کاخ سفید: در حال حاضر تعداد آمریکایی‌ها در افغانستان را نمی‌دانیم

کد خبر: 1088745

مدیر ارتباطات کاخ سفید با اشاره به تحولات افغانستان مدعی شد دولت بایدن برای این شرایط آماده بوده است.

کاخ سفید: در حال حاضر تعداد آمریکایی‌ها در افغانستان را نمی‌دانیم

به نقل از الجزیره، «کیت بدینگفیلد» مدیر ارتباطات کاخ سفید با اشاره به تسلط طالبان بر کابل و تحولات افغانستان اعلام کرد دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای شرایط کنونی آماده بوده است!

او در ادامه مدعی شد: دولت بایدن برای همه شرایط اضطراری در افغانستان از جمله وضعیت فعلی آماده بود، ما در حال تخلیه سریع آمریکایی‌ها و افغان‌هایی هستیم که به نیرو‌های آمریکایی کمک می‌کردند.

مدیر ارتباطات کاخ سفید اضافه کرد: ما در حال حاضر تعداد آمریکایی‌ها در افغانستان را نمی‌دانیم و در تلاش هستیم تا تعداد آن‌ها را مشخص کنیم.

این مقام آمریکایی در پایان گفت: ما از زمان تسلط طالبان ۹۰۰۰ نفر را تخلیه کرده‌ایم و این بدون برنامه‌ریزی دقیق اتفاق نمی‌افتاد.

پیشتر وال استریت ژورنال، فاش کرد ماه گذشته میلادی نامه‌ای محرمانه از سوی مقامات ارشد واشنگتن به وزارت خارجه آمریکا ارسال شده بود و در آن نسبت به پیشروی‌های سریع طالبان و احتمال سقوط زودهنگام کابل هشدار داده شده بود.

در این نامه محرمانه آمده است: واضح‌ترین دلیل و شاهد برای سقوط زودهنگام کابل پیشروی‌های سریع نیرو‌های طالبان در سراسر افغانستان و عدم توانایی ارتش این کشور برای مقابله با آنهاست.

نیرو‌های طالبان از روز یکشنبه گذشته کنترل کامل تمامی مناطق افغانستان را به دست گرفتند. بسیاری از مردم افغانستان هم به دلیل هراس از طالبان به سمت فرودگاه کابل هجوم آوردند تا با هواپیما از این کشور خارج شوند. در این هجوم مردم برای فرار از کشور تا به امروز ۱۲ نفر از شهروندان افغانستانی جان خود را از دست داده اند./باشگاه خبرنگاران

 

فاکس نیوز: آمریکا از سقوط قریب الوقوع کابل خبر داشت

فاکس نیوز خبرداد که سفارت آمریکا در کابل پیامی محرمانه به وزارت خارجه ایالات متحده داده است و در آن از سقوط قریب الوقوع افغانستان خبر داده بود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی فاکس نیوز از وجود یک پیام داخلی در وزارت امور خارجه امریکا مبنی بر سقوط قریب الوقوع افغانستان به آنتونی بلینکن خبر داد.

این شبکه خبری امریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم کیتلین مک فال نوشت مقامات سفارت امریکا در کابل این پیام را از طریق کانال محرمانه وزارتخانه ارسال کرده بودند.

فاکس نیوز تایید کرد در این پیام محرمانه که ماه پیش برای وزیر امور خارجه امریکا ارسال شد، درباره سقوط احتمالی افغانستان درپی عقب نشینی کامل نیرو‌های امریکایی از این کشور تا ۳۱ اگوست (۹ سنبله) هشدار داده شده بود.

نخستین بار روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت حدود بیست نفر از مقامات سفارت امریکا در کابل این پیام را برای بلینکن و یک مقام ارشد دیگر وزارت امور خارجه ارسال کردند تا به آن‌ها هشدار دهند که طالبان خود را برای تصرف کشور آماده کرده است.

در این پیام که تاریخ آن ۱۳ جولای است پیشنهاد‌هایی درباره آنچه باید برای مقابله با تهدید‌های این گروه و تسریع روند تخلیه انجام شود، مطرح شده بود.

از جمله پیشنهاد‌هایی که به وزارت امور خارجه امریکا شده بود، استفاده از لحن جدی‌تر در توصیف وقایعی بود که طالبان مرتکب شده است.

یکی از موضوعاتی که منتقدان برنامه عقب نشینی دولت بایدن از افغانستان به آن می‌پردازند، کندی روند تخلیه امریکایی‌های گیرافتاده در کابل و افغان‌هایی که با امریکا همکاری می‌کرده اند، است. هزاران افغان که در مدت ۲۰ سال جنگ به طور رسمی با امریکایی‌ها همکاری می‌کردند، خواهان دریافت روادید مهاجرت ویژه شده اند تا بتوانند همراه با خانواده افغانستان را ترک کنند.

طالبان این هفته در نخستین کنفرانس خبری خود از زمان به دست گرفتن کنترل افغانستان اعلام کرد به دنبال مجازات افغان‌هایی که با امریکاییان همکاری می‌کردند، نیست. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که با افغان‌هایی که به سمت میدان هوایی کابل هجوم برده بودند، برخورد خشونت آمیز شده است.

دولت بایدن این موضوع را که در این پیام محرمانه درباره سقوط زودهنگام افغانستان هشدار داده شده بود، رد می‌کند.

یک منبع آگاه به فاکس نیوز گفت در این پیام آمده است کابل احتمالا کمی پس از آن که امریکا افغانستان را ترک کند، سقوط خواهد کرد و در آن هشدار داده نشده بود که احتمال دارد این اتفاق زودتر روی دهد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها