش، امیر قطر و امیر کویت به صورت جداگانه با همتای اردنی خود تماس تلفنی برقرار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱،  تلویزیون مراکش گزارش داد، محمد ششم، پادشاه این کشور خاطرنشان کرد که کشورش از اردن و تصمیمات عبد الله دوم، پادشاه این کشور برای برقراری ثبات و امنیت آن حمایت می‌کند.

تلویزیون مراکش همچنین اعلام کرد، بر اساس روابط ویژه‌ میان محمد ششم و عبدالله دوم، مراکش بر همبستگی کامل خود با اردن تاکید می‌کند.

در همین راستا، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با عبدالله دوم تماس گرفته و در جریان این تماس تلفنی بر حمایت قطر از اردن در تمامی تصمیمات و اقدامات اتخاذ شده توسط پادشاه اردن به خاطر حفظ امنیت و ثبات کشورش تاکید کرد.

در عین حال نواف الاحمد الجابر الصباح،‌ امیر کویت نیز در تماس تلفنی با ملک عبدالله دوم حمایت خود از اردن و تایید تدابیر لحاظ شده برای حفظ امنیت و ثبات این کشور را اعلام کرد.

شماری از کشورهای عربی و غربی از جمله مراکش و قطر پیشتر حمایت خود را از اقدام دولت اردن در بازداشت نزدیکان شاهزاده حمزه، برادر ناتنی عبدالله دوم اعلام کرده بودند.

این مقام اردنی تاکید کرد: شاهزاده حمزه و دیگران درصدد ناامن کردن کشور بودند، اما توطئه‌ها و تحرکات آنها خنثی شد و نیروهای امنیتی توانستند توطئه را در نطفه خفه کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها