بایدن: دیدار من با رئیس‌جمهور اردوغان سازنده بود

کد خبر: 1073643

رئیس جمهوری ایالات متحده دیدار روز دوشنبه با همتای ترکیه‌ای خود را «بسیار خوب» ارزیابی کرد.

بایدن: دیدار من با رئیس‌جمهور اردوغان سازنده بود

خبرگزاری مهر: به نقل از آناتولی، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه پس از دیدار با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود گفت: «با اردوغان دیدار بسیار خوبی داشتم».

این دیدار دو جانبه که در مقر «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) برگزار شد، ۴۵ دقیقه به طول انجامید. این نخستین دیدار رؤسای جمهور دو کشور از زمان راهیابی بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ است.

گفتنی است که نشست سران کشورهای عضو ناتو روز دوشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک آغاز شد و در حاشیه این نشست، سران کشورهای عضو دیدارهای دوجانبه‌ای برگزار می‌کنند.

اردوغان پیش از دیدار با بایدن با سران سایر کشورهای عضو ناتو از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس دیدار و گفتگو کرد.

اردوغان خطاب به بایدن: نظر ترکیه در خصوص اس-۴۰۰ تغییری نکرده است

رئیس جمهور ترکیه خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت که آنکارا نظرش درباره سامانه اس-۴۰۰ تغییری نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از آر تی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خطاب به جو بایدن، همتای آمریکایی خود گفت که آنکارا نظرش در خصوص سامانه اس-۴۰۰ که از روسیه خریداری کرده، تغییری نکرده است.

اردوغان در سخنانی پس از پایان نشست ناتو در بروکسل گفت که گفتگو‌های سودمندی را با بایدن به انجام رسانده و با وی در خصوص مسأله خرید سامانه‌های پدافندی اس-۴۰۰ و نیز مسأله مشارکت کشورش در برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ صحبت کرده است.

اردوغان همچنین گفت که موضع کشورش را در خلال این دیدار با بایدن توضیح داده و گفته است: نظر ترکیه (در این خصوص) تغییری نکرده است.

آمریکا در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰ در پاسخ به پافشاری ترکیه بر اجرای معامله خریداری سامانه پدافندی اس-۴۰۰، مشارکت آنکارا در برنامه جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵ را به حال تعلیق درآورد و مدعی شد موضع آنکارا به همکاری دو کشور آسیب وارد می‌آورد.

ترکیه یکی از کشور‌های شرکت کننده در پروژه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ بود و ۹۰۰ میلیون دلار نیز در چارچوب این پروژه پرداخت کرده بود.

علاوه بر ترکیه، کشور‌های دیگری که در کنار آمریکا در این برنامه مشارکت دارند، شامل انگلیس ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ می‌شوند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها