پاشینیان به دنبال نشست محرمانه با اردوغان

کد خبر: 1096982

رسانه‌ها از تلاش‌های نخست وزیر ارمنستان برای ملاقات با رئیس جمهمور ترکیه جهت خاتمه دادن به تنش‌های دیرینه خبر دادند.

پاشینیان به دنبال  نشست محرمانه با اردوغان

رسانه‌ها روز یکشنبه از تلاش نخست وزیر ارمنستان در برگزاری یک نشست محرمانه با رئیس جمهور ترکیه در روزهای آتی خبر  دادند.

 به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  خواسته تا ملاقاتی محرمانه با وی برقرار کند. رئیس جمهور ترکیه در یک نشست مطبوعاتی قبل از سفرش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد این سخنان را بیان داشت.

اردوغان در این زمینه گفت: «نخست وزیر گرجستان پیشنهاد نخست وزیر ارمنستان برای دیدار را به من اعلام کرد. با این حال، برای این منظور ، ارمنستان باید گام‌های مثبتی بردارد. اگر این دیدار صورت گیرد، ترکیه آماده برقراری روابط دیپلماتیک است.»

نخست وزیر ارمنستان چندی قبل نیز در جلسه هیات دولت گفت که ارمنستان آماده عادی سازی روابط با ترکیه است. نخست‌وزیر ارمنستان گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به طور آشکار درباره احتمال عادی‌سازی روابط با ارمنستان اظهار نظر کرده است.

نخست وزیر ارمنستان افزود: «در این سخنان، ما فرصتی را برای بحث درباره عادی سازی روابط ارمنستان و ترکیه، احیای ارتباطات جاده‌ای و ریلی می‌بینیم. ما آماده چنین گفت‌وگویی هستیم که می‌تواند زمینه گسترده‌تری را ایجاد کند.»

وی خاطرنشان کرد که روسیه آمادگی خود را برای کمک به این روند اعلام کرد واتحادیه اروپا، به ویژه فرانسه و ایالات متحده نیز به این روند علاقه‌مند هستند.

روابط  دیپلماتیک ارمنستان و ترکیه به دلیل اشغال 20 درصد از سرزمین‌های جمهوری آذربایجان از جمله منطقه قره باغ و هفت ناحیه اطراف توسط ارمنستان در اولین جنگ قره باغ در دهه 1990  به وخامت گرایید./فارس

 باکو ادعای ارمنستان درباره نقض آتش بس در «شوشا» را رد کرد

یک مقام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ادعای ارمنستان در زمینه نقض آتش بس در منطقه شوشا را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ادعای رسانه‌های ارمنستانی در روز یکشنبه مبنی بر سه مورد نقض آتش بس از سوی باکو در خطوط مرزی را رد کرد.

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» به نقل از وزارت دفاع روسیه، سه مورد نقض آتش بس در منطقه شوشا در 17 سپتامبر به ثبت رسیده است. این وزارتخانه مدعی است که تیراندازی‌ها از مواضع نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان شلیک شده است و در نتیجه این گلوله باران‌ها، دو نظامی نیروهای مسلح مستقر در قره باغ وابسته به ارمنستان مجروح شدند.

بر اساس این گزارش، فرماندهی نیروهای حافظ صلح در حال انجام تحقیقات با مشارکت نمایندگان هر دو طرف است. نیروهای وابسته به ارمنستان در منطقه قره باغ کوهستانی  روز جمعه نیز مدعی که یکی از نیروهای ارتش این کشور در نتیجه تیراندازی از طرف نیروهای جمهوری آذربایجان مجروح شده است.

به دنبال این ادعا یکی از مقام‌های وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نسبت به این ادعا ابراز تعجب کرد.

 به گزارش خبرگزاری «آذر تاج» یک مقام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت، بیانیه وزارت دفاع روسیه مبنی بر جراحت دو نظامی  ارمنستان در مسیر شوشا در 17 سپتامبر جای تاسف دارد.

وی افزود که به دنبال بررسی‌های صورت گرفته  مشخص شد که واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان در تاریخ مشخص شده در این منطقه شلیکی نکرده اند. باکو به تلاش‌های خود برای اطمینان از ثبات در منطقه و جلوگیری از تحریکات احتمالی مطابق با قوانین کشور و رعایت دقیق مفاد بیانیه مشترک ادامه می‌دهد.

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها