تشدید تنش میان آمریکا و چین

کد خبر: 1081531

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی چین را به انجام حملات سایبری و هک گسترده نرم افزار مایکروسافت و همکاری با هکرهای سایبری متهم کرد.

تشدید تنش میان آمریکا و چین

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن، چین را متهم به حفاظت از هکرهای سایبری کرد و گفت که کشورش در حال انجام تحقیقات قبل از انجام اقدامات مقابله ای است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه ای پکن را  به رفتارهای بی ثبات کننده و غیرمسوولانه در فضای مجازی متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش به همراه ناتو، اتحادیه اروپا، بریتانیا، استرالیا، ژاپن، نیوزلند و کانادا، جمهوری خلق چین را مسئول یک رشته رفتارهای بی ثبات کننده و غیرمسئولانه در فضای مجازی می‌دانند که تهدید بزرگی به اقتصاد و امنیت ملی این کشورها تلقی می‌شود.   

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است وزارت امنیت داخلی چین و هکرهای وابسته به آن مسئول بخش بزرگی از حملات سایبری هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با بیان اینکه دولت بایدن جبهه جدیدی را درباره حملات سایبری باز می کند، نوشت که پکن متهم به انجام حمله سایبری گسترده به "سرور مایکروسافت اکسچنج" است.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای این را یک حمله نسنجیده و بی ملاحظه توصیف کرده اما ادعا کرده که روند این رفتارها از سوی دولت چین آشنا است و دولت چین باید از خرابکاری‌های سایبری سیستماتیک دست بردارد، در غیر اینصورت باید انتظار برخورد داشته باشد.

اعلام جرم علیه چهار تبعه چین

بر اساس این گزارش، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است علیه چهار تبعه چین که در همکاری با وزارت امنیت آن کشور تاکنون به ده‌ها شبکه کامپیوتری شرکت‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی حمله کرده‌اند اعلام جرم کرده‌است. این افراد به سرقت اطلاعات محرمانه تجاری و اقتصادی متهم شده‌اند.

خبرگزاری آسوشتیدپرس گزارش داد برخلاف ماه آوریل که دولت آمریکا همزمان با متهم کردن دولت روسیه به حمایت از حملات سایبری تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع کرد این بار دولت  بایدن موضوع تحریم علیه چین را مطرح نکرده است.

تا کنون  بیشتر تلاش های کاخ سفید بر روسیه متمرکز بوده است  از جمله وضع تحریم های جدید و هشدار درباره اقدامات بیشتر که اگر مسکو نتواند شبکه های مجرمانه را که از داخل کشور حملات باج افزار را انجام می دهند، مهار کند.

بر اساس این گزارش، بایدن کسب حمایت در میان متحدان برای مقابله با چین را در اولویت خود قرار داده است و در ماه گذشته در نخستین سفر خارجی خود رهبران گروه جی هفت و ناتو را متقاعد کرد تا در اسناد نهایی نگرانی های خود را در مورد رفتار پکن بیان کنند. در بیانیه نهایی ناتو برای نخستین بار نام چین بیان شده است.

مقامات آمریکایی گفته اند  اعلامیه روز دوشنبه ادامه این تلاش ها است، تهدیدات سایبری را به عنوان یکی دیگر از زمینه های نگرانی برای جامعه جهانی در کنار تجاوزهای حقوق بشری و دریایی مطرح می کند.

مایکروسافت اسفند ماه گذشته در یک پست وبلاگی نوشت که هکرها از چهار نوع آسیب‌پذیری که پیشتر شناسایی نشده و در نسخه‌های مختلف نرم‌افزار بود، استفاده کرده‌اند. نقص‌های امنیتی به هکرها اجازه داده است تا از راه دور به ایمیل‌ها دسترسی پیدا کنند.

«مرکز اطلاعات تهدید» مایکروسافت این حملات را به گروه «هافنیوم» نسبت داده و ادعا کرده که آن‌ها محققان بیماری‌های عفونی، موسسات حقوقی، موسسات آموزش عالی، و پیمانکاران بخش دفاعی را هدف قرار داده‌اند. گفته می‌شود اندیشکده‌های سیاسی و گروه‌های غیردولتی هم هدف قرار گرفته‌اند. 

مایکروسافت ادعا کرده است که هرچند هافنیوم در چین مستقر است، اما فعالیت‌های خود را عمدتا از طریق سرورهای مجازی خصوصی اجاره‌ای در آمریکا انجام می‌دهد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها