نشنال اینترست اتفاقات عجیبی که برای کشتی‌ها در دریای عمان افتاد را مشکوک خواند

کد خبر: 1086938

مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی به اتفاقات عجیبی که برای کشتی‌ها در دریای عمان افتاد، پرداخت و آن‌ها را مشکوک توصیف کرد.

نشنال اینترست اتفاقات عجیبی که برای کشتی‌ها در دریای عمان افتاد را مشکوک خواند

مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی با پرداختن به اتفاقات اخیری که برای کشتی ها در دریای عمان رخ داده، با مشکوک خواندن آنها نوشت آمریکا فقط تهران را متهم به اقدامات خرابکارانه می‌کند و از آنچه تل‌آویو انجام می‌دهد، چشم‌پوشی می‌کند.

«پل پیلار»، تحلیلگر و نویسنده آمریکایی در گزارشی که توسط مجله آمریکایی «The National Interest» منتشر شده است، گفت: طی روز‌های گذشته، اتفاقات عجیبی در دریای عمان رخ داده است. برخی از خدمه کشتی‌ها گزارش دادند که به دلایل نامعلوم به طور موقت کنترل کشتی‌های خود را از دست دادند و در آن هنگام افراد مسلح ناشناسی سوار کشتی شدند و سپس در شرایطی اسرارآمیز، کشتی را ترک کردند! نیروی دریایی انگلیس این اتفاق را ربوده شدن احتمالی بدون دزدان دریایی» نامید!

اما در همین زمان بیشتر توجهات بر کشتی دیگری متمرکز بود که از سوی یک پهپاد بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفته و دو خدمه آن کشته شده بود. این کشتی، یک نفتکش به نام «مرسر استریت» بود که توسط یک شرکت اسرائیلی اداره می‌شد؛ هرچند کشتی با پرچم لیبریا بود و دو خدمه کشته شده یک انگلیسی و یک رومانیایی بودند.

پیلار که حدود ۲۹ سال در سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا کار کرده است، افزود: بلافاصله اظهاراتی در محکومیت ایران مطرح شد و مانند همیشه مقامات اسرائیلی بلندترین و سریع‌ترین تهدید کننده جنگ در رابطه با ایران بودند. «بنی گانتس»، وزیر جنگ اسرائیل خیلی سریع بعد از این اتفاق گفت: جهان و منطقه باید با ایران برخورد و اسرائیل نیز باید نقش خود را در این شرایط ایفا کند. گانتس در ادامه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران در تهدیداتی گفت: اسرائیل آماده حمله به ایران است و دیگران باید در این عملیات نظامی شرکت کنند!

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز بیانیه‌ای تا حدودی خصمانه صادر و از عبارت «محکومیت شدید» در آن استفاده کرد. با این حال فقط قول داد در مورد پاسخ مناسب به ایران با سایر دولت‌ها مشورت خواهد کرد. او در ادامه افزود: ما اطمینان داریم که ایران این حمله را انجام داده است.

به گفته پل پیلار مشخص نیست چه چیزی به بلینکن این چنین اطمینان محکمی داده است؛ اما انداختن مسئولیت این نوع حملات به گردن ایران می‌تواند گیج‌کننده باشد.

پیلار در ادامه این گزارش افزود: ایران دخالت در این حمله را قوی‌تر از هر زمان دیگری رد کرده است. نباید این انکار قاطع را بدون در نظر گرفتن کنار گذاشت.

از نظر این تحلیل‌گر آمریکایی، کسی این حمله را انجام داده است که از اقدامات نظامی در خلیج فارس با این حجم از آسیب‌های دیپلماتیک که بیشتر به ضرر تهران است، سود می‌برد.

پیلار اضافه کرد: سوابق اسرائیل در زمینه خرابکاری، ترور و دیگر اقدامات مخرب و تجاوزکارانه علیه ایران گسترده است. این شامل اقدامات خرابکارانه در داخل ایران می شود.

به نوشته این گزارش، بسیاری از اهداف خرابکارانه رژیم صهیونیستی با برنامه هسته‌ای ایران مرتبط بوده است، اما سایر تأسیسات نیز مانند انبار‌ها و کارخانه‌های پتروشیمی ایران نیز مورد حمله قرار گرفتند. این علاوه بر تلاش برای حملاتی است که مقامات ایرانی می‌گویند آن‌ها را خنثی کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر همه این‌ موارد، حملات هوایی مداوم اسرائیل در سوریه که بیشتر، اهداف مرتبط با ایران را هدف قرار داده بود و تلفات انسانی نیز در پی داشت، دست برتر تل‌آویو در اقدامات ضد ایرانی را نشان می‌دهد.

پیلار گفت: مطالعه اقدامات متقابل بین اسرائیل و ایران نشان می‌دهد که اسرائیل طرف آغازگر است و ایران طرفی است که پاسخ می‌دهد. به عنوان مثال ترور‌های سریالی اسرائیل علیه دانشمندان هسته‌ای ایران چند سال پیش شباهتی به آنچه ایران علیه اسرائیل انجام داده بود، ندارد.

با توجه به ترور‌های دانشمندان ایرانی، اسرائیل بار دیگر در این زمینه دست داشته است. دانشمند برجسته دیگری (محسن فخری‌زاده) در نوامبر گذشته ترور شد، اما دلیل این ترور را به سختی می‌توان فهمید که این در تلافی چه چیزی بوده است.

پل پیلار در آخر نتیجه می‌گیرد اگر دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا بخواهد آزادی دریانوردی مسالمت‌آمیز در دریا‌ها را حفظ و از بروز اقدامات مضر و بی‌ثبات‌کننده در منطقه خلیج فارس جلوگیری کند، منطقی نیست که یک طرف (ایران) را متهم کرده و اقدامات مضر و بی ثبات کننده طرف مقابل (رژیم صهیونیستی) را نادیده بگیرد؛ چرا که انجام این کار نشان می‌دهد که سیاست آمریکا نه بر اساس احترام به استاندارد‌های و رفتارهای بین المللی، بلکه بر اساس سود شخصی و دلایل دیگری است که وجود دارد./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها