اختلاف بین ایران و آمریکا در مذاکرات وین

کد خبر: 1062312

تازه ترین خبرها از مذاکرات وین از بروز اختلاف بین ایران و آمریکا حکایت دارد.

اختلاف بین ایران و آمریکا در مذاکرات وین

رکنا: نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی وین از این خبر داد که ایران و آمریکا بر سر لغو تحریم‌ ها به اختلاف خورده اند، چراکه ایران فهرست مورد نظر آمریکا را کافی نمی داند.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین امروز پنجشنبه اعلام کرد طرف ایرانی اظهار داشته که لیست تحریم هایی را که ایالات متحده آمریکا در چارچوب مذاکرات آماده لغو آنها برای احیای توافق هسته ای است باید گسترش یابد.

پیشتر یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته بود که ایالات متحده در مذاکرات غیرمستقیم در وین لیستی از تحریم هایی را که آماده است لغو کند تا ایران را به برجام بازگرداند، به ایران تقدیم کرده است.

میخائیل اولیانوف گفت: در واقع، طوری که سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد در جریان مذاکرات در وین طرف آمریکایی از طریق نمایندگان اتحادیه اروپا که به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک عمل می کند، لیست تحریم ها از جمله هایی تحریم هایی را که واشنگتن آماده لغو آنها است به هیئت ایرانی تقدیم کرده است. طرف ایرانی به وضوح نشان داده است که این کافی نیست و لیست مجازات های لغو شده باید گسترده تر باشد.

به تازگی نماینده روسیه در سازمان ‌های بین ‌المللی وین پیشتر اعلام کرده بود سیاست فشار حداکثری بر ایران کاملا شکست خورده و فقط باعث توسعه برنامه هسته‌ ای ایران فراتر از پارامترهای توافق هسته‌ ای ۲۰۱۵ (برجام) شده است.

میخایل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان ‌های بین ‌المللی وین، در صفحه توییتر خود نوشت: چرا تقریبا همه کشورها از احیای برجام پشتیبانی می کنند؟ به دلیل اینکه یک عنصر کلیدی از معماری بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای است. این توافق در صورت احیا می تواند اطمینان معتبری راجع به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران از طریق راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را فراهم سازد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند، بلکه تحریم های جدیدی علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا دولت جدید آمریکا تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها