وزیر دفاع ترکیه دریاداران بازنشسته را تهدید کرد

کد خبر: 1059383

دادگاهی در ترکیه امروز ۲۲ نظامی سابق این کشور را به اتهام مشارکت در کودتای سال ۲۰۱۶، به حبس ابد محکوم کرد.

وزیر دفاع ترکیه دریاداران بازنشسته را تهدید کرد

 خبرگزاری مهر: به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاهی در ترکیه امروز چهارشنبه ۲۲ نظامی سابق ترکیه که نقش مهمی در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه داشتند؛ به حبس ابد محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکیل یکی از این متهمین در این خصوص اعلام کرد که نظامیان مذکور جزو ۴۹۷ فرد مشکوکی هستند که در دادگاه آنکارا در ارتباط با کودتای نافرجام محکوم شدند و اکثر آنها در دوره کاری خود در گارد ریاست جمهوری خدمت می کردند.

به گزارش مهر، در پی کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ در ترکیه آنکارا بارها تقاضای استرداد «فتح الله گولن» را به اتهام ساماندهی این کودتا به واشنگتن ارائه کرده است.

دولت ترکیه «فتح الله گولن» که هم اکنون در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد را مغز متفکر کودتای جولای سال ۲۰۱۶ در این کشور دانسته و تلاش‌های بسیاری را برای استرداد وی از آمریکا به انجام رسانده؛ اقداماتی که تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است.

وزیر دفاع ترکیه دریاداران بازنشسته را تهدید کرد

وزیر دفاع ترکیه امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۱۰۴ دریادار بازنشسته که اعلامیه‌ای را در ارتباط با کنوانسیون مونترو منتشر کرده بودند، بدخواه کشور هستند و بهای آن را نیز پرداخت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی صباح، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت: نیروهای مسلح کشور را نمی‌توان برای تحقق و اجرای جاه طلبی‌های یکسری انسان بی مسئولیت مورد استفاده قرار داد. آنها باید بدانند که نمی‌توانند به این راه و روش ادامه دهند.

اعلامیه این دریاداران بازنشسته باعث واکنش‌هایی از سوی مقام‌های رسمی و در میان مردم ترکیه شد که گفتند این مساله مداخله در نهادهای دولتی و خواسته مردمی است.

۱۰۴ افسر سابق نیروی دریایی ترکیه از مطرح شدن این مساله که ترکیه می‌تواند از توافقی بین‌المللی خارج شود که عبور و مرور دریایی را از طریق تنگه‌های بوسفور و داردانل تنظیم می‌کند، انتقاد کرده‌اند؛ این دو تنگه دریای مدیترانه را با دریای سیاه متصل می‌کند.

احتمال خروج ترکیه از کنوانسیون ۱۹۳۶ مونترو اخیرا و در جریان گفتگو درباره ساخت و ساز یک کانال عبور و مرور دریایی در شمال استانبول مطرح شد که می‌تواند تنگه بوسفور را دور بزند.

این دریاداران بازنشسته در بیانیه منتشر شده خود اعلام کردند: این واقعیت که خروج از کنوانسیون مونترو به عنوان بخشی از گفتگوها درباره کانال استانبول و اختیارات خروج از معاهدات بین‌المللی مورد بحث و گفتگو قرار گرفته، باعث نگرانی است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: بر این باوریم که باید از همه نوع اظهارات و اقداماتی که منجر به بحث در مورد خروج از کنوانسیون مونترو می‌شود، که دارای جایگاه قابل توجهی در بقای ترکیه است، خودداری شود.

مقام‌های حزب حاکم و دولت اعلام کرده‌اند که این اظهارنظر از سوی این دریاداران سابق بی شباهت با کودتاهای نظامی قبلی در ترکیه نیست. دادستان ارشد آنکارا تحقیق در مورد این بیانیه از سوی دریاداران را آغاز کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها