افزایش بی سابق تنش‌ها میان چین و تایوان

کد خبر: 1059426

در پی افزایش بی سابقه تنش‌ها میان چین و تایوان، وزیر خارجه تایوان طی اظهاراتی تحریک آمیز اعلام کرد که نظامیان این جزیره در صورت لزوم آماده جنگیدن تا آخرین روز حیات خود هستند.

افزایش بی سابق تنش‌ها میان چین و تایوان

خبرگزاری مهر: به نقل از رویترز، در پی افزایش بی سابقه تنش‌ها میان چین و آمریکا در محدوده دریای چین و عبور رزم ناو آمریکایی «مک کین» از تنگه تایوان، پکن از اعزام دو جنگنده دیگر به پایگاه نظامی تایوان خبر داد.

بر اساس این گزارش، همزمان وزیر امور خارجه تایوان نیز به این اقدام چین واکنش نشان داده و اعلام کرد اگر چین قصد حمله به این جزیره تحت مالکیت خود را داشته باشد، تایوان تا آخر در برابر پکن خواهد ایستاد.

«جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان طی سخنانی با طرح این ادعا که واشنگتن نگران وضعیت موجود در این جزیره است، گفت: بر اساس اطلاعات ناقص من از تصمیم سیاستمداران آمریکایی در خصوص نظارت بر تحولات منطقه، آنها به وضوح شاهد خطر حمله احتمالی چین به جزیره تایوان هستند.

وی که این سخنان را در جریان برگزاری کنفرانس خبری خود مطرح می‌کرد، افزود: ما بدون هیچ گونه چون و چرایی از خودمان دفاع کرده و اگر لازم به جنگیدن باشد، خواهیم جنگید؛ و اگر نیاز به دفاع از خودمان تا آخرین روز حیاتمان داشته باشیم، تا آخرین روز خواهیم جنگید.

این در حالیست که هنوز «اداره امور تایوان چین» و وزارت خارجه آمریکا هیچ واکنشی به این سخنان وزیر خارجه تایوان نشان نداده‌اند.

چین پیشتر اعلام کرده تمامی تمرینات نظامی و گشت زنی‌های این کشور در اطراف آب‌های تایوان، در راستای اطمینان از حفظ حاکمیت خود بر این جزیره صورت گرفته و قصد دیگری جز این ندارد.

 

ارتش چین پنتاگون را به ایجاد بی ثباتی در دریای چین متهم کرد

در پی تصمیم پنتاگون برای عبور دادن یک رزم ناو آمریکایی از تنگه تایوان، ارتش چین با صدور بیانیه ای این اقدام را محکوم و واشنگتن را به ایجاد بی ثباتی در دریای چین متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، در پی تنش‌های به وجود آمده میان پکن و واشنگتن و اقدام آمریکا در خصوص انجام تمرینات نظامی در آب‌های نزدیک به چین و همچنین مداخله در مساله تایوان، ارتش چین آمریکا را به ایجاد بی ثباتی در منطقه متهم کرد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی فرماندهی هنگ شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین با صدور بیانیه‌ای خطاب به پنتاگون، از نظارت دقیق و تحت نظر داشتن تحرکات رزم ناو آمریکایی «جان مک کین» که امروز صبح در اقدامی غیر متعارف از تنگه تایوان عبور کرده هشدار داده و وزارت دفاع آمریکا را به ارسال «پیام اشتباه» به گروه‌های تجزیه طلب تایوانی و همچنین آسیب رساندن به ثبات منطقه‌ای متهم کرد.

پنتاگون پیشتر با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را عادی جلوه داده و بخشی از فعالیت‌های عادی رزم ناو مذکور قلمداد کرده است.

نیروی دریایی آمریکا نیز در این خصوص مدعی شد: عبور رزم ناو از تنگه تایوان نشان دهنده تعهد آمریکا به کشتیرانی آزاد در آب‌های اقیانوس هند و اقیانوس آرام است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها