ماجرای تماس‌های روسیه با طالبان

کد خبر: 1081267

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید که مسکو با حفظ تماس با طالبان و تشویق آنها به گفت‌وگوهای مستقیم با دولت افغانستان، بند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را اجرای می‌کند.

ماجرای تماس‌های روسیه با طالبان

به نقل از اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو با حفظ تماس با طالبان و تشویق آنها به گفت‌وگوهای مستقیم با دولت افغانستان، بند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را اجرا می‌کند.

وی یادآوری کرد که در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که اولویت آن، نیاز به تشویق و انجام مذاکرات بین‌الافغانی بود – آنچه روسیه سال‌ها در مورد آن صبحت می‌کرد. همچنان این قطعنامه فراخوان کشورها برای تسهیل مذاکرات شده است.

زاخارووا در برنامه تلویزیونی «عصر یکشنبه با ولادیمیر سولوویف» در کانال روسیه-۱ گفت: بله، در واقع طالبان به عنوان سازمان در کشور ما ممنوع است. حقیقت این است که روسیه مکرراً بر این موضوع تاکید کرده است که نه تنها پشتیبانی نمی‌کند بلکه از هر راه ممکن عزم خود را در مبارزه با تروریسم بین‌المللی و رد هرگونه فعالیت تروریستی از جمله جنبش طالبان تأیید می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: ما قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را اجرا می‌کنیم. ما به عنوان یک کشور از آن حمایت کردیم و در عمل نیز آن را اجرا می‌کنیم. هیچ تناقضی در این امر وجود ندارد.

زاخارووا اشاره کرد، آمریکا حتی یک گزارش از عملیات نظامی خود در افغانستان از زمان آغاز آن در سال ۲۰۰۱ نداده است.

او اظهار کرد: آمریکا ابتدای سال ۲۰۰۰ به شورای امنیت رفت و به تفویض مسؤولیت از جانب شورا دست یافت یعنی اعتماد جامعه جهانی را کسب کرد یعنی از سوی شورای امنیت مکلف شد دست به این عملیات بزند و این تفویض به دولتی یا گروهی از کشورها برای ورود به عملیاتی در میدان واگذار می‌شود.

زاخارووا ادامه داد: ۲۰ سال مدت طولانی است اما آمریکا به رغم هشدارها و درخواست‌ها و تعهدات کالی حتی یک بار هم در این مدت گزارشی از عملیاتش در افغانستان و نتایج آن ارائه نکرد.

در افغانستان درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان وجود دارد که قبلاً قلمروی قابل توجهی را در مناطق روستایی این کشور تحت تصرف کرده و در حال حمله به شهرهای بزرگ هستند. نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان اقدامات مشترک ضد تروریستی در سراسر کشور انجام می‌دهند.

بی‌ثباتی پس از اعلام خروج همه نیروهای خارجی ناتو از جمله آمریکا از افغانستان تا قبل از ۱۱ سپتامبر در حال افزایش است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها