پاکستان: اسلام آباد طرفدار گروه خاصی در افغانستان نیست

کد خبر: 1087865

وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه اسلام آباد طرفدار گروه خاصی در افغانستان نیست حال آنکه در مقام همسایه، خواهان برخورداری از روابط خوب با این کشور است.

پاکستان: اسلام آباد طرفدار گروه خاصی در افغانستان نیست

 به نقل از جیو نیوز، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان می گوید که کشورش نسبت به همه گروه ها در افغانستان بی طرف است و زمانی که نوبت به یافتن راه حل سیاسی برای مشکلات افغانستان برسد، اسلام آباد همراستا و هم عقیده با جامعه بین المللی عمل می کند.

قریشی در ادامه افزود: هنگامی که زمانش فرا برسد، همراستا با اجماع بین المللی، واقعیت های میدانی و منافع ملی پاکستان، طالبان را به رسمیت خواهیم شناخت.

وی با اشاره به اینکه دستور کار و برنامه اسلام آباد این است که شاهد توسعه و رفاه افغانستان باشد، ادامه داد: پاکستان موافق این مسئله است که نباید هیچ راه حل نظامی برای مسئله افغانستان در کار باشد و می خواهد که همه مشکلات از طریق گفتگو حل شود.

قریشی با اشاره به اینکه پاکستان همواره نقش تسهیل کننده در افغانستان را ایفا کرده و خواهد کرد، گفت: افغانستان کشور همسایه ما است، بنابراین ما خواهان ایجاد روابط خوب با آن هستیم.

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که وضعیت در افغانستان به سرعت در حال تغییر است، با این وجود سفارت پاکستان در این کشور به طور عادی به کار خود ادامه می دهد.

قریشی همچنین گفت که وی به زودی درباره مسائل افغانستان با رهبران کشورهای همسایه شامل چین، ایران، ازبکستان و ترکمنستان گفتگو خواهد کرد و ادامه داد که هند نیز باید برای حل مسئله افغانستان تلاش کند.

افغانستان این روزها شاهد تحولات مهمی است که صدر اخبار رسانه‌های جهان است. همزمان با خروج اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از این کشور و تصرف ارگ ریاست جمهوری کابل به وسیله طالبان، این گروه از پایان جنگ در این کشور خبر داده است.

محمد نعیم سخنگوی طالبان در مصاحبه با شبکه الجزیره، گفت‌: الحمدلله جنگ در کشور به پایان رسیده است. وی گفت: امروز روز بزرگی برای مردم افغانستان و مجاهدین است. آنها شاهد به ثمر رسیدن فداکاری‌های ۲۰ سال گذشته هستند./مهر

وزیر خارجه پاکستان با چهره‌های سیاسی افغان دیدار کرد

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان از دیدار با نمایندگان برخی رهبران سیاسی افغانستان به رهبری محمد یونس قانونی خبر داده است.

به گزارش ایسنا، قریشی در توییتر نوشته است که این نشست در "یک زمان بسیار حیاتی" برگزار شد. او گفته است که "هدف نهایی ما به وجود آمدن یک افغانستان آرام، متحد، دموکراتیک، باثبات و شفاف است".

قریشی همچنین افزوده: "مهم است که از نزدیک گام‌های بعدی خود را به نفع افغانستان و منطقه هماهنگ کنیم. برای حمایت از روند صلح و آشتی یک همگرایی آشکار بین‌المللی وجود دارد."

وزیر خارجه پاکستان نوشته است که برای رهبران افغانستان بسیار مهم است که به خاطر یک راه حل سیاسی فراگیر و همه‌جانبه متحد شوند.

او در توییتی نوشته است: "موضع پاکستان بسیار روشن بوده است. ما بر این باوریم که یک راه حل توافق‌شده سیاسی یگانه راه پیشروست. ما نمی‌خواهیم حلقه ادامه دار جنگ داخلی را ببینیم. ما می‌خواهم افغانستان پیشرفت و رونق داشته باشند نه این که فقط زنده بمانند."

روز گذشته (یکشنبه) سفارت پاکستان در کابل اعلام کرد که هیاتی از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی افغانستان به اسلام آباد رسیده‌اند.

در عکس‌هایی که سفارت پاکستان نشر کرده، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان، محمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهور، احمد ضیا مسعود، معاون پیشین رئیس جمهور، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد شهید افغانستان دیده می‌شوند.

سفارت پاکستان گفته که آنها برای دیدار "سه روزه" در مورد صلح و ثبات افغانستان به پاکستان رفته‌اند.

شاه محمود قریشی اضافه کرده است که پاکستان می‌خواهد تمام رهبران افغانستان باهم برای منافع ملی خود کار کنند و پاکستان به نقش سازنده و هماهنگ‌کننده‌اش ادامه خواهد داد و جامعه جهانی باید به همکاری‌اش به افغانستان ادامه بدهد.

به گزارش بی.بی.سی وزیر خارجه پاکستان تاکید کرده که در این وضعیت بحرانی در افغانستان، به نقش مثبت خود در صلح منطقه‌ای متعهد است.

او همچنین گفته پاکستان برای اسکان موقتی کارمندان نهادهای بین‌المللی و رسانه‌ها از افغانستان در این کشور همکاری می‌کند.

او گفته:"ماموریت (دیپلماتیک) ما به طور کامل در کابل فعال است و خدمات کنسولی ارایه می‌شود و یک واحد ویژه هماهنگی و تسهیل در وزارت کشور/داخله (پاکستان) نیز ایجاد شده است."

قریشی خبر داده است که با وزیر خارجه دانمارک نیز صحبت کرده است و پاکستان خارج کردن کارمندان دیپلماتیک بین‌المللی از جمله ۴۳۱ شهروند افغانستان را که با دولت دانمارک کار کرده‌اند، تسهیل می‌کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها