تغییر موضع ترکیه درباره پرونده خاشقجی

کد خبر: 1062942

سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: مذاکرات ترکیه با مصر ظرف روزهای آینده احتمالا به همکاری جدید بین قدرت‌های منطقه‌ای دور از هم، شده و به تلاش‌های به کار گرفته شده برای پایان جنگ در لیبی کمک کند.

تغییر موضع ترکیه درباره پرونده خاشقجی

ایسنا: ابراهیم کالین، سخنگو و مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: روسای سازمان‌های اطلاعات و وزیران خارجه دو کشور مصر و ترکیه در تماس هستند و هیئت دیپلماتیک ترکیه اوایل ماه مه به مصر سفر می‌کند.

او ادامه داد: با توجه به حقایق میدانی به نظرم مصلحت دو کشور و منطقه در عادی سازی روابط است.

مشاور اردوغان گفت: نزدیک ساختن دیدگاه‌ها با مصر مسلمان به وضعیت امنیتی لیبی کمک خواهد کرد زیرا ما می‌دانیم مصر مرزهای طولانی با لیبی دارد و احتمالا این مساله در برخی مواقع تهدیدی امنیتی برای مصر است.

کالین اظهار کرد: ترکیه امنیت در لیبی را بررسی خواهد کرد زیرا دولت موقت انتقالی مورد حمایت مصر و کشورهای دیگر و نیز سازمان ملل ماه گذشته قدرت را در دست گرفت.

او در عین حال درباره درخواست سازمان ملل برای خروج نیروهای بیگانه از خاک لیبی اشاره کرد: افسران ارتش ترکیه و شبه نظامیان سوری مخالف در این کشور خواهند ماند. ما توافقی (توافقنامه ۲۰۱۹) با دولت لیبی داریم که همچنان به قوت خود باقی است.

کالین درباره عربستان نیز خاطرنشان کرد: آنکارا راه‌های اصلاح روابط را با برنامه‌های مثبت‌تر بررسی خواهد کرد و امیدوار است قطع روابط تمام و تحریم‌ کالاهای ترکیه برداشته شوند.

در چرخشی ۱۸۰ درجه در مواضع ترکیه، کالین از محاکمه اجرا شده در عربستان در پرونده ترور جمال خاشقجی خبرنگار منتقد سعودی که ریاض سال گذشته میلادی حکم حبس برای هشت تن بین هفت تا ۲۰ سال داد، استقبال کرد.

این در حالی است که آنکارا قبلا گفته بود این حکم در حد انتظارش نبوده و مقامات سعودی را به همکاری با ترکیه کرد جایی که در آنجا محاکمه غیابی ۲۰ مسؤول سعودی برگزار شده است.

اردوغان نیز ۲۰۱۸ گفت ترور خاشقجی براساس دستور بالاترین سطح دولت عربستان انجام گرفت.

اما کالین حالا می‌گوید: آنها دادگاه دارند محاکمه‌هایی برگزار کرده‌اند نظرشان را داده‌اند لذا ما به این تصمیم و رای احترام می‌گذاریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها