ماجرای انفجار یک کارخانه‌ در فلسطین اشغالی

کد خبر: 1062072

رسانه‌های صهیونیستی ادعا می‌کنند کارخانه‌ای که در مرکز فلسطین اشغالی منفجر شده، در حال انجام آزمایش‌های روتین بوده، اما ماهیت این کارخانه چیست که مشغول تست‌های موشکی بوده است؟

ماجرای انفجار یک کارخانه‌ در فلسطین اشغالی

 خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه بود که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از وقوع انفجاری در مرکز فلسطین اشغالی خبر دادند. این رسانه‌ها در پی قوانین سختگیرانه و سانسور شدیدی که ارتش بر آنها اعمال می‌کند، این انفجار را یک حادثه نه‌چندان مهم جلوه دادند. این در حالی است که حجم آتش و دود برخاسته از این انفجار مهیب در فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از آن به حدی است که از فاصله بسیار دور نیز به‌وضوح قابل مشاهده است.

با این حال روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در خبری افشا کرد که این انفجار روز گذشته (سه‌شنبه) و در کارخانه نظامی مهم به نام «تومِر» وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی واقع در شهر «الرمله» در منطقه کلانشهری «گوش‌دان» رخ داده است.

رسانه‌های صهیونیستی اما از ارائه جزئیات بیشتر از این حادثه، دلیل آن، ماهیت و فعالیت کارخانه اجتناب کرده‌اند.

با این حال وبگاه «کالکالیست تِک» در مطلبی به تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۰ به معرفی این کارخانه پرداخته و نوشته بود: «روی کاغذ شاید شبیه یک استارت‌آپ باشد. یک کمپانی تازه تأسیس که فناوری‌های پیشرفته تولید کرده و مدیریت بسیار محرمانه‌ای دارد. در حقیقت، تومر یک کمپانی تحت مالکیت دولت اسرائیل است که هدف آن قرار داشتن در مرکزیت تخصص حوزه پیشرانه‌های راکتی است».

در ادامه این مطلب آمده است: «تومر پیش از خصوصی‌سازی شرکت دولتی تولید تسلیحات "صنایع نظامی اسرائیل" تأسیس شد. وزارت [جنگ] نگران بود این کمپانی را با فناوری‌های محرمانه‌اش به مالکان خارجی بفروشند، به همین دلیل یک کمپانی دولتی جدید تأسیس کرد که بخشی از خصوصی‌سازی نبود تا از آن محافظت کند. نهایتا شرکت پیمانکار نظامی البیت سیستمز در نوامبر ۲۰۱۸ کمپانی صنایع نظامی اسرائیل را به مبلغ حدود ۴۹۵ میلیون دلار خریداری کرد».

8864pwKMDD9e

بخشی از تولیدات شرکت نظامی تومر

کالکاسیت با توجه به اطلاعات محرمانه‌ای که مشاهده کرده، توضیح داد: «تومر سال ۲۰۱۹ را به عنوان یک کمپانی مستقل و با فروش حدود ۹۴ میلیون دلار [تجهیزات نظامی] به شرکت‌های محلی مانند صنایع هوافضایی اسرائیل، کمپانی سامانه‌های پدافندی رافائل و البیت، به پایان رساند. این شرکت (تومر) آن سال را با ۲.۸۵ میلیون دلار سود تکمیل کرد و کماکان سفارش‌های جاری به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار داشت».

در ادامه این گزارش آمده است: «تومر ۵۴۰ کارمند دارد که بسیاری از آنها مهندسانی در حوزه‌های فیزیک و شیمی هستند. این کمپانی، موشک‌های دوربرد پیکان، راکت‌های توپخانه‌ای و هوایی شرکت البیت، مراحل اول و دوم موتورهای شاویت و پرتابگرهای ماهواره‌های اسرائیل را می‌سازد. به گفته منابع خارجی، موتور پرتاب شاویت، بر مبنای موشک‌های بالستیک أریحا (جریکو) ساخته شده که می‌تواند کلاهک‌های اتمی حمل کند».

روزنامه «جروزالم‌پست» نیز در گزارشی به تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۲۰ درباره این کمپانی نوشت: «تصمیم اینکه تومر را به عنوان یک کمپانی دولتی جدید تأسیس کنند،‌ بجای اینکه زیرمجموعه‌ای از وزارت [جنگ] باشد، بر مبنای این تفکر بود که امکان فروش پرتابگرهای راکت به مشتری‌های خصوصی وجود داشت و فقط برای پروژه‌های سامانه‌های پدافندی اسرائیل به کار نمی‌رفت. تا به‌امروز، این کمپانی به‌صورت مستقیم هیچ چیزی به مشتریان خارجی نمی‌فروشد».

این روزنامه ادامه داد: «بر خلاف بیشتر سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی که باید برای جایگاه خود در بازار بجنگند، اما موفقیت تومر توسط دولت اسرائیل تضمین شده است... در حال حاضر، تومر در حال کار برای ارتقای ماهواره‌بر شاویت است که باعث حمل بارهای سنگین‌تر به فضا می‌شود. راکت شاویت هم‌اکنون می‌تواند ماهواره‌های اوفِک را که حدود ۳۵۰ کیلوگرم وزن دارند، حمل کند. توانایی ارسال اشیاء سنگین‌تر به فضا می‌تواند به ساخت و پرتاب ماهواره‌های پیشرفته‌تر حاوی رادارها و دوربین‌های با کیفیت بالاتر کمک کند».

جروزالم‌پست درباره کمپانی تومر توضیح داد: «این شرکت همچنین در فکر ورود به حوزه سرعت‌های فراصوت نیز هست تا سامانه پیشرانه‌ای بسازد که می‌تواند داخل و خارج از فضای اتمسفر عمل کرده و سرعت‌هایی بسیار بیشتر از سرعت صوت داشته باشد... سامانه‌های پدافندی جدید هم‌اکنون برای مقابله با تهدید موشک‌های فراصوت با مشکل مواجه هستند».

4BaOnzGuC3gD

بن‌عامی، مدیرعامل شرکت تومر

بر اساس این گزارش، «مُردخای بن‌عامی» مدیرعامل شرکت تومر می‌گوید: «ما تمام برنامه‌های کاری خود را در سال اول محقق کردیم. حتی در زمان ویروس کرونا، این شرکت در زمان کوتاهی سازماندهی مجدد شد تا در شیفت‌های مختلف برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و تمام دستورالعمل‌ها کار کند».

این روزنامه همچنین نوشت که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای  نوسازی تجهیزات تولید و توسعه شرکت تومر، ۲۹۰ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته است.

در وبگاه شرکت تومر نیز در صفحه معرفی آن و بیانیه مأموریت، این متن درج شده است: «تومر، یک کمپانی نظامی دولتی است که جلودار تولید و توسعه فناوری پیشرانه راکتی است. تومر با ارائه مرکز داخلی دانش برای اسرائیل، سامانه‌های راکتی تولید و توسعه می‌دهد که در سامانه‌های تسلیحاتی هوایی،‌ زمینی و دریایی مورد استفاده وزارت [جنگ]، ارتش اسرائیل و نیروهای مسلح خارجی به‌کار می‌روند».

در ادامه این متن آمده است: «موتورهای موشک‌های پیکان، ماهواره‌بر شاویت، سامانه‌های پدافند هوایی اِلراد (ELRAD) و راکت‌های توپخانه‌ای در میان این سامانه‌های تسلیحاتی است [که فناوری تومر را استفاده می‌کنند]. کمپانی تومر با فعالیت به عنوان یک کسب‌وکار تجاری، مؤلفه‌های ضروری و حیاتی برای توانمندی‌های نظامی اسرائیل فراهم می‌کند».

این شرکت درباره خود توضیح می‌دهد: «[تومر] در سال ۲۰۱۵ و در موازات فرایند خصوصی‌سازی صنایع نظامی اسرائیل تأسیس شد. تومر یک شرکت دولتی سهامی خاص است که از سال ۲۰۱۸ به‌عنوان یک کمپانی تجاری در بازار نظامی چالش‌برانگیز و رقابتی فعالیت کرده است. نیروی کار این کمپانی حدود ۵۵۰ کارمند است که بسیاری از آنها در فناوری‌های پیشرفته و نوآورانه متخصص هستند. بسیاری از متخصصان ما دارای مدارک دکتری، دانشمند، مهندس، فیزیکدان،‌ شیمی‌دان و دیگر حوزه‌های تخصصی علمی هستند».

شرکت تومر در بخش معرفی حوزه‌های اصلی فعالیت خود با جداکردن سه حوزه پدافند هوایی، فضا، و سامانه‌های آبی‌خاکی، محصولات خود را در حوزه پدافند هوایی اینگونه نام برده است: «موتورهای راکتی برای [موشک‌های] رهگیر پیکان ۲ و ۳ و سامانه‌های هدفگیری "گنجشک نقره‌ای". تولید و توسعه موتورهای راکتی برای سامانه‌های پدافندی چندلایه هوایی و موشکی از جمله سامانه‌های موشکی LRAD».

تولیدات این شرکت در حوزه فضا و سامانه‌های آبی‌خاکی نیز بدین شرح است: «تولید و توسعه ماهواره‌برهایی برای خانواده ماهواره‌های اوفِک. تولید و توسعه موتورهای موشکی برای راکت‌های توپخانه‌ای با برد ۳۰ تا ۳۰۰ کیلومتر».

qPCer6kVB89Q

صفحه معرفی و بیانیه مأموریت شرکت تومر

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها