سخنگوی طالبان: آماده عادی‌سازی روابط با همه کشورها هستیم

کد خبر: 1089522

سخنگوی طالبان در مصاحبه با یک وبگاه عربی از آمادگی برای عادی‌سازی روابط با همه کشورها، حتی پاکستان خبر داد.

سخنگوی طالبان: آماده عادی‌سازی روابط با همه کشورها هستیم

 «قاری یوسف احمدی» سخنگوی طالبان افغانستان در گفت‌وگو با وبگاه «عربی ۲۱»، تاکید کرد که این گروه آماده عادی‌سازی روابط با کشوهای مختلف، حتی کشورهایی که در جنگ علیه افغانستان شرکت داشتند، است.

وی تصریح کرد: «"امارت اسلامی" در چارچوب احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع ملی، با همه کشورها از جمله پاکستان، رابطه برقرار خواهد کرد».

این در حالی است که کارشناسان انتظار دارند که اسلام‌آباد نگران تکر‌وی طالبان در حکومت‌داری در کابل و تلاش برای تکرار این تجربه در پاکستان باشد.

سخنگوی طالبان در خصوص موضع این گروه در قبال موضوع زنان گفت: «تمام حقوقی که شرع برای رنان قائل شده، به آن‌ها داده خواهد شد».

وی در پاسخ به این سوال که دیدگاه «جنبش طالبان» در قبال دولت سابق و امکان استفاده از کارمندان آن چیست؟ گفت: «ابتدا ، ما باید تأکید کنیم که هویت ما امارات است، نه جنبش. بله، امارات به ضرورت پذیرش و بهره‌مندی از کارکنان دولت سابق توجه کامل دارد».

به نوشته «عربی 21»، سخنگوی طالبان در توضیح  «تغییر سیاسی و اجتماعی» ایجاد شده در چشم انداز این «جنبش» از سال 2001 تا کنون گفت: «اولین و مهمترین تغییر برای طالبان تغییری است که صلح و عفو عمومی را در کشور به ارمغان آورد و آن تأسیس و فعال‌سازی  موسسات و رسیدگی آسان به مشکلات مردم است». 

چند روز پیش نیز، «ذبیح الله مجاهد» از سران طالبان گفته بود که این گروه با تمام کشورها خواهان روابط دیپلماتیک و تجاری است و

وی طی پستی در توئیتر افزود: طالبان درباره قطع روابط تجاری با هیچ کشوری سخنی نگفته و تمام این موارد شایعات است و حقیقت ندارد. 

این سخنان در حالی گفته می‌شود که اکثر کشورهای غربی و اروپایی در حال خروج دیپلماتهای خود از افغانستان هستند و تاکنون درباره ادامه حضور دیپماتیک اظهارنظری نکردند. 

مجاهد در اولین کنفرانس خبری خود گفته بود که طالبان از هیچ کس انتقام نخواهد گرفت. حالا جنگ به پایان رسیده است و تمامی کسانی که در مقابل طالبان بودند عفو شدند. طالبان  با هیچ کس دشمنی ندارد و دشمنی به پایان رسیده است.

وی حتی گفته بود که تامین امنیت سفارت‌خانه ها برای ما مهم است و امنیت تمامی نهادهای خارجی و داخلی تامین می شود. کشورهای خارجی باید مطمن باشند که افغانستان به مکانی برای تجارت مواد مخدر تبدیل نخواهد شد و کشورهای مختلف برای یافتن کشت جایگزین باید دولت را یاری کنند./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها