واکنش فرانسه به توافق نظامی واشنگتن و کانبرا

کد خبر: 1096803

وزیر خارجه فرانسه در سخنانی آمریکا و استرالیا ر ا به دروغگویی متهم کرد.

واکنش فرانسه به توافق نظامی واشنگتن و کانبرا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ژان لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در سخنانی آمریکا و استرالیا را به دروغگویی متهم کرد.

لودریان این اظهارات را در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا اتخاذ کرده و درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا نیز، این موضوع را نشان دهنده عمق بحران عنوان کرد.

به گفته لودریان این توافق پیامدهایی را برای آینده ناتو به همراه خواهد داشت.

این سخنان وزیرخارجه فرانسه در حالی عنوان شده که پیش تر پاریس نارضایتی خود را از امضای توافقنامه همکاری سه جانبه میان انگلیس، آمریکا و استرالیا که به لغو قرارداد ۹۰ میلیاردی یک شرکت فرانسوی با دولت استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های تهاجمی منتهی شد، اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، در پی ایجاد تنش کم سابقه در روابط میان فرانسه و آمریکا در پی ملغی شدن قرارداد بزرگ ساخت زیر دریایی‌های مورد نیاز استرالیا با کارشکنی واشنگتن و انعقاد این قرارداد با شرکت‌های آمریکایی که نهایتاً منجر به فراخوانده شدن سفرای پاریس از آمریکا و استرالیا به کشور خود شد، «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طی سخنانی گفت که واشنگتن فرانسه را برای فراخواندن سفرای خود به پاریس، درک می‌کند!

بر اساس این گزارش، هورن بدون اشاره به کارشکنی کشورش در قرارداد منعقد شده میان استرالیا و فرانسه گفت: ما در ارتباط با تصمیم شرکای فرانسوی خود مبنی بر فراخواندن سفیر (فیلیپ) «اتین» به پاریس برای مشورت، در تماس نزدیک بوده‌ایم. ما موقعیت آنها را درک می‌کنیم و طی روزهای آینده به حل اختلافات خود ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه سخنان خود مدعی شد که ایالات متحده، پاریس را به چشم یکی از بزرگترین و قدیمی ترین متحدان خود می‌بیند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه افزود: ما دارای سابقه طولانی در برخورداری از ارزش‌های دموکراتیک مشترک و تعهد به همکاری برای مقابله با چالش‌های جهانی هستیم./مهر

 ناتو: لغو قرارداد زیردریایی استرالیا پیامدهایی برای ناتو خواهد داشت

پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داد که لغو قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسه توسط استرالیا، پیامدهایی را برای ناتو به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پیمان آتلانتیک شمالی روز شنبه گفت که اختلاف بر سر قرارداد زیردریایی استرالیا میان فرانسه و آمریکا، بر همکاری نظامی داخل این ائتلاف تاثیر نخواهد گذاشت.

ناتو اضافه کرد:‌ «لغو قرارداد زیردریایی استرالیا، پیامدهایی در پی خواهد داشت اما این موضوع بر عملکرد ناتو تاثیر نمی‌گذارد».

پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد که استرالیا شریکی مهم برای این پیمان به شمار می‌آید اما بخشی از ناتو نیست.

این در حالی است که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز امروز هشدار داد که توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا، پیامدهایی را برای آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌ به همراه خواهد داشت.

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

پس از اعلام این توافق، وزیر امور خارجه فرانسه از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

با این حال یک مقام آمریکایی که نمی‌خواست نامش فاش شود روز پنجشنبه به«خبرگزاری فرانسه» گفت:‌ «مقامات ارشد دولت پیش از اعلام این توافق با همتایان فرانسوی خود در تماس بودند تا درباره این معاهده گفت‌وگو کنند».

از سوی دیگر نخست وزیر استرالیا نیز انتقادات فرانسه را رد کرده و گفت، در دیدار با ماکرون به او گفته بود ممکن است کشورش از توافق ساخت زیردریایی اتمی خارج شود.

دولت فرانسه جمعه شب و در ادامه کشمکش‌ها بر سر قرارداد نظامی اخیر میان آمریکا و استرالیا سفیرانش در این دو کشور را برای مشورت فراخواند.

فرانسه همچنین روز جمعه در اعتراض به اعلام توافق همکاری دفاعی جدید میان آمریکا، انگلیس و استرالیا جشنی مشترک با آمریکا را که قرار بود در سفارت فرانسه در واشنگتن برگزار شود لغو کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها