سفر برجامی سناتور آمریکایی برای برطرف کردن نگرانی های شیوخ عرب

کد خبر: 1064160

یک سناتور آمریکایی در سفر به امارات متحده عربی گفت امیدوار است بتواند نگرانی‌های منطقه درباره احیای برجام را کاهش دهد.

سفر برجامی سناتور آمریکایی برای برطرف کردن نگرانی های شیوخ عرب

خبرگزاری فارس: شماری از مقامات دولت آمریکا به همراه چند سناتور این کشور روز شنبه وارد کشورهای منطقه شدند تا احیای توافق هسته‌ای ایران را به بحث بگذارند.

به نوشته خبرگزاری «اسوشیتد پرس»، «کریس کونز» سناتور دموکرات آمریکایی در سفر به امارات متحده عربی گفت، امیدوار است بتواند «نگرانی‌های قابل درک و مشروع» شیوخ درباره بازگشت آمریکا به برجام را کاهش داده و «تعاملات گسترده‌تری» با شرکای حاشیه خلیج فارس ایجاد کند.

این سناتور آمریکایی افزود، «رایزنی دقیق» با اماراتی‌ها درباره مذاکرات احیای برجام در وین «مهم، قابل انتظار و در حال رخ دادن» است و امید دارد که اماراتی‌ها «نه تنها در جریان امور قرار گرفته بلکه در واقع به آن کمک کنند».

کونز در ادامه گفت: «به هیچ وجه منظورم این نیست که بگویم در این تلاش‌ها توافقی وجود دارد که در آن تضمینی برای اماراتی‌ها باشد. وین مکانی است که دولت ایالات متحده در حال مذاکره است».

این سناتور دموکرات که سال گذشته در طراحی لایحه‌ای برای جلوگیری از جنگنده‌های آمریکایی به امارات نقش داشت گفت، امروز (دوشنبه) با مقامات اماراتی در این خصوص گفت‌وگو داشته است.

کونز که عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است، همچنین از منتقدان اصلی نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی و اقدامات این کشور در یمن محسوب می‌شود.

او درباره ساخت نیروگاه اتمی در عربستان سعودی گفت: «فجایع رخ داده در جنگ یمن، این نگرانی‌هایی را درخصوص توان ما در اعتماد به سعودی‌ها برای تکنولوژی که از ما طلب کرده‌اند به وجود آورده است. ایران تنها بازیگر نگران کننده نیست».

علاوه بر کونز، «برت مک‌گورک» از شورای امنیت ملی، «درک شولت» از وزارت امور خارجه و چند مقام دیگر قرار است به ابوظبی، ریاض، عمان و قاهره سفر داشته باشند.

این سفرها در حالی انجام می‌گیرد که در پی امضای توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات، واشنگتن در صدد است ممنوعیت فروش تسلیحات به امارات عربی متحده را لغو کند.

سفر هیأت آمریکایی به منطقه با سفر هیأت رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای بحث درباره ایران هم زمان شده است. آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد هیأت رژیم صهیونیستی در سفر به آمریکا با مقام‌های ایالات متحده به توافق رسیدند که با تشکیل یک کارگروه مشترک بر روی مسائلی چون مسئله موشکی و پهپادی ایران تمرکز بیشتری داشته باشند.

علی‌رغم آن که دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده اما دولت جدید آمریکا نیز همچون دولت قبلی این کشور همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کنند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند اما مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها