قرارداد صدها هزار دلاری مسیح علی‌نژاد با دولت آمریکا

کد خبر: 1080409

اسناد منتشرشده نشان می‌دهند «مسیح علی‌نژاد» از فعالان رسانه‌ای ضد انقلاب قراردادهایی به ارزش صدها هزار دلار با دولت آمریکا امضا کرده است.

قرارداد صدها هزار دلاری مسیح علی‌نژاد با دولت آمریکا

اسناد پیشتر منتشرشده و گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهند «مسیح علی‌نژاد» که خودش را به عنوان فعال و روزنامه‌نگار ایرانی در رسانه‌های غربی معرفی می‌کند در فهرست حقوق‌بگیران دولت آمریکا قرار دارد.

چند سال پیش وب‌سایتی که مأموریتش را انتشار اطلاعات درباره دولت آمریکا اعلام کرده بود فاش کرد «مسیح علی‌نژاد»، فعال رسانه‌ای ضدانقلاب چندین قرارداد با دولت آمریکا منعقد کرده است. 

قرارداد صدها هزار دلاری مسیح علی‌نژاد

وب‌سایت www.insidegov.com که اکنون از دسترس خارج شده بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد مسیح علی‌نژاد بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ سه قرارداد با «شورای مدیران خبررسانی» (مشهور به «BBG») وابسته به دولت آمریکا منعقد کرده است.   

شورای مدیران خبررسانی (BBG)، سازمانی مشتمل بر تمامی آژانس‌های خبری دولت آمریکا است که «صدای آمریکا»، «رادیو فردا»، «رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی» زیر نظر آن فعالیت می‌کنند. این سازمان، در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نامش را به «سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده» تغییر داده است.

سه سندی که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ بر روی وب‌سایت www.insidegov.com قرار گرفتند  قراردادهایی بودند که بین «شورای مدیران خبررسانی» به عنوان کارفرما و «مسیح علی‌نژاد» به عنوان کارپذیر منعقد شده بود.

KDQB7Xe1lSzm

این اسناد در حال حاضر به دلیل توقف فعالیت وب‌سایت insidegov.com در دسترس نیست، اما در زمان انتشار و مدت‌ها بعد از آن به طور گسترده مورد استناد فعالان رسانه‌های و فضای مجازی قرار گرفته بود. (عکس زیر) خبرگزاری فارس نیز در تاریخ ۱۱ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ مستندات آن را منتشر کرده بود. (اینجا را ببینید)

fdTiVwq4SeFn

در اولین قرارداد، کارفرما (BBG) موظف به پرداخت ۶۱,۲۵۰ دلار به «مسیح علی‌نژاد» در ازای ارائه خدمات به عنوان مجری، نویسنده و گزارشگر برای بخش فارسی «صدای آمریکا» در بازه زمانی «۲۷ مه ۲۰۱۵» تا «۳۰ سپتامبر۲۰۱۶» (۶ خرداد ۱۳۹۴ تا ۹ مهر ۱۳۹۵) موظف شده است.

قرارداد دوم، پرداخت ۸۵,۶۰۰ دلار به کارپذیر در ازای وظائف فوق‌الذکر را شامل می‌شود. مدت این قرارداد از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۶ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ (۱۰ تیر ۱۳۹۵ تا ۹ تیر ۱۳۹۷) است.

قرارداد سوم نیز با پرداخت ۸۵,۶۰۰ دلار به علی‌نژاد در ازای کار از تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۶ تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۷ (۱۱ تیر ۱۳۹۵ تا ۹ شهریور ۱۳۹۶) موافقت شده است.

توجه تحلیلگران به ارتباطات سازمانی مسیح علی‌نژاد

بعد از انتشار این اسناد، وابستگی فعالیت‌های رسانه‌ای مسیح علی‌نژاد، بیشتر از گذشته در مدار توجه تحلیلگران و فعالان رسانه‌ای قرار گرفت.

به عنوان مثال، پایگاه «Responsible Statecraft» در گزارشی به تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۰ تصریح کرد که مسیح علی‌نژاد بین ماه مه ۲۰۱۵ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ (که مربوط به آخرین قرارداد اوست) بیش از ۳۰۵ هزار دلار از «صدای آمریکا» دریافت کرده این رسانه با اشاره به پاکسازی‌های دوران ترامپ در VOA یادآوری کرده که این رسانه بیش از پیش به «بلندگوی» دولت ترامپ و دستگاه پروگاندای او برای پیشبرد براندازی در ایران تبدیل شده است.

Responsible Statecraft با توجه به این موضوع از اینکه رسانه‌های جریان اصلی آمریکا به مسیح علی‌نژاد برای بازگو کردن بی‌کم و کاست مواضع دولت ترامپ تریبون داده‌اند، انتقاد کرده است.

این رسانه به عنوان نمونه‌ای از تلاش‌های مسیح علی‌نژاد برای بازگو کردن مواضع دولت ترامپ در رسانه‌های آمریکا به اظهارات این فعال ضد انقلاب بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اشاره کرده است. 

 در این گزارش آمده است: «دولت ترامپ اصرار دارد که ایرانی‌ها از ترور قاسم سلیمانی شادمانند. وزیر خارجه آمریکا مایک پامپئو هم ادعا کرد که عراقی‌ها در حال پایکوبی در خیابان‌ها هستند....وقایع روی زمین اما هیچ انطباقی با ارزیابی‌های مایک پامپئو ندارند زیرا ما شاهد برگزاری مراسم تشییع جنازه گسترده برای سلیمانی هم در عراق و هم در ایران هستیم.»

در ادامه این گزارش تأکید شده است: «اما مسیح علی‌نژاد که به طور مکرر به او در رسانه‌های جریان اصلی استناد می‌شود بارها بدون وجود شواهد متقن ادعاهای دولت مبنی بر اینکه ایرانی‌ها از اقدام جنگی ترامپ علیه ایران شادمان هستند را تکرار کرده است.»

Responsible Statecraft نوشته رسانه‌هایی که به مسیح علی‌نژاد استناد می‌کنند به اینکه او بیش از ۳۰۵ هزار دلار از صدای آمریکا دریافت کرده اشاره نمی‌کنند.

این رسانه همچنین نوشته مسیح علی‌نژاد، درباره ارتباطاتی که با دولت آمریکا دارد شفاف نبوده؛ او در توییتر خودش را به عنوان «روزنامه‌نگار و فعال ایرانی» معرفی کرده، بدون آنکه اشاره‌ای به جایگاهش در VOA یا قراردادهایش با دولت آمریکا کرده باشد.

طبق این گزارش، روزنامه واشنگتن‌پست هم در یادداشتی که سال گذشته از علی‌نژاد منتشر کرده بود اشاره‌ای به ارتباطات او با صدای آمریکا نکرده بود. Responsible Statecraft از رسانه‌ها خواسته بود هنگام تریبون دادن به مسیح علی‌نژاد به این نکته که او از دولت آمریکا پول دریافت کرده و ارتباطات سازمانی‌اش با «صدای آمریکا»، به عنوان بلندگوی دولت ترامپ اشاره کنند.

پایگاه «اینترسپت» هم در گزارشی درباره رویکردهای رسانه‌ای VOA که ۷ ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شده می‌نویسد: «بسیاری از رسانه‌های خبری، علی‌نژاد را یک روزنامه‌نگار مستقل معرفی می‌کنند، بدون آنکه به قرار داد او با VOA فارسی اشاره کنند. این در حالی است که او از سال ۲۰۱۵ دست‌کم ۳۰۵ هزار دلار از دولت پول دریافت کرده است.»

«صدای آمریکا» بلندگوی تروریست‌های منافقین و ترامپ

 صدای آمریکا که کارش را از دهه ۱۹۴۰ به عنوان یک شبکه رادیویی آغاز به کار کرد، بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، همواره ضد حاکمیت بوده و به عنوان بازوی رسانه‌ای جریان براندازی عمل کرده است.

«علی سجادی»، از مدیران ارشد صدای آمریکا که سال ۱۳۹۷ بازنشسته شد به پایگاه اینترسپت گفت: «صدای آمریکا همیشه ضد حکومت ایران بوده است.»

یکی دیگر از مدیران قبلی صدای آمریکا در مصاحبه با اینترسپت اعتراف کرده که بسیاری از کارکنان صدای آمریکا را حامیان گروهک تروریستی منافقین که هیچ جایگاهی در جامعه ایران ندارند، تشکیل می‌داده است.

اینترسپت نوشته «محمد منظرپور»، سردبیر سابق بخش فارسی صدای آمریکا می‌گوید وقتی که سال ۲۰۱۳ وارد بخش فارسی صدای آمریکا شده از مشاهده اینکه این رسانه پر از سلطنت‌طلب‌ها و حامیان مجاهدین خلق (منافقین) است شوکه شده است. 

بعد از روی کار آمدن ترامپ، این رسانه به بلندگوی رسمی دولت او تبدیل شد و اقدام به پخش «پروپاگاندای صرف» بدون هیچ شواهد عینی و واقعی کرد.

اینترسپت سال ۲۰۱۸ نوشت: «به عنوان مثال، بخش فارسی صدای آمریکا در حال پخش اخبار مثبت و زیاد از گروهک مجاهدین خلق (منافقین) است، در حالی که این گروه هیچ طرفداری در ایران ندارد، کارنامه‌اش آکنده از خشونت‌های تروریستی است و به داشتن رفتارهای فرقه‌ای شهره است.»

یکی از کارکنان صدای آمریکا که خواسته نامش فاش نشود گفت: «بخش فارسی صدای آمریکا برای اولین بار در چند دهه گذشته در نقش بازوی رسانه‌ای مجاهدین خلق ظاهر شده است و همایش‌ها و برنامه‌های آنها را به صورت زنده و لحظه به لحظه گزارش می‌کند.»

بخش فارسی صدای آمریکا، به علاوه، چندین مقاله از فردی مجعول به نام «حشمت علوی» منتشر کرد. پایگاه اینترسپت اخیراٌ فاش کرده که فردی با این هویت وجود ندارد و حساب کاربری او در توئیتر متعلق به گروهک تروریستی منافقین است. 

برخی از تحلیلگران، فعالیت‌های مسیح علی‌نژاد در فضای مجازی برای تحریک زنان به شکستن قوانین جمهوری اسلامی ایران را در راستای برنامه‌ریزی‌های دولت آمریکا برای اجرای براندازی نرم در ایران عنوان می‌کنند.

پوشش رسانه‌های غربی از اقدامات تحریک‌آمیز علی‌نژاد تاکنون تناسبی با میزان اثرگذاری اقدامات وی در داخل جامعه ایران نداشته است.

این رسانه‌ها، علی‌رغم بی‌توجهی عموم مردم به تبلیغات هنجارستیز و قانون‌شکنانه مسیح علی‌نژاد، تلاش زیادی را برای بزرگنمایی اقدامات او انجام داده‌اند. 

او اخیراً کمپین «رای بی رای» را در صفحه خود برای تحریم انتخابات به راه انداخته بود. او در مصاحبه ای با شبکه سعودی ایران اینترنشنال خطاب به سلبریتی‌ها و هنرپیشه‌ها گفته بود که برای انتخابات تبلیغات نکنند. این تلاش او با مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها