موضع اشرف غنی درباره طالبان

کد خبر: 1083372

رئیس جمهور افغانستان امروز در «نشست ویژه کمیته مشترک نظارت و انسجام» در کابل در سخنانی ادعا کرد: طالبان روابط پیچیده‌ای با شبکه‌های تروریستی بین‌المللی دارد!

موضع اشرف غنی درباره طالبان

 به نقل از خبرگزاری آناتولی، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز چهارشنبه در «نشست ویژه کمیته مشترک نظارت و انسجام» در کابل در سخنانی ادعا کرد: در حال حاضر گروه طالبان روابط پیچیده‌ای با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

رئیس جمهور افغانستان در این باره افزود: بیش از ۱۰ هزار تروریست خارجی از جمله لشکر طیبه، داعش و القاعده که در کنار طالبان علیه نیروهای امنیتی می‌جنگند، که ابعاد جدیدی به اوضاع امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی بخشیده است.

اشرف غنی اضافه کرد: قاچاق معدن، مین‌گذاری و حمله با خودرو بمب‌گذاری شده، قتل‌های انتقام‌جویانه، ازدواج‌های اجباری و غیره از سوی طالبان صورت می‌گیرد. به همین دلیل، جامعه جهانی باید در باره تمایل طالبان و حامیان این گروه نسبت به روند صلح و توافق سیاسی تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان، طالبان پیشرفت‌هایی در تسخیر مناطق مختلف این کشور داشته است که همین امر دستاویزی برای مقامات آمریکایی جهت خطرناک جلوه دادن عواقب خروج شان از افغانستان شده است و به طور ضمنی مدعی شده‌اند که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی جلوگیری از پیشرفت‌های زمینی طالبان را ندارند. گل سر سبد این ادعاها آنجایی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که تنها ظرف ۶ تا ۱۲ ماه بعد از تکمیل فرایند خروج آمریکا از افغانستان، این احتمال که دولت کابل سقوط کند؛ وجود خواهد داشت.

تمامی سناریوهای اشغالگران تروریست آمریکایی در حالی است که سخنگوی طالبان افغانستان، برنامه‌ریزی این گروه برای حمله به کابل پایتخت این کشور را تکذیب کرده است.

سخنگوی طالبان در این باره گفت: ما تصمیمی برای انحصار قدرت نداریم، زیرا هر دولتی که در گذشته برای تحقق چنین هدفی تلاش کرده، موفق نشده است و ما نمی‌خواهیم این معادله شکست خورده را تکرار کنیم.

مذاکرات بین الافغانی در تهران و دوحه بین طالبان و دولت افغانستان نشانگر روند مثبت تعامل بین طرفین در افغانستان بوده و ادامه روند این مذاکرات تا روی کار آمدن دولتی جدید که مورد توافق همه طرف‌ها در افغانستان باشد بهترین گزینه موجود است.

گفتنی است که حمله به افغانستان توسط اشغالگران خارجی به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی در سال ۲۰۰۱ میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم خسارت‌ها و تلفات زیادی را در این کشور به همراه داشته است./مهر

وزیر دفاع روسیه:اوضاع در نزدیکی مرز افغانستان با همسایگان شمالی وخیم است

وزیر دفاع روسیه طی سخنانی با اشاره به ناامنی ایجاد شده توسط طالبان در شمال افغانستان، تاکید کرد که اوضاع در مرزهای همسایگان شمالی افغانستان وخیم است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه طی سخنانی با اشاره به نا امنی های ایجاد شده در مرز افغانستان با همسایگان شمالی این کشور گفت که اوضاع موجود در نزدیکی مرزهای کشورهای عضو پیمان شانگهای پیچیده بوده و رو به وخامت است.

بر اساس این گزارش، شویگو که این سخنان را در جریان جلسه مشترک با وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مطرح می کرد، گفت: تروریسم بین الملل، افراط گرایی، جدایی طلبی و جنایت سایبری همچنان به عنوان عوامل تهدید کننده توسعه مسالمت آمیز اعضای این سازمان و عامل ایجاد جنگ میان مردم کشورهای ما محسوب می شوند.

وی افزود: در این نقطه از زمان، شرایط در افغانستان مشخصاً برای ما حائز اهمیت است چرا که این کشور عضو ناظر و فعال سازمان همکاری های شانگهای است.

وزیر دفاع روسیه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه می توانند صلح و ثبات را با اتکا به تلاش مشترک در منطقه ایجاد کنند، گفت که کشورهای منطقه، دیدگاه مشترکی در خصوص چگونگی حل و فصل مسائل مرتبط با امنیت و ثبات منطقه ای دارند.

لازم به ذکر است، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جهور روسیه در امور افغانستان پیشتر گفته بود که در صورت حرکت طالبان به سمت مرزهای ازبکستان و تاجیکستان، روسیه مستقیماً با این گروه شبه نظامی وارد جنگ و درگیری نظامی خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها