«جو بایدن» در پی خصوصی‎‌سازی جنگ افغانستان

کد خبر: 1061229

رسانه آمریکایی نوشت که «جو بایدن» در پی خصوصی‎‌سازی جنگ افغانستان است و ۱۸ هزار نیروی قراردادی پنتاگون، نیروهای ویژه، سربازان اجیر و نیروهای اطلاعاتی آمریکا در افغانستان باقی خواهند ماند.

«جو بایدن» در پی خصوصی‎‌سازی جنگ افغانستان

خبرگزاری تسنیم: رسانه آمریکایی نوشت که «جو بایدن» در پی خصوصی‎‌سازی جنگ افغانستان است و ۱۸ هزار نیروی قراردادی پنتاگون، نیروهای ویژه، سربازان اجیر و نیروهای اطلاعاتی آمریکا در افغانستان باقی خواهند ماند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که جنگ افغانستان که طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا است را با خارج کردن همه نیروهای آمریکایی تا سپتامبر سال جاری پایان خواهد داد.

بایدن 17 آوریل در اظهارات خود از «اتاق معاهده» کاخ سفید، همان مکانی که جورج دبلیو بوش آغاز حمله به افغانستان را اعلام کرده بود، گفت: ما با اهداف مشخص به جنگ رفتیم. ما به این اهداف دست یافتیم. بن لادن مرده است و القاعده در افغانستان تنزل یافته و وقت آن است که جنگ برای همیشه پایان یابد.

«گری‌زون» با بی معنی خواندن این اظهارات بایدن نوشت که در حال حاضر 18 هزار نیروی قراردادی وزارت دفاع آمریکا در افغانستان حضور دارند که بیش از هفت برابر بیشتر از نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان است.

این رسانه آمریکایی افزود که حضور گسترده نیروهای قراردادی در افغانستان منعکس کننده استراتژی واشنگتن برای برون‌سپاری جنگ افغانستان به سود شرکت‌های امنیتی خصوصی و به عنوان ابزاری برای فاصله گرفتن از جنگ و انتقادات است.

بیشتر سربازان اجیر شرکت‌های امنیتی خصوصی کهنه‌سربازان سابق هستند و بخشی از آن‌ها نیز اتباع کشورهای در حال توسعه می‌باشند که در مقایسه با نیروهای ارتش آمریکا حقوق بسیار کمتری را دریافت می‌کنند.

یکی از بزرگترین شرکت‌های امنیتی خصوصی «داینا کورپ» است که تا سال 2019 میلادی از دولت آمریکا بیش از 7 میلیارد دلار برای آموزش نیروهای ارتش افغانستان و مدیریت پایگاه‌های نظامی در افغانستان دریافت کرد.

از سال 2002 تا 2013 میلادی داینا کورپ 69 درصد بودجه وزارت خارجه آمریکا را دریافت کرد و مجله «فوربز» آن را یکی از «بزرگترین برنده‌های جنگ عراق و افغانستان» خواند.

گری‌زون نوشت که آمریکا به دلیل اهمیت بسیار بالای ژئواستراتژیک افغانستان هرگز این کشور را ترک نمی‌کند، این کشور با چین و ایران مرز مشترک دارد و به روسیه نیز نزدیک است و حضور در افغانستان آمریکا را قادر می‌سازد تا در نزدیکی دشمنان خود پایگاه داشته باشد، از سوی دیگر منابع عظیم معدنی این کشور به ارزش 3 تریلیون دلار را به کنترل در آورد.

رئیس ستاد ارتش انگلیس از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان ابراز ناامیدی کرد

بالاترین مقام ارتش انگلیس از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان ابراز ناامیدی کرد و گفت که "این تصمیمی نبود که انتظارش را داشتیم".

به گزارش ایسنا، ژنرال سِر "نیک کارتر"، رئیس ستاد ارتش بریتانیا امروز در مصاحبه با بی‌بی‌‎‌سی گفت که خروج تمامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان پس از دو دهه، ممکن است به بازگشت "جنگسالاران" بیانجامد، اما به عقیده او وضعیت "آن قدر بد" نیست که برخی "بدبین‌ها" پیش‌بینی می‌کنند.

سه روز پیش، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم به خروج باقیمانده نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، ‌هم‌زمان با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویورک را اعلام کرد.

پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرده که همزمان با آمریکا، نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

ژنرال کارتر می‌گوید "این تصمیمی نبود که ما انتظارش را داشتیم اما مطمئنا به آن احترام می‌گذاریم. این (تصمیم بایدن) به روشنی تایید تحول در استراتژی آمریکاست."

او افزوده که در ۲۰ سال گذشته، هیچ حمله تروریستی از افغانستان هدایت نشده، که بزرگترین تقدیر از نیروهای امنیتی ما و کشورهای عضو ناتو است.

این ژنرال بلندپایه بریتانیایی به تغییر طالبان اشاره کرده و گفت که طالبان "دیگر آن سازمانی نیست که زمانی بود".

او گفت که طالبان در این ۲۰ سال متحول شده، در این مدتی که ما در آنجا حضور داشتیم، فکر می‌کنم طالبان درک کرده که نیاز به "مشروعیت سیاسی" دارند.

این در حالی است که نمایندگان طالبان هنوز این گروه را "امارت اسلامی" می‌نامند که یادآوری دوره حاکمیت‌شان بر بخش‌های عمده افغانستان پیش از سقوط براثر حمله آمریکا به افغانستان است.

جو بایدن پس از سخنرانی اعلام خروج از افغانستان به گورستان ملی آرلینگتون در حومه واشنگتن رفت، او در پاسخ به سوالی که آیا این تصمیمی دشوار بود گفت که " نه، نبود. برای من کاملا روشن بود. کاملا واضح ... از ابتدا، اگه به یاد داشته باشید، من هرگز فکر نمی‌کردم که ما در آنجا بودیم که افغانستان را متحد کنیم، که هرگز نشده، و نمی‌شود."

ژنرال کارتر گفت که "نیروهای مسلح افغانستان در واقع، بسیار بهتر از تصور، آموزش دیده‌اند. آنها به‌راحتی می‌توانند در کنار هم بمانند و نتیجه بدهد، ما فقط باید ببینیم."

او تاکید کرد که "در نهایت، این مردم افغانستان است که در پی ثبات و در جستجوی صلح‌اند، و این‌که در برابر طالبان نباخته‌اند."

روند خروج نیروهای انگلیس

پس از اعلام تصمیم آمریکا و ناتو به خروج از افغانستان، ۷۵۰ سرباز انگلیسی نیز خروج از افغانستان را از ماه آینده آغاز می‌کنند که در چارچوب فرماندهی ناتو موسوم به "ماموریت قاطع" در افغانستان حضور دارند.

نیروهای انگلیسی به ویژه در ولایت ناامن هلمند حدود یک دهه حضور داشته‌اند.

این نیروها از سال ۲۰۱۴ عملیات‌های جنگی در افغانستان را متوقف کردند و در کار آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان بوده‌اند.

انگلیس یک اکادمی آموزش افسران را براساس مدل اکادمی ملی سلطنتی 'سندهرست' بریتانیا در منطقه تفریحی قرغه در حومه کابل ساخته است.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس نیز گفته که همزمان با خروج نیروهایمان، امنیت افرادی که در آنجا باقی مانده اولویت ماست و روشن ساخته‌ایم که حمله به نیروهای ائتلاف با قدرت پاسخ داده خواهد شد.

او افزوده که افکار عمومی انگلیس و جامعه نیروهای مسلح، آنهایی که در افغانستان خدمت کرده‌اند و کهنه سربازان خاطرات فراموش نشدنی از زمان حضور در افغانستان دارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها