آخرین اخبار از تحولات افغانستان/گمانه‌زنی در مورد جایگزین «اشرف غنی»

کد خبر: 1087577

گزارش‌ها حاکی از آن است که اشرف غنی با کناره گیری موافقت کرده و برخی رسانه‌های افغان می‌گویند علی احمد جلالی به عنوان رئیس دولت موقت جدید منصوب خواهد شد.

آخرین اخبار از تحولات افغانستان/گمانه‌زنی در مورد جایگزین «اشرف غنی»

 مذاکرات در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برای انتقال قدرت به طالبان در جریان بوده و عبدالله عبدالله در این زمینه  میانجیگری می‌کند.

علی احمد جلالی وزیر اسبق کشور افغانستان و همچنین سفیر افغانستان در آلمان بوده است.

به گزارش روزنامه جنگ پاکستان، از سوی دیگر یک مقام طالبان در دوحه پایتخت قطر گفت که ملا برادر رهبر طالبان خود را برای سفر به افغانستان آماده می کند.

مقامات افغانستان می‌گویند مذاکرات پشت صحنه بین دولت افغانستان و طالبان در جریان است.

مقامات افغان می گویند  دولت  خواهان خونریزی نیست و تلاش می کند این مسئله را بدون جنگ حل کند.

پیش از این طالبان در بیانیه ای به رسانه های افغانستان گفته بودند که به زور وارد کابل نمی شوند.

از سوی دیگر ، مذاکرات در جریان است تا به شهروندان هنگام ورود به کابل آسیبی نرسد.

طالبان گفته اند که انتقام نمی گیرند و گفته اند "ما انتقام نمی گیریم ، همه پرسنل نظامی و غیرنظامی در سلامت خواهند بود."/فارس

رئیس دولت انتقالی احتمالی افغانستان چه کسی است؟+بیوگرافی

ورود طالبان به شهر کابل، به منزله پایان حکومت اشرف غنی و آغاز به کار دولت موقت است که گفته می شود ریاست آن را «علی احمد جلالی» بر عهده خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد که قرار است «علی احمد جلالی» ریاست دولت انتقالی افغانستان را برعهده بگیرد.

علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان، به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود. به گفته منابع غیررسمی، اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی بزودی اعلام می‌شود.

مردم افغانستان پیش از آنکه با علی احمد جلالی به عنوان یک فرد سیاسی و یا نظامی آشنا باشد؛ او را به عنوان گوینده برنامه‌های افغانستان در رادیوی صدای آمریکا می‌شناسند و به خاطر دارند.

جلالی قبل از اینکه وارد افغانستان شود مدت ۲۰ سال در رادیو صدای آمریکا کار کرده است. جلالی در سال ۱۳۲۳ هجری شمسی در ولایت غزنی متولد شد و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است.

او در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع ملی فوق لیسانس گرفت، بعد در دانشکده سلطنتی انگلیس تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکتری خود تحت عنوان «سیاست جهانی آمریکا» دفاع کرد.

جلالی بعد از پایان تحصیلات در آمریکا در پست‌های مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) و همچنین در رشته دیپلماسی در وزارت داخله این کشور به عنوان استاد کار کرد. جلالی در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی بعد از حمله نیروهای شوروی سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجرت کرد و به عنوان مشاور مجاهدین افغانستان به کار ادامه داد. او در سال ۱۳۶۱ هجری شمسی به عنوان خبرنگار در رادیو صدای آمریکا استخدام شد و بعد به عنوان رئیس بخش فارسی و پشتو این رادیو انتخاب شد.

جلالی به دنبال سقوط طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و مدتی را به عنوان وزیر دفاع افغانستان کار کرد. او در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ وزیر داخله / کشور افغانستان بود.

علی احمد جلالی در این سال‌ها در یکی از مصاحبه‌های خود ادعا کردکه فهرستی از قاچاقچیان مواد مخدر را در اختیار دارد که شامل برخی از افراد بلند پایه دولتی نیز هست ولی او هیچ گاه این فهرست را افشا نکرد.

جلالی در سال ۲۰۰۶ از قدرت کناره گرفت و گفت که می‌خواهد به کارهای آکادمیک خود رسیدگی کند و به دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت. او پس از مدتی، در مصاحبه‌هایش با رسانه‌ها از اختلافات خود با حامد کرزی رئیس جمهور در خصوص برخی مسائل امنیتی و سیاسی افغانستان سخن گفت.

در آستانه داغ شدن مسائل انتخابات افغانستان، جلالی آمادگی نشان داد که این در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کند. به همین منظور سفرهای متعددی به این کشور انجام داد و با افراد و گروه‌های زیادی در این خصوص به رایزنی و مشورت پرداخت. اما او در آخرین روزها از تصمیم خود به نامزدی در انتخابات منصرف شد.

 

 وزارت دفاع افغانستان: هیئتی از افغانستان با تمام اختیارات به قطر می‌‎رود

  سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفت که فردا یک هیئت از افغانستان که تمام اختیارات را دارد برای مذاکره با طالبان به قطر می‌رود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «بسم‌الله محمدی» سرپرست وزارت دفاع افغانستان با انتشار پیام ویدئویی گفت: اطمینان می‌دهیم که امنیت کابل تامین است و نیروهای امنیتی در این باره متعهد هستند.

وی افزود: نیروهای بین‌المللی نیز آمادگی هرگونه همکاری با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هستند.

محمدی ادامه داد: رئیس جمهور روز گذشته در نشست با بزرگان افغانستان همه صلاحیت‌ها را به آن‌ها واگذار کرد تا هیئتی که قرار است فردا به قطر بروند با طالبان درباره مسئله افغانستان به یک توافق برسند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که یک توافق در افغانستان صورت نگیرد به همه اطمینان می‌دهیم که تا رسیدن به یک توافق صلح امنیت کابل تامین است.

پیش از این نیز، «عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور افغانستان با انتشار پیامی ویدئویی اظهار داشت که طالبان به شهر کابل حمله نخواهد کرد و براساس توافق صورت گرفته قرار است قدرت از طریق مسالمت‌آمیز به یک دولت انتقالی واگذار شود.

طالبان نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که این گروه قصد ندارد با زور یا جنگ وارد کابل شود و مذاکرات برای ورود مسالمت‌آمیز به این شهر جریان دارد.

وزیر دفاع افغانستان به رییس جمهوری فراری لعنت گفت 

وزیر دفاع افغانستان به رییس جمهوری فراری لعنت گفت  

 ژنرال بسم الله محمدی سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان به دنبال فرار اشرف غنی رییس جمهوری را لعن کرد.

به گزارش ایرنا از شبکه سی ان ان، ژنرال بسم الله با خروج اشرف غنی و دیگر مقامات ارشد دولت کابل از افغانستان در پیامی توییتری به این نوع رفتار واکنش نشان داد.

محمدی در پیام توییتری نوشت: "آنها دستان ما را از پشت بستند و وطن را فروختند، لعنت به این مرد ثروتمند و گروهش.

پیش از این نیز عبدالله عبدالله رییس شورای عالی آشتی ملی افغانستان نیز از خروج ناگهانی غنی از کشور انتقاد کرده بود.

عبدالله در پیامی ضبط شده در کابل در واکنش به فرار غنی گفت: واقعیت آن است که رییس جمهوری سابق افغانستان کشور را ترک کرد و مردم و کشور را در چنین وضعیت بدی قرار داد، خداوند او را پاسخگو خواهد دانست و مردم افغانستان نیز او را [برای این کار] قضاوت خواهند کرد.

تلویزیون طلوع افغانستان ساعتی پیش در خبری فوری اعلام کرد که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان این کشور را ترک کرد.

گفته می شود که غنی همراه با حمدالله محب مشاور امنیت ملی و دکتر فضل محمود فضلی رئیس عمومی اداره امور ریاست جمهوری کشور را  ترک کرده اند.

یک رسانه‌ی تاجیکستان گزارش داده که این افراد به دوشنبه رسیده اند و در تلاش سفر برای کشور سومی هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها