واکنش دیپلمات روس به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره عدم احیای برجام

کد خبر: 1066671

نماینده روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین اتریش خبر داد که روند تهیه پیش نویس احیای برجام در وین اتریش در حال انجام است.

واکنش دیپلمات روس به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره عدم احیای برجام

 خبرگزاری فارس: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری درباره نشست‌های کارشناسی در وین اتریش به توضیح پرداخت.

وی در این پیام توییتری نوشت: «گفت‌وگوهای وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه‌های غیررسمی مختلفی به پیش برده شد که این گروه‌های کاری شامل برداشته شدن تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای و اقدامات عملی برای احیای توافق بوده است».

اولیانوف اضافه کرد: «روند تهیه پیش نویس در حال انجام است. در صورت نیاز می توان کمیسیون مشترک دیگری را تشکیل داد».

این دیپلمات روس چند روز پیش حصول پیشرفت در مذاکرات برجامی وین تا ضرب‌الاجل ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت ماه) را امری دشوار اما امکانپذیر توصیف کرد.

این دیپلمات روس در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها در زمینه احتمال عدم احیای برجام نوشت: «برخی تحلیلگران ابراز تردید کرده‌اند که در ماه جاری بتوان به توافقی برای احیای برجام دست پیدا کرد. این یک نتیجه‌گیری عجولانه است».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که طبق برجام برداشته شده بود، تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران علیه جمهوری اسلامی تحمیل کرد به امید آن که ایران را وادار به موافقت با توافق مورد قبول آمریکا کند که این اقدام نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه ایران را وادار کرد تا پس از بدعهدی کشورهای اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اقداماتی را در جهت کاهش تعهدات برجامی خود بردارد.

علی‌رغم آن که مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند که آمریکا باید برای بازگشت مجدد به برجام تمامی تحریم‌های ایران با هر عنوانی را لغو کند اما واشنگتن تنها برای لغو برخی تحریم‌های ایران ابراز آمادگی کرده است.

دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است که تلاش می‌کند تا از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم کند. از جمله مهم‌ترین موانع در این مذاکرات حل و فصل اختلافات بر سر تحریم‌هایی است که آمریکا برای پایبند شدن به برجام بایستی رفع کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیراً در یک کنفرانس خبری تأیید کرد که «چالش‌های بزرگی» در این مذاکرات وجود دارند که بایستی رفع شوند. او گفت: «همان‌طور که شنیده‌اید ارزیابی ما کماکان این است که چالش‌های مهمی هستند که باقی مانده‌اند و شکاف عمیقی بین جایی که ایرانی‌ها هستند و جایی که ما فکر می‌کنیم باید باشند تا به برجام پایبند شوند، وجود دارد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها