دفاع مقام‌های غربی از شکست در افغانستان

کد خبر: 1090498

با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان به شکست مفتضحانه غرب در افغانستان بعد از سال ‌ها دخالت نظامی اذعان می‌کنند، اما مقام‌های غربی همچنان تلاش می‌کنند از این عملیات نظامی فاجعه بار دفاع کنند.

دفاع مقام‌های غربی از شکست در افغانستان

تحولات و هرج و مرج های اخیر در افغانستان بعد از پایان مداخله نظامی به چالش بزرگی برای غرب که سال ها عملیات نظامی پر هزینه‌ای را در این کشور دنبال کرده بود تبدیل شده است.

با این حال مقام های غربی با اظهار نظرهای مختلف تلاش می کنند افکار عمومی را از این شکست مفتضحانه منحرف کنند.

"ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو با توجه به صحنه های آشفته و هرج و مرج در فرودگاه کابل بعد از پایان عملیات نظامی غرب در این کشور در گفتگویی با روزنامه "زوددویچه سایتونگ" البته به خطاهای خود اعتراف کرد.

وی در عین حال از عملیات نظامی غرب در افغانستان بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر دفاع کرده و گفت: در آن زمان ناتو بند کمک ماده 5 پیمان آتلانتیک شمالی را به منظور محافظت از ایالات متحده و نه افغانستان فعال کرد.

وی مدعی شد که این ائتلاف نظامی موفق شده به مدت 20 سال از این مسئله جلوگیری کند که افغانستان به پناهنگاه امن تروریست ها تبدیل شود و از آنجا حملات تروریستی علیه کشورهای ناتو برنامه ریزی و یا انجام شود.

دبیر کل ناتو گفت: شبکه تروریستی القاعده ضعیف شده است. وی این را یک موفقیت قابل توجه دانسته که باید حفظ شود.

وی همچنین گفت که اختلافات اخیر بین آمریکا و متحدان اروپایی آن در فرانسه، انگلیس و آلمان بر سر عملیات تخلیه نیروها و بازه زمانی آن اعتبار ما را زیر سوال نمی برد.

استولنبرگ همچنین گفت که همه متحدان در این باره با هم اتفاق نظر دارند که باید تا آنجا که ممکن است زمان بیشتری برای خروج هر چه بیشتر مردم از این کشور داشته باشیم. وی افزود: این مسئله بیش از هر چیز درباره افغان هایی که به نیروهای امنیتی ناتو کمک کرده‌اند صدق می کند.

دبیر کل ناتو همچنین گفت: هر چه بیشتر ما در کابل بمانیم به همان اندازه خطر حملات تروریستی بیشتر می شود. این خطری نه تئوری بلکه واقعی است. وی بخصوص درباره خطر تروریسم داعش هشدار داد.

وی همچنین گفت: بدون حداقل یک تایید ضمنی طالبان برای تمدید عملیات تخلیه از فرودگاه کابل شرایط در این فرودگاه بسیار خطرناک می شود.

دبیر کل ناتو بزرگترین چالش را در حال حاضر انتقال مردم به فرودگاه کابل دانست.

وی دیدن فاجعه افغانستان و تراژدی برای مردم این کشور را دردناک دانسته و گفت: دیدن رنج مردم افغانستان و به خطر افتادن موفقیت های این عملیات از جمله دسترسی زنان به تحصیل قلب او را می شکند. وی همچنین گفت: افغانستان در 20 سال گذشته تغییرات اساسی کرده و نمی توان به راحتی آن را تغییر داد.

استولنبرگ همچنین گفت که ناتو باید از این عملیات درس بگیرد. وی افزود: برای هر نهاد دموکراتیک این مسئله مهم است که اشتباهات و نقش خود در آن را آشکارا و صادقانه تحلیل کند.

وی به کار گرفتن خشونت نظامی را تصمیماتی سخت و جدی دانست که لزوما به نتایج مطلوبی نمی انجامد.

استولنبرگ در عین حال تاکید کرد که ناتو باید همچنان به شایستگی و آمادگی خود برای استفاده از ابزارهای نظامی ادامه دهد؛ در غیر این صورت داعش در عراق و سوریه متوقف نمی شد.

دبیر کل ناتو تاکید کرد: من همچنان اعتقاد دارم که رفتن به افغانستان در 20 سال پیش درست بود. در آن زمان حمایت سیاسی گسترده ای نه تنها از طرف متحدان بلکه طیف های سیاسی مختلف وجود داشت.

استولنبرگ همچنین انتقادها از رهبری سیاسی و نظامی در افغانستان را تکرار کرد و گفت: این منصفانه است که ما بگوییم بعد از 20 سال عملیات نظامی و سرمایه گذاری در تقویت نیروهای امنیتی افغانستان از طریق آموزش، تجهیزات و حمایت های مالی دلایلی داشتیم که انتظارات بیشتری از یک سقوط چند روزه دولت در این کشور را داشته باشیم.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم روز گذشته در بیانیه دولتی خود بدون اشاره به مسئولیت غرب در هرج و مرج اخیر در افغانستان تنها تحولات روزهای اخیر در این کشور را وحشتناک خوانده و آن را برای بسیاری از مردم افغانستان یک تراژدی نامید.

وی همچنین گفت: طالبان اکنون در افغانستان یک واقعیت است و بسیاری از مردم این کشور در ترس و واهمه به سر می برند. این واقعیت جدید تلخ است.

مرکل همچنین گفت که دولت آلمان حتی از این مسئله شانه خالی نمی کند که با طالبان مذاکراتی را انجام دهد.

وی همچنین گفت: هدف ما این است تا آنجا که امکان دارد از تغییراتی که در 20 سال گذشته در افغانستان ایجاد کرده‌ایم محافظت کنیم.

وی تحولات در افغانستان را همچنین برای متحدانش که سال ها در این کشور برای ساختارهای لیبرال و علیه تروریسم جنگیده‌اند تلخ دانست.

مرکل همچنین از دست کم گرفته شدن سرعت تحولات در افغانستان سخن گفت. وی همچنین بر لزوم همکاری با متحدان خود برای پیشبرد پروازهای تخلیه از فرودگاه کابل تاکید کرد.

خشم اپوزیسیون آلمان از موضع گیری دولت در قبال تحولات افغانستان

اپوزیسیون آلمان به شدت از این موضع گیری آلمان به خشم آمدند و انتقاد شدیدی به سیاست خارجی دولت آلمان وارد کردند.

"آنالنا بائربوک"، نامزد صدر اعظمی از حزب سبز آلمان در این باره گفت: ما باید درباره این فاجعه شفاف سازی کنیم نه اینکه آن را خوب جلوه دهیم. وی دولت آلمان را به اهمال کاری در مسئله افغانستان متهم کرده و از یک فاجعه در سیاست خارجی سخن گفت. وی از پارلمان آلمان خواست در همین دوره قانونگذاری یک کمیسیون بررسی در این باره تشکیل دهد و یک نشست ویژه فوری با حضور همه کشورهای ناتو و همسایه ایجاد شود.

رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان هم از یک فاجعه سخن گفته و دولت آلمان را به ناشایستگی در نجات نیروها و کارکنان محلی افغانستان متهم کرد.

وی تحولات در افغانستان را سیاه ترین نقطه در دوران صدر اعظمی 16 ساله مرکل دانست.

رئیس فراکسیون چپ ها همچنین خواستار عواقب شخصی برای فاجعه در افغانستان شده و تاکید کرد که وزیر دفاع و وزیر امور خارجه اشتباهات غیر قابل توجیهی انجام دادند. وی تاکید کرد که عواقب خطاهای آن ها زندگی انسان ها را به خطر انداخته است و این هایی که در ایجاد این شرایط نقش داشته‌اند نباید دوباره به عنوان بخشی از دولت آلمان باشند.

رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان هم دولت را به ناشایستگی عمل متهم کرده و اعلام کرد که تحولات روزها و هفته های اخیر تصور بی مسئولیتی سازمان یافته دولت را تقویت کرده است.

وی وضعیت کنونی را یک فاجعه دانسته و خواستار تشکیل یک کمیسیون بررسی برای شفاف سازی اوضاع شد.

رهبر فراکسیون حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم دولت را محکوم کرد که جان سربازان آلمانی را فدای یک ماموریت محکوم به شکست کرده است.

"امید نوری پور"، از سیاستمداران خارجی حزب سبز آلمان هم درباره افغان هایی سخن می گوید که دیگر هیچ اعتمادی به این دولت در آلمان ندارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها