معاون مدیر کل آژانس اتمی هفته آینده به تهران می‌آید

کد خبر: 1077758

بنا به گفته خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده به تهران می‌آید.

معاون مدیر کل آژانس اتمی هفته آینده به تهران می‌آید
خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال می‌گوید معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته جاری راهی تهران می‌شود.

لارنس نورمن در سلسله پیام‌هایی در حساب توئیتری خود به نقل از خبرنگاران خبرگزاری رویترز آورد که این هفته خبر‌های خوبی درباره سایت هسته‌ای نطنز که ایران دسترسی آن را به طور موقت محدود کرده است، در راه است.

خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیت دیگری می‌نویسد همانطور که رویترز گزارش داد، انتظار می‌رود بازرسان هفته آینده به نطنز دسترسی مناسب داشته باشند. همچنین یک مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نیز هفته آینده برای گفتگو به تهران سفر خواهد کرد.

نورمن در توئیت دیگری می‌نویسد برخی از دیپلمات‌ها فکر می‌کنند بسته به بازخوردی که در این سفر معاون مدیرکل آژانس در تهران می‌گیرد، ممکن است در روز‌های آینده گزارشی درباره این حوادث مختلف به شورای حکام آژانس ارائه شود.

در ادامه رشته پیام‌های خبرنگار وال استریت ژورنال ادعا می‌شود البته همه این‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که ایران هیچ شفافیتی درمورد تمدید توافقنامه نظارت با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نشان نداده و هنوز تاریخ جدیدی برای از سرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام تعیین نشده است.

جمهوری اسلامی و آژانس اوایل اسفند ۱۳۹۹ توافق کردند که تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه دارد.

بنا شد اگر تحریم‌های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس بگذارد؛ در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. خرداد ماه گذشته ایران بار دیگر حسن نیت نشان داد و با درخواست آژانس برای ضبط داده‌های دوربین‌ها به مدت یک ماه دیگر (سوم تیر) موافقت کرد.

بنا به اعلام سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، بنای توافق با آژانس این بود که دوربین‌ها جمع نشوند، ولی اطلاعات آن‌ها در اختیار آژانس قرار نگیرد، سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران گرفته شد که همچنان اطلاعات پاک نشود، اما از روز الزام آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است.

سعید خطیب زاده گفت: همچنان هیچ تصمیم سلبی یا ایجابی درباره دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده است؛ نه نگهداشتن و نه پاک کردن و فعلا در وضعیت قبلی به سر می‌بریم./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها