آغاز روزهای سخت نتانیاهو؛

شلیک آخر به قلب بی بی

کد خبر: 1070300

به نظر می رسد نتانیاهو رسما به پایان خط رسیده است! ائتلاف "نفتالی بنت" و " یائیر لاپید" جایی برای مانور دوباره نتانیاهو در عرصه سیاسی سرزمینهای اشغالی باقی نمی گذارد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی، از آخرین مراحل تشکیل کابینه جدید بدون بنیامین نتانیاهو خبر می‌دهند. این دولت به رهبری یائیر لاپید، ائتلافی از نیروهای سیاسی راست، میانه و چپ است که هدف‌شان ممانعت از قدرت‌گیری مجدد بنیامین نتانیاهو است.

شلیک آخر به قلب بی بی

گروه بین‌الملل فردا: یائیر لاپید، رهبر حزب لیبرال "یش عتید" آخرین مراحل تشکیل کابینه‌ای ائتلافی از نیروهای سیاسی راست، میانه‌رو و چپ را طی می‌کند. وجه مشترک این سه، جلوگیری از قدرت گرفتن دوباره بنیامین نتانیاهو است.با اعلام رسمی این مسئله توسط نفتالی بنت و لاپید، تاریخ مصرف حضور نتانیاهو در تل آویو رسما به پایان رسیده است. در این میان، نتانیاهو از یک سو نمی تواند خشم خود را از نفتالی بنت پنهان کند! نفتالی بنت با این اقدام، بدترین ضربه ممکن را به نتانیاهو زد زیرا نخست وزیر رژیم صهیونیستی احتمال ائتلاف نفتالی بنت و لاپید را اندک می دانست! لاپید تنها نیاز به موافقت نفتالی بنت، رهبر حزب ملی‌گرایان افراطی "یامینا" داشت که از شش کرسی در پارلمان رژیم صهیونیستی  برخوردار است و می‌تواند بدین گونه در تعیین نخست وزیر نقش ایفا کند. با چرخش نفتالی بنت به سوی لاپید و گروههای میانه و لیبرال، عملا دستان نتانیاهو جهت تشکیل دوباره کابینه در سرزمینهای اشغالی خالی شد. این در حالی بود که نتانیاهو پس از ناکامی در تشکیل کابینه در تل آویو، هرگز تصور نمی کرد که لاپید و نفتالی بنت بر سر گردش قدرت میان یکدیگر به تفاهم برسند. بر همین اساس، نتانیاهو و حزب متبوعش( حزب لیکود) خود را برای برگزاری انتخابات جدید در سرزمینهای اشغالی آماده می کردند.

در هر حال، نفتالی بنت تیرخلاص را بر پیکر نتانیاهو زد! بر اساس توافقی که میان بنت و لاپید صورت گرفته است، قرار است بنت مقام نخست‌وزیری را برعهده گیرد و بعد از دو سال به لاپید انتقال دهد.رسانه‌های صهیونیستی مدعی هستند  که این توافق‌ها پیش از آغاز منازعه جدید میان رژیم صهیونیستی و حماس صورت گرفته بود اما پس از آغاز نبرد، نفتالی بنت جهت احراز دوباره پست نخست وزیری به نتانیاهو چراغ سبز نشان داد. به عبارت بهتر، پس از آغاز نبرد غزه، نفتالی بنت به نتانیاهو اعلام کرده بود که حاضر است بار دیگر برای تشکیل کابینه ائتلافی با نتانیاهو همراهی کند. اما تنها دو روز پس از پایان نبرد غزه، نفتالی بنت تصمیم خود را تغییر داد و دوباره به سوی لاپید متمایل شد. نتانیاهو سعی دارد قبل از چینش رسمی کابینه رژیم صهیونستی ، بار دیگر رای نفتالی بنت را تغییر دهد اما به نظر می رسد بنت و لاپید تصمیم نهایی خود را گرفته اند! نفتالی بنت در یکی از سخنانش خطاب به نتانیاهو اعلام کرده است که دیگر نمی توان ریسک حضور وی ( نتانیاهو) در مسند نخست وزیری در سرزمینهای اشغالی را پذیرفت.

نتانیاهو اخیرا پیسنهادی ارائه کرده بود تا بار دیگر سکان رهبری کابینه را حفظ کند. او پیشنهاد تشکیل کابینه ای ائتلافی مرکب از سه حزب را داد.نتانیاهو گفت، حاضر است مقام نخست‌وزیری را نخست به سیاستمدار راست‌گرا، گیدئون سار، بسپارد. بر اساس اظهارات نتانیاهو، سار به مدت ۱۵ ماه ریاست کابینه  را برعهده می‌گیرد و سپس او خود به مدت دو سال سکان قدرت را به دست خواهد گرفت. پس از او نفتالی بنت، رهبر حزب "یامینا" مقام نخست‌وزیری را تا پایان دوره قانونگزاری بر عهده خواهد داشت.گیدئون سار بی‌وقفه پیشنهاد نتانیاهو را رد کرده است. او در توئیتر نوشت که فرمانروایی نتانیاهو باید به پایان برسد. نفتالی بنت نیز با اعلام هم پیمانی خود و لاپید، عملا این پیشنهاد نتانیاهو را رد کرد. به این ترتیب، نتانیاهو دیگر شانسی برای حضور در راس معادلات اجرایی رژمی صهیونیستی ندارد. او اکنون باید خود را برای حضور در دادگاه ( بابت پیگیری 4 پرونده فساد و ارتشاء مالی) آماده کند. بدون شک خروجی رای دادگاه به سود نتانیاهو نخواهد بود! برخی منابع اعلام کرده اند که نتانیاهو پس از پایات مصونیت سیاسی خود( پس از خروج رسمی از مسند نخست وزیری)، دوران سختی را در محافل قضایی تل آویو پیش رو خواهد داشت و حتی احتمال دارد در نهایت به 10 سال زندان محکوم شود. این مسئله، برای نتانیاهو یک کابوس سخت محسوب می شود.

نتانیاهوی ۷۱ ساله از سال ۲۰۰۹ سکان قدرت در سرزمینهای اشغالی را در اختیار داشت و هیچ سیاستمداری در تل آویو تاکنون این اندازه طولانی در مسند قدرت حاضر نبوده است. یائیر لاپید باید تا روز چهارشنبه سوم ژوئن (۱۲ خرداد) کابینه جدید اسرائیل را تشکیل می داد که اکنون با حمایت نفتالی بنت، به این نقطه رسیده است. حزب لیبرال "یش عتید" به رهبری یائیر لاپید، بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ۲۳ مارس، پس از حزب محافظه‌کار ملی لیکود به رهبری نتانیاهو، دومین حزب قدرتمند بود. با این حال، بدون حمایت نفتالی بنت، وی نمی توانست کابینه ائتلافی تشکیل دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها