رایزنی انگلیس و فرانسه برای ایجاد «منطقه امن» در کابل

کد خبر: 1091238

کشورهای انگلیس و فرانسه تلاش می‌کنند تا موافقت سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل را برای ایجاد «منطقه امن» در پایتخت افغانستان جلب کنند.

رایزنی انگلیس و فرانسه برای ایجاد «منطقه امن» در کابل

 «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اظهارداشت که با انگلیس در حال تهیه پیش نویس قطعنامه‌ای است تا موافقت سایر اعضای شورای امنیت برای ایجاد یک منطقه امن در کابل را جلب کند.

    وی به نشریه «ژورنال دو دیمانش» گفت که فرانسه و انگلیس می‌خواهند روز دوشنبه (8 شهریور) پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کنند که هدف آن ایجاد منطقه امن در کابل برای ادامه عملیات بشردوستان در افغانستان است.

قرار است پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین، فردا نشستی فوق‌العاده درباره وضعیت افغانستان برگزار خواهند کرد.

مکرون به روزنامه فرانسوی توضیح داده است که قطعنامه یادشده می‌تواند چارچوبی برای فعالیت سازمان ملل در شرایط اضطراری ایجاد کند، مسئولیت‌ها را روشن کند و به جامعه بین المللی اجازه دهد فشار بر طالبان را حفظ کند.

به گزارش دویچه وله، زمان تعیین شده برای خروج نیروهای خارجی و همکاران محلی آنها از افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان در 31 آگوست سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.

این در حالی است که هنوز شمار زیادی از شهروندان خارجی و همکاران محلی آنها موفق به خروج از افغانستان نشده‌اند.

فرانسه دو روز پیش و انگلیس و آلمان روز گذشته (شنبه) پایان عملیات خود را در افغانستان اعلام کردند.

 روزنامه آلمانی: تحولات افغانستان وابستگی ناتو به آمریکا را به خوبی نشان داد

روزنامه آلمانی «زوددویچه تسایتونگ» نوشت که تحولات افغانستان به خوبی مشخص کرد که سازمان ناتو به آمریکایی‌ها وابسته است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، روزنامه «زوددویچه تسایتونگ» در گزارشی اظهارداشت که پس از وقایع اخیر در افغانستان مشخص شد که کشورهای اروپایی در زمینه دفاعی مستقل نیستند و به طور کامل به آمریکا متکی هستند.

«دنیل برسلر» روزنامه نگار آلمانی در گزارش این روزنامه نوشت که درماندگی اروپا در هنگام عملیات تخلیه افراد از فرودگاه کابل به وضوح قابل مشاهده بود. هیچ یک از اعضای ناتو بدون دستورالعمل دولتها اقدامی نمی‌کردند. مشخص شد که خواسته های آلمان ، فرانسه و انگلیس در چارچوب خروج نیروها برای آمریکا در درجه دوم اهمیت قرار داشت.

وی افزود که دولت مرکل و هم پیمانانش در ائتلاف ناتو به علت ناتوانی در پیش بینی تسلط سریع طالبان بر افغانستان در پی آغاز عملیات خروج نیروهای خارجی از این کشور زیر انتقاد قرار گرفته‌اند.

این اظهارات در حالی است که «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه نیز از آمریکا خواسته تا از افغانستان درس عبرت بگیرد.

با این حال، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو بارها تصریح کرد: ما همراه با آمریکا وارد افغانستان شدیم و اکنون نیز در کنار یکدیگر از آنجا خارج می‌شویم. البته این یک تصمیم سخت بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها