انگلیس: امروز، روز پایان ماموریت ما در افغانستان بود/واکنش‌های اردوغان و بوریس جانسون

کد خبر: 1087679

نخست وزیر انگلیس شامگاه یکشنبه در سخنانی گفت چیزی که امروز شاهد آن هستیم پایان ماموریتی است که 20 سال پیش در افغانستان آغاز شد.

انگلیس: امروز، روز پایان ماموریت ما در افغانستان بود/واکنش‌های اردوغان و بوریس جانسون

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس شامگاه یکشنبه گفت که سفیر این کشور در کابل بر روند خروج شهروندان انگلیسی از افغانستان نظارت دارد.

وی با سخت توصیف کردن شرایط افغانستان گفت: «هیچ کسی نمی‌خواهد که افغانستان به سرزمینی برای تروریست‌ها تبدیل شود».

نخست وزیر انگلیس با مدعی شدن این موضوع که همچنان حقوق بشر در افغانستان برای لندن اهمیت دارد، گفت: «با شرکایمان و ناتو و شورای امنیت برای برسمیت نشناختن طالبان و جلوگیری از بازگشت تروریسم به افغانستان تلاش خواهیم کرد».

جانسون گفت: «تغییر نظام در افغانستان پیامدهایی برای حضور انگلیس در آنجا خواهد داشت و چیزی که امروز شاهد آن هستیم پایان ماموریتی است که 20 سال پیش در افغانستان آغاز شد».

سی‌ان‌ان ساعتی پیش گزارش داد که اغلب کارمندان سفارت نیز به فرودگاه کابل منتقل شده‌اند. همچنین گزارش‌ها حاکی از هرج و مرج و آشفتگی در فرودگاه کابل است. برخی منابع خبری نیز از آتش سوزی در فرودگاه کابل خبر می‌دهند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم امروز گفت که پرسنل سفارت این کشور در کابل به فرودگاه منتقل شده‌اند تا این اطمینان حاصل شود که در بحبوحه پیشروی طالبان بتوانند به صورت ایمن و امن به فعالیت خود ادامه دهند.

وی که با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت: «واقعیت موضوع این است که نیروهای افغانستانی قادر به دفاع از کشورشان نبودند».

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «آمریکا به طالبان اعلام کرده در صورتی که به نظامیان آمریکایی حمله کند، با واکنشی سریع و قاطع مواجه خواهد شد»./فارس

 

واکنش‌های اردوغان و بوریس جانسون به تحولات افغانستان

بوریس جانسون در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت: هیچ کسی نمی‌خواهد افغانستان جایی برای ایجاد و تغذیه تروریسم باشد یا به وضعیت قبل از ۲۰۲۱ بازگردیم.»

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با این حال افزود: «به وضوح تغییر قدرت (رژیم) در افغانستان در حال وقوع است.»

وی تاکید کرد که دقیقا نمی‌دانند این رژیم چه رژیمی خواهد بود.

جانسون از سازمان ملل و نیروهای ناتو خواست با یکدیگر متحد شوند: «ما نمی‌خواهیم به‌طور دو جانبه کسی طالبان را به رسمیت بشناسد.»

اردوغان: باید جلوی مهاجرت فزاینده افغان‌ها از کشورشان را بگیریم

رئیس جمهوری ترکیه نیز می‌گوید کشورش همراه با پاکستان برای ثبات در افغانستان تلاش خواهد کرد تا همزمان با حملات سراسری طالبان، موج فزاینده مهاجرت از این کشور را متوقف کند.

رجب طیب اردوغان، روز یکشنبه با اشاره به اینکه افغان‌ها به صورت فزاینده‌ای در تلاش برای مهاجرت به ترکیه از مسیر ایران هستند، تاکید کرد برای ایجاد ثبات در این کشور و جلوگیری از مهاجرت گسترده مردم از این کشور باید تلاش‌های بین‌المللی صورت گیرد.

اردوغان در این مراسم که همراه با رئیس جمهوری پاکستان برگزار شد از این کشور خواست که به «وظیفه حیاتی» خود برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان عمل کند.

او همچنین افزود: «همکاری ترکیه و پاکستان برای این منظور ضروری است و آنکارا از همه امکانات خود برای این منظور استفاده خواهد کرد.»

کانادا کارکنان سفارتش را از کابل خارج کرد

کانادا اعلام کرده است که در پی وخامت اوضاع در افغانستان، به طور موقت کار دیپلماتیک خود را در کابل متوقف می‌کند و کارکنان سفارت را به کانادا برمی‌گرداند.

مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا، گفت: «اوضاع در افغانستان به سرعت در حال تغییر است و این قضیه توانایی‌مان در تامین ایمنی و امنیت ماموریت‌های سفارتخانه را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند.»

او همچنین درباره کارکنان سفارت این کشور در کابل گفت: «آن‌ها اکنون به سلامت در حال بازگشت به کانادا هستند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها