انگلیس: باید طالبان را از روی رفتارش قضاوت کرد

کد خبر: 1091507

معاون وزیر امور خارجه انگلیس گفت، باید طالبان را از روی رفتارش قضاوت کرد و تا به رسمیت شناختن این گروه راهی طولانی در پیش است.

انگلیس: باید طالبان را از روی رفتارش قضاوت کرد

 «جیمز کلِوِرلی» معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا گفت کشورش در حال حاضر قصد ندارد طالبان را به رسمیت بشناسد.

به نوشته روزنامه «ایونینگ استاندارد»، کلورلی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت، انگلیس از طالبان درخواست کرده به افرادی که قصد ترک افغانستان را دارند امان داده و به آن‌ها اجازه عبور دهد.

این دیپلمات انگلیسی گفت، فعلاً مشخص نیست چه تعداد افراد واجد شرایط ورود به انگلیس همچنان در افغانستان باقی مانده‌اند.

کلورلی در ادامه گفت، «راهی طولانی» برای اعطای این امتیاز به طالبان که آن‌ها را به رسمیت بشناسیم در پیش است. او با تکرار اظهارات اخیر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس گفت، کشورش طالبان را از روی اعمالش قضاوت خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه انگلیس افزود: «اگر طالبان مثل یک دولت رفتار کند، اگر آن‌ها سفرهای داخلی و خروج از افغانستان را تسهیل کنند، بر این اساس با آن‌ها تعامل خواهیم کرد».

او در ادامه گفت: «اما چیزی که قادر نیستیم انجام دهیم و واقعاً هیچ کشوری قادر به انجامش نیست این است که در این‌باره تضمین قطعی بدهیم».

وزارت دفاع انگلیس بامداد یکشنبه اعلام کرد که همه پرسنل نظامیان انگلیسی حاضر در افغانستان بعد از حدود ۲۰ سال «ماموریت»، این کشور را ترک کردند.

وزارت خارجه انگلیس امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «ما در مورد تعهدات طالبان مبنی بر عدم انجام اقدامات تلافی‌جویانه [علیه اتباع خارجی] و تسهیل خروج امن از افغانستان شک داریم».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و فرودگاه کابل که در تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده مواجه است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها