اخبار تحولات افغانستان/طالبان عنابه در پنجشیر را تصرف کرد/ نشست سازمان ملل درباره افغانستان

کد خبر: 1092935

گزارش‌ها از پنجشیر حاکیست که نیروهای طالبان در بخش‌های از این ولایت وارد شده و شهرستان "عنابه" این ولایت را به تصرف خود در آورده‌اند.

اخبار تحولات افغانستان/طالبان عنابه در پنجشیر را تصرف کرد/ نشست سازمان ملل درباره افغانستان

بیمارستان ایتالیایی "امرجنسی" در کابل اعلام کرده که شب گذشته جنگجویان طالبان به سمت دره پنجشیر پیش‌روی کرده و به روستای عنابه رسیده‌اند که یک مرکز درمانی و زایشگاه این نهاد در آنجاست.

این بیمارستان در صفحه توییترش نوشته که جنگ در پنجشیر موجب اخلال در فعالیت آن نشده و گفته که شماری زخمی به مرکز آن در عنابه برده شده است.

"امرجنسی" نوشته که در روزهای اخیر مردم از روستاهای خود فرار کرده‌اند و تایید کرده که در چند روز گذشته خطوط ارتباطی در این ولایت مختل بوده است.

پنجشیر آخرین نقطه‌ای است که هنوز تحت تصرف نیروهای طالبان در نیامده و درگیری‌های شدیدی میان جنگجویان طالبان و نیروهای موسوم به جبهه مقاومت در این منطقه همچنان در جریان است.

یکی از اعضای طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که این منطقه به تصرف نیروهای این گروه در آمده اما نیروهای مقاومت در دره پنجشیر این موضوع را رد کرده‌اند.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان و یکی از رهبران مقاومت شب گذشته خبرهای مربوط به فرار خود از پنجشیر را رد کرد اما در عین حال گفت که وضعیت "سخت" است.

براساس گزارش‌ها جنگ در پنجشیر تاکنون صدها کشته بر جای گذاشته است.

شب گذشته در کابل و چند شهر دیگر در اثر تیراندازی‌های هوایی و جشن نیروهای طالبان چندین نفر کشته و زخمی شدند.

دره پنجشیر در شمال کابل یکی از کوچکترین ولایت‌های افغانستان است که و تا به امروز تنها ولایتی بوده که به دست طالبان سقوط نکرده است.

گفته می‌شود نیروهای ضد طالبان در این دره بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر هستند که در پشت کوههای این منطقه پنهان شده‌اند.

نیروهای جبهه مقاومت که شامل نیروهای سابق امنیتی افغان و شبه‌نظامیان محلی می‌شوند به رهبری احمد مسعود فعالیت می‌کنند. پدر وی احمدشاه مسعود در دهه ۱۹۸۰ با نیروهای شوروی جنگیده بود و پس از نیز در دهه ۱۹۹۰ با طالبان مبارزه کرده بود.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق در ویدیویی که شب گذشته به بی‌بی‌سی فرستاده گفت، صبح جمعه سوم سپتامبر، هنوز در پنجشیر است و شایعات فرار او از پنجشیر "بی‌اساس" است.

صالح در این ویدیو می‌گوید: وضعیت دشوار است و تروریست‌ها به ما حمله کرده‌اند و ما مقاومت می‌کنیم.

او گفت: "شکی نیست که ما در شرایط سختی قرار داریم. ما تحت حمله طالبان هستیم".

او افزود: "آنها تلفاتی داشته‌اند، ما هم تلفاتی داشته‌ایم. دیروز در مراسم تشییع جنازه برادران کشته شده‌ام که در این دفاع مقدس از افغانستان جان خود را از دست دادند، شرکت کردم".

صالح تاکید کرده که "ما تسلیم نمی‌شویم، ما برای افغانستان ایستاده ایم."

علی نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به بی بی سی گفته است که موفق شده‌اند طالبان را به عقب برانند.

نظری گفته است که "بیش از صد نفر از نیروهای طالبان در دام افتاده‌اند و مهمات آنها تمام شده و در حال مذاکره برای تسلیم شدن هستند".

از سوی دیگر مقامات ارشد طالبان ادعا می‌کنند که در منطقه پیروز شده‌اند و یکی از فرماندهان آنان به خبرگزاری رویترز گفته است: "به لطف خداوند متعال، ما کنترل کل افغانستان را در دست داریم و اغتشاشگران شکست خورده‌اند و پنجشیر اکنون تحت فرمان ما است".

در صورت صحت داشتن تسخیر پنجشیر از سوی طالبان، تمام افغانستان تحت کنترل این گروه درآمده و انتظار می‌رود در روزهای آینده دولت جدید معرفی شود.

ملا برادر: درصدد تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان هستیم

رئیس دفتر سیاسی جنبش طالبان بار دیگر از تلاش این جنبش برای تشکیل دولت فراگیر از تمامی اقشار جامعه افغانستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی جنبش طالبان در سخنانی اعلام کرد که این جنبش درصدد تشکیل دولت فراگیر از تمامی اقشار جامعه افغانستان است.

وی افزود: ما به ملت افغانستان اطمینان می‌دهیم که برای بهبود اوضاع معیشتی آنها تلاش خواهیم کرد و دولت در برابر همه مسئول خواهد بود و امنیت را برقرار خواهد کرد؛ چراکه این مساله برای توسعه اقتصادی چه در افغانستان و چه در سراسر جهان ضروری است.

برادر ادامه داد: اگر موفق به برقراری امنیت شویم بر دیگر مشکلات نیز غلبه خواهیم کرد و از اینجا چرخ پیشرفت و ترقی به حرکت درخواهد آمد و ما از هیچ تلاشی برای دستیابی به این اهداف دریغ نخواهیم کرد.

 سازمان ملل 22 شهریور درباره افغانستان در ژنو نشست برگزار می‌کند

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که 13 سپتامبر (22 اردیبهشت ماه) در ژنو، نشستی را درباره بررسی اوضاع افغانستان برگزار خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که قرار است روز ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور ماه) یک کنفرانس با حضور مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای جهان در خصوص مسئله افغانستان و کمک به این کشور در «ژنو» برگزار شود.

خبرگزاری روسی «تاس» در این خصوص گزارش کرد، در بیانیه سازمان ملل آمده است: «آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل یک کنفرانس سطح بالا درباره کمک به افغانستان که قرار است ۱۳ سپتامبر برگزار شود، به ژنو سفر می‌کند».

در ادامه این بیانیه با ابراز تأسف درباره وضعیت انسانی در افغانستان آمده است که افغانستان با یک «فاجعه انسانی قریب‌الوقوع» روبرو است.

طبق آن چه در این گزارش آمده است، سازمان ملل در صدد است با برگزاری یک کنفرانس فوری، خواستار افزایش بودجه برای تداوم اقدامات بشردوستانه در افغانستان شوند و همچنین خواستار دسترسی کامل و بدون مانع سازمان‌های بشردوستانه به مردم افغانستان شوند تا اطمینان کامل حاصل شود که افغان‌ها به خدمات اولیه مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند.

این خبر در حالی منتشر شده است که گوترش اخیراً طی مصاحبه‌ای ضمن تأکید بر حمایت از کشورهای همسایه افغانستان برای پذیرش پناهجویان افغان تأکید کرده بود که به منظور تضمین امنیت مردم جنگ زده افغانستان باید با گروه طالبان وارد تعامل شد.

گروه طالبان در ۲۴ مردادماه کنترل کامل افغانستان را به دست گرفت و روز ۳۰ آگوست (هشتم مردادماه)، ایالات متحده خروج کامل نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد و رسماً به ۲۰ سال اشغال خود در این کشور پایان داد.

با این حال، ایگاه خبری-تحلیلی «پولتیکو» در گزارشی با اشاره به خروج ایالات متحده از افغانستان و پایان رسمی اشغالگری نظامی آمریکا در این کشور گزارش کرد که احتمال می‌رود ایالات متحده در آینده با استفاده از نیروی دریایی خود به مداخله خود در افغانستان ادامه دهد.

 طالبان: برای مبارزه با تروریسم به کمک کسی نیاز نداریم

کمیسیون فرهنگی طالبان اظهارداشت که طالبان برای تامین امنیت افغانستان آمادگی کامل دارند و برای مبارزه با تروریسم به کمک هیچ کشوری نیاز ندارد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «انعام حبیب‌زاده» عضو کمیسیون فرهنگی طالبان در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره احتمال همکاری واشنگتن با طالبان برای مبارزه با داعش گفت: برای مبارزه با تروریسم به کمک کسی نیاز نداریم.

حبیب‌زاده به «طلوع نیوز» گفت: ما آمادگی کامل داریم که امنیت کشور خود را به تنهایی تامین کنیم، ما در این راستا به کمک آمریکا و یا هیچ کشور دیگری نیاز نداریم.

پیش از این نیز «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگو و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته بود که با ایجاد حکومت اسلامی آینده در افغانستان، برای هیچکس بهانه‌ای باقی نخواهد ماند تا زیر نام داعش یا دیگر گروه‌ها فعالیت کنند.

وی تاکید کرد که پس از ایجاد نظام اسلامی در افغانستان بهانه‌ای برای ادامه جنگ وجود نخواهد داشت و تاکید کرد که طالبان می‌تواند جلو داعش را بگیرد.

«مولوی نعیم الحق حقانی» کارشناس آگاه امور طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پیش از این، درباره تفاوت طالبان و سلفیت و درگیری‌های این گروه با داعش گفته بود که «امارت اسلامی» با سلفیت و داعش به لحاظ فکری و به لحاظ فقهی تفاوت دارد، ما در افغانستان پیرو مذهب حنفی هستیم و با سلفیت و داعش هیچ نوع نسبتی نداریم همچنین سلفیت و داعش نیز در افغانستان از جایگاه مردمی و مهمی برخوردار نیستند.

بنابراین امارت اسلامی به خاطر دوری از جنجال‌ها و اختلافات بین مسلمانان و دفع فتنه و دفع فساد با گروه نام نهاد داعش در افغانستان مبارزه می‌کند و ضمن مشکلات مذهبی که با فکر داعش و طرز تفکر داعش وجود دارد نیز بیشتر به خاطر دفع فساد و فتنه از بین مردم مسلمان افغانستان است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها