واکنش ترامپ به اتفاقات افغانستان

کد خبر: 1090866

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با بیان دوباره اینکه اگر در کاخ سفید بود، جهان شاهد تحولات کنونی در افغانستان نمی‌شد، دموکرات‌ها را دوباره به تقلب در انتخابات متهم کرد و گفت این تنها کاری است که آنها در انجام آن استاد هستند.

واکنش ترامپ به اتفاقات افغانستان

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در بحبوحه شکست مفتضحانه کشورش در افغانستان درباره پاسخگویی جو بایدن به رسانه‌ها در مصاحبه با هاگ لویت گفت: خب او نمیتواند در دسترس باشد چون به اعتقاد من نمیداند چه خبر است و صادقانه بگویم که چیز وحشتناکی در جریان است. فکر میکنم این شرم آورترین لحظه برای ارتش ما و کشور ما باشد. هرگز چنین چیزی ندیده بودم. اصلا منطقی به نظر نمیرسد. آنطور که آنها عمل میکنند، آنچه آنها انجام میدهند، ما به بهترین شکل داشتیم. درست همانطور که به بهترین نحو در مرز جنوبی عمل کردیم و او بعدا آن را نابود کرد. کمترین تعداد از آمریکایی‌ها از افغانستان وارد شدند. اکنون ما بیشترین تعداد مردم و موادمخدر و چیزهای دیگر را داریم که وارد میشوند. ما به بهترین شکل آن را در تاریخ کشورمان داشتیم و حالا، با این دوره طولانی جنگ، این جنگ ۲۱ ساله وحشتناک، میتوانستیم به بهترین شکل خارج شویم و با افتخار و یک پیروزی اخلاقی خارج شویم و به دلایلی که منطقی نیست، او اول ارتش را بیرون آورد و همه چیز شکست خورده شد و این خیلی دیوانه‌وار است.

او افزود: ما هرگز کشته یا زخمی شدن یا آسیب دیدن یک سرباز یا یک آمریکایی را تحمل نمیکردیم. اینطور بود. طی ۱۸ ماه حتی یک سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشد. حتی یکی، طی ۱۸ ماه. و این به خاطر توافق دوحه و به خاطر مذاکرات من با عبدالغنی برادر بود که همانطور که میدانید، اکنون رئیس است.

ترامپ همچنین گفت: مطمئن نبودم که او رئیس باشد اما الان مثل شما که تلویزیون نگاه میکنید و رادیو گوش میکنید، اخبار را دنبال میکنم و میبینم که او رئیس است. این همان مردی است که من با او تعامل داشتم و در مذاکرات بسیار بسیار سختی که بود، برای او روشن کردم که اگر هر اتفاقی بیفتد، چه بر سر آنها می‌آید. یکی از دیگر نقطه نظرات من در مذاکرات این بود که حتی یک فرد کشته نشده یا به نحوی آسیب نبیند و اینطور هم نشد. چیز فوق العاده‌ای بود. ما توافق بسیار قدرتمندی بستیم. توافق مشروط بود. خب این توافق بخش‌های دیگری هم داشت و اگر آنها آن را نقض میکردند، ما میرفتیم و همه آنها را بمباران میکردیم و آنها چنین کاری نکردند. آنها هرگز به کابل نمی آمدند و این کار را نمیکردند. و اتفاقی که افتاد این است که یک روز بایدن آمد و گفت سربازان را خارج کنید. با این کار این پیام به رهبران طالبان و کل این گروه رسید که سربازان در حال رفتن هستند. من به شما میگویم که آنها شوکه شدند. حدس میزنم که آنها شوکه شده بودند چون من خیلی سخت گرفته بودم. این را هم فراموش نکنید که من تعداد نیروها را از ۲۰ هزار تن به ۲۵۰۰ تن رساندم. اما همچنین ناتو به درخواست ما ۵۰۰۰ نیرو داشت.

ترامپ در پاسخ به اینکه آیا رهبری طالبان به ویژه عبدالغنی برادر از او میترسید، خصوصا بعد از گرفتن البغدادی و بمباران سوریه گفت: خب نمیخواهم بگویم آنها از من میترسیدند اما بقیه اینطور میگفتند. ما البغدادی داعش را که تلاش داشت داعش را بازسازی کند، کشتیم. وقتی من بر سر کار آمدم، داعش همه جا بود. بعد اینکه من ژنرالی داشتم که خیلی فوق العاده بود. همه ژنرال‌های ما که بد نیستند. برخی از آن بدها به تلویزیون می آیند و من با این ژنرال فوق العاده که دوستش دارم، داعش را در مدت زمان کوتاهی کنترل و بیرون راندیم. آنها ۱۰۰ درصد رفتند. آن زمان را به یاد دارید که ۹۹ درصد کار انجام شده بود و من میخواستم آنها را بیرون بیاورم و همه میگفتند نه شما کار ۱۰۰ درصدی انجام ندادید و کار باید ۱۰۰ درصد شود؟ از جمله همین رسانه های اخبار جعلی که اینطور میگفتند.

رهبر پیشین کاخ سفید گفت: و زمانی که من آمدم، داعش همه جا بود. با انجام ۹۹ درصد کار، میخواستم از آن جهنم بیرون بیایم اما رسانه ها میگفتند کار ۱۰۰ درصد نشده است. بعد من دو هفته دیگر صبر کردم، کار به ۱۰۰ درصد رسید و آنها رفتند. و آنها به ما و من احترام میگذاشتند و فکر نکید که طالبان حواسش نبود. چون داعش سخت تر و بدتر از طالبان است. داعش هم حواسش بود و بعد از آن دیگر آنها وجود نداشتند. ما موسس داعش یعنی البغدادی را گرفتیم  موسس داعش هم بسیار بسیار بزرگتر از بن لادن بود. اسامه بن لادن یک حمله داشت که حمله بدی به مرکز تجاری جهانی بود. اما این فرد دیگر هیولا بود و من سالها این را میگفتم که چرا او را نمیگیرید. سالها این را گفتم. خودم او را گرفتم. رسانه ها حرفی از آن نزدند. آنها درباره آن حرفی نزدند چون نمیخواستند درباره آن حرف بزنند.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا افزود: من با ملا برادر گفتگو کردم و کسانی بودند که میگفتند این کار را نکنید. خب من با کیم جونگ اون کره شمالی هم مذاکره داشتم. ما جنگ هسته ای نداشتیم. اگر مذاکره نداشتیم، حرف باراک اوباما میشد. آن وقت ما یک جنگ هسته ای داشتیم. رئیس جمهور اوباما به من گفت که ما در آستانه جنگ هسته ای با کره شمالی هستیم. به او گفتم آیا تا به حال به او صحبت کردید؟ پاسخ داد نه. به او گفتم فکر نمیکنید این ایده خوبی باشد؟ به هر حال، میدانم که او میخواست با او صحبت کند اما هرگز این کار را نکرد و میدانم که طرف مقابل هم نمیخواست با اوباما صحبت کند. بعد اتفاقی که افتاد این بود که من با رئیس شناخته شده طالبان صحبت کردم، ملا برادر. اما آن زمان هیچکس اطمینان نداشت اما اکنون و آن موقع که من گفتگو میکردم، اطمینان داشتم.

ترامپ افزود: در ابتدای صحبتم به او گفتم که یک چیز را یک بار و برای همیشه میگویم که اگر کار بدی در قبال ایالات متحده کنید، اگر آسیبی به هر یک از غیرنظامیان ما بزنید، یا اینکه کار غیرعادی کنید، چنان ضربه ای به شما میزنم که در تاریخ جهان بی سابقه باشد؛ چنان ضربه ای به شما میزنیم که شدیدتر از هر کشور و هر فردی باشد که در تاریخ جهان لطمه دیده است. به او گفتم که دقیقا از همان مکان و شهر او شروع میکنیم و فکر میکنم نام شهر او را گفتم. این نقطه ای بود که مذاکرات را شروع کردیم. بعد ملابرادر از من یک سوال پرسید که سوال خیلی ترسناکی بود و من نمیخواهم اینجا تکرارش کنم اما پاسخ من به آن سوال "بله" بود. بعد از آن مذاکره کردیم. به او گفتم که ما بعد از ۲۱ سال میرویم و بعد از آنکه ما رفتیم، شما باید ما را به حال خودمان بگذارید و اینکه قرار است ما با عزت و افتخار زیاد برویم. گفتم ما زمانبندی خودمان را داریم. ما تاریخ اول مه را داشتیم اما آنها چند شرط را نادیده گرفتند. ما شروطی قوی گذاشتیم. من میخواستم اول مه خارج شوم و کمی قبل از اول مه با او صحبت کردم اما ما شرطی درباره اول مه داشتیم. آنها شروط را رعایت نکردند و بنابراین من دستور شلیک "مادر بمبها" را دادم و لطمه سنگینی به آنها وارد کردیم.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا تاکید کرد: به آنها گفتم بازی در نیاورید و اینکه شما توافق کردید. خیلی خوب این را فهماندم. آنها در کابل نبودند. نگاه کنید چه زمانی آنها تسلط بر افغانستان را آغاز کردند. وقتی که من رفتم. بعد آنها وحشی شدند چون با یک رئیس جمهور دیگر سر و کار داشتند. من اهمیت و قدرت ریاست جمهوری را تا وقتی این اتفاقات رخ داد و طی هفته های اخیر یک سری تصمیمات وحشتناک و احمقانه گرفته شد، نفهمیدم. ما نظامی ها را قبل از غیرنظامیان از افغانستان خارج کردیم و تجهیزاتی به ارزش ۸۳ میلیارد دلار جا گذاشتیم. ما آماده بودیم که از آنجا خارج شویم اما بعد در انتخابات تقلب شد و به طور حیرت آوری من شکست خوردم. حتی با اینکه ۱۲ میلیون رای بیشتر از سری اول آورده بودم، حتی با اینکه کمپین بهتری نسبت به سری اول داشتم اما انتخابات از دست رفت. در صندوق های رای تقلب شد. آنها از کووید برای تقلب در انتخابات استفاده کردند چون به طرز فوق العاده ای تقلب میکنند. اگر آنها میتوانستند در جنگ ها هم مثل تقلب در انتخابات باشند، در یک روز میتوانستیم جنگ جهانی اول را به پایان برسانیم. ماه مارس حمله ای به کمپ چپمن در مرکز ولایت خوست اتفاق افتاد و هفت آمریکایی زخمی شدند. اگر من بودم این اتفاقات رخ نمیداد. اینها نقض توافق دوحه بود. اگر من بودم، آنها چنین کاری نمیکردند.

ترامپ در پاسخ به اینکه چه اتفاقی قرار است در افغانستان بیفتد، گفت: خب، ما کسی را داریم که نمیداند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. آنها فقط در تقلب در انتخابات خوب هستند. این تنها کاری است که آنها در انجام آن وارد هستند. آنها در انتخابات تقلب میکنند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها