هشدار پوتین درباره تحولات در افغانستان

کد خبر: 1089569

سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید، رئیس‌جمهور روسیه ضمن ابراز نگرانی عمیق درباره تهدیدهای امنیتی بالقوه افغانستان، تداوم وجود تروریست‌های داعشی در این کشور را روندی بسیار خطرناک می‌داند.

هشدار پوتین درباره تحولات در افغانستان

 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، امروز (دوشنبه) گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور از تحولات در افغانستان نگران است.

پسکوف طی نشست خبری روزانه در کرملین، به نقل قول از سخنرانی پوتین در نشست «سازمان پیمان امنیت جمعی» پرداخت: «پوتین بر ضرورت جلوگیری از نفوذ تفکرات افراط‌گرایانه از افغانستان به کشورهای این سازمان و ممانعت از جذب شبه‌نظامی تاکید کرد».

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه هیچ طرفی در وقایع افغانستان دخالت نخواهد کرد، گفت: «سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نیاز به هماهنگی تلاش‌های سازمان ملل، شورای امنیت و گروه بیست در مورد وضعیت افغانستان را ضروری می‌دانند».

سخنگوی کرملین با بیان اینکه سران کشورهای عضو این سازمان وجود مواضع قوی گروه تروریستی داعش در افغانستان را یک روند بسیار خطرناک می‌دانند، اظهار داشت: «پوتین در جریان این نشست، از وقایع افغانستان و تهدیدهای احتمالی شدیداً ابراز نگرانی کرد».

به نوشته ریانووستی، رئیس‌جمهور روسیه طی سخنرانی در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی تصریح کرد: «روسیه قصد دخالت در رویدادهای افغانستان را ندارد زیرا این امر می‌تواند منجر به جنگ داخلی شود... داعش در افغانستان هنوز تهدیدی جدی است».

پوتین پیش از این نیز از پیشنهاد غرب در خصوص اسکان پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی قبل از دریافت روادید ایالات متحده و اروپا انتقاد کرده و گفته بود: «پناهجویان وارد هریک از این کشورها شوند. چطور بفهمیم این پناهجویان چه کسانی هستند و چه کسی بین آن‌ها است؟ این چه رویکرد مضحکی برای حل این موضوع است!»

از سوی دیگر، در حالی که کشورهای غربی سعی در ایجاد هراس عمومی و تبلیغات منفی علیه گروه طالبان دارد اما «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید مسکو نشانه‌های مثبت و دلگرم‌کننده‌ای از طالبان می‌بیند.

پوتین: مخالف پذیرش و اسکان پناهندگان افغان در آسیای مرکزی هستیم

رئیس‌ جمهور روسیه گفت: مسکو مخالف اسکان و پذیرش پناهندگان افغانستان در آسیای مرکزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه گفت: روسیه مخالف استقرار پناهندگان افغان در آسیای مرکزی است چون با بهره برداری از رژیم لغو روادید در بین آنان شبه نظامیان می‌توانند وارد قلمرو روسیه شوند.  

وی افزود: الان موضوع مورد توجه افغانستان است که این موضوع به امنیت ما ارتباط مستقیم دارد.

پوتین تاکید کرد: کشورهای غربی اصرار دارند پناهندگان افغان تا موقع دریافت روادید به آمریکا و دیگر کشورها در کشورهای آسیای مرکزی مستقر شوند.

رئیس‌ جمهور روسیه ادامه داد: پس، این کشورها می‌توانند پناهندگان را بدون روادید به کشورهای مجاور ما اعزام کنند، ولی خودشان نمی‌خواهند بدون روادید از ایشان پذیرایی کنند. این یک برخورد تحقیر آمیز نسبت به حل و فصل این موضوع است.  

به گفته وی، این موضوع در نشست روسای کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی و دیگر قالب‌ها بررسی خواهد شد.

پوتین گفت: فکر کنید، پناهندگان وارد این کشورها شدند. ما از کجا می‌فهمیم که در بین این پناهندگان چه کسانی هستند. آنها می‌توانند هزار یا صد هزار و ممکن است میلیون‌ها نفر باشند. ما با هم پیمانان نزدیک و همسایگان هیچ محدودیت روادیدی نداریم، ولی هزارها کیلومتر مرز مشترک داریم. آنها با هر وسیله‌ای حتی سوار ماشین و حتی با احشام می‌توانند از طریق صحرا راهی شوند. در این صورت ما چه کار می‌توانیم انجام دهیم.  

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم شبه نظامیان دوباره به عنوان پناهنده در کشور ما حضور یابند. ما نمی‌خواهیم در کشور ما حوادث سال های 90 و اواسط سال‌های 2000 که در حقیقت در قفقاز شمالی اقدامات نظامی صورت گرفت، تکرار شود.  

پیشتر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار پوتین با نمایندگان «روسیه واحد» گفته بود «طالبان» فعلا به وعده‌های خود مبنی بر توقف اقدامات نظامی و آغاز دیالوگ ملی در افغانستان عمل کرده و نخستین روابط خود را با نمایندگان نیروهای اصلی سیاسی کشور آغاز کردند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها