در اولین نشست بلینکن و همتای اسرائیلی چه گذشت؟

کد خبر: 1076520

در حالی که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد تل آویو دوستی صادق‌تر از آمریکا نمی‌شناسد، وزیر خارجه آمریکا به طرف اسرائیلی اطمینان داد هدف هر دوی آنها یکی است، اما شاید در تاکتیک با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کنند.

در اولین نشست بلینکن و همتای اسرائیلی چه گذشت؟

پایگاه اطلاع رسانی یا نت در گزارشی از رم خبر داد، یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل برای اولین بار امشب یکشنبه با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در رم دیدار و گفتگو کرد.

لاپید با حمله به سیاست کابینه نخست وزیر سابق اسرائیل خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: رفتارهای کابینه سابق جایگاه اسرائیل را نزد هر دو حزب متزلزل کرد.

به گفته وزیر خارجه اسرائیل: هیچ رابطه‌ای برای اسرائیل مهم‌تر از رابطه با ایالات متحده نیست و اسرائیل دوستی صادق تر از آمریکا نمی‌شناسد.

وی خطاب به بلینکن گفت: من چند هفته‌ای نیست که وزیر خارجه شده ام از وزارت خارجه شما هم چند ماه بیشتر نمی‌گذرد، با شماری از رهبران دموکرات‌ها و جمهوری خواهان صحبت‌‌هایی داشته ام و به آنها گفتم که اسرائیل ارزش‌های مشترک زیادی با آمریکا دارد.

بلینکن هم خطاب به لاپید گفت: اساس همکاری ما بر مشارکت، روابط و دوستی پایدار بین ایالات متحده و اسرائیل استوار است، ما دوستان نزدیکی هستیم اما این روابط گاها شاهد اختلافاتی هم می‌شود، ما اهداف مشترکی داریم که گاها در تاکتیک اختلاف نظر پیدا می‌شود.

ما از این پس در صورت بروز اختلاف به شکلی شفاف با یکدیگر تعامل خواهیم کرد، اصل بر تعهد ریشه دار ایالات متحده به امنیت اسرائیل است. تعهدی که رئیس جمهور بایدن با خود به کاخ سفید آورده و به آن ایمان دارد.

گفتنی است در خبر این پایگاه عبری زبان که ظاهرا از نشست علنی و در مقابل رسانه‌های دو وزیر نقل شده است، هیچ اشاره‌ای به پرونده هسته‌ای ایران نشده و احتمالا در نشست خصوصی و پشت درهای بسته به آن پرداخته خواهد شد.

در این بین بحرینی‌ها توانستند با سبقت گرفتن از امارات متحده عربی وزیر خارجه خود را به رم اعزام کرده تا در آنجا با وزیر خارجه جدید اسرائیل دیدار و به عنوان اولین مقام عربی ملاقات کننده با وی لقب بگیرند.

برخی از صفحات شبه رسمی اسرائیلی در فضای مجازی در این رابطه اعلام کردند، عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر خارجه بحرین با یائیر لاپید دیدار و گفتگو کرد.

گرچه این ملاقات رسمی محسوب می‌شود، اما تصاویر منتشر شده از این دیدار را دیپلمات‌های اسرائیلی در سفارت این رژیم در رم در اختیار رسانه‌های اسرائیلی قرار دادند، امری که از عدم حضور خبرنگار در آن حکایت دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها