درخواست کمک طالبان از جامعه بین‌المللی

کد خبر: 1097049

معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات دولت موقت طالبان امروز اعلام کرد: آمریکا مسئولیت کشتار‌ها و ظلم‌های گذشته خود در افغانستان را برعهده بگیرد.

درخواست کمک طالبان از جامعه بین‌المللی

ذبیح الله مجاهد معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات دولت موقت طالبان امروز یکشنبه به گروه رسانه‌ای «سی‌جی‌تی‌اِن» اعلام کرد که آمریکا باید مسئولیت «کشتار‌ها و ظلم‌های گذشته» خود در افغانستان را به عهده بگیرد.

معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات دولت موقت طالبان در این باره گفت: این تنها رویدادی نیست که ایالات متحده مرتکب شده است. ۲۰ سال است که آن‌ها در افغانستان غیرنظامیان را به شهادت رسانده اند.

«ذبیح الله مجاهد» در ادامه از جامعه بین‌المللی برای افغانستان درخواست کمک کرد.

پیشتر فرماندهی مرکزی آمریکا تائید کرد که حمله اخیر پهپاد‌های این کشور در کابل در جریان خروج از افغانستان در واقع منجر به کشته شدن یکی از کارمندان امداد و ۹ نفر از اعضای خانواده وی شده است.

«کنث مک‌کنزی» فرمانده مرکزی آمریکا در منطقه نیز اذعان کرد که در حمله پهپاد‌های آمریکایی هیچکدام از اعضای «داعش خراسان» کشته نشده‌اند و بجای آن در این حمله حداقل ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک کشته شده است.

با این حال با وجود اطلاع و اذعان به این اشتباه مهلک از سوی وزارت دفاع آمریکا، اما گفته شده که قرار نیست هیچ اقدام تنبیهی در ارتباط با این اشتباه صورت گیرد، چون ارتش آمریکا بر اساس اطلاعات امنیتی حمله را دنبال کرده است.

 طالبان:آمریکا مسئول ۲۰ سال کشتار و ظلم در افغانستان است

معاون وزارت فرهنگ و اطلاعات دولت موقت طالبان در واکنش به اعتراف آمریکا به کشتن غیرنظامیان در حمله پهپادی اخیر در کابل، از ایالات متحده خواست تا مسئولیت کشتار و ظلم‌های گذشته خود را در افغانستان به عهده بگیرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، طالبان امروز یکشنبه حمله پهپادی اخیر آمریکا در کابل را که به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی افغان منجر شد، محکوم کرد و از ایالات متحده خواست تا مسئولیت کشتارها و ظلم‌های گذشته خود در افغانستان را به عهده بگیرد.

«ذبیح الله مجاهد» معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات دولت موقت طالبان گفت: این تنها رخدادی نیست که ایالات متحده مرتکب شده است. ۲۰ سال است که آن‌ها در افغانستان غیرنظامیان را کشته اند.

وی بار دیگر از جامعه بین‌المللی برای افغانستان درخواست کمک کرد.

این اظهارات وی بعد از آن مطرح شده که با گذشت سه هفته از کشتار غیرنظامیان افغان در حمله اخیر پهپادی آمریکا به منطقه‌ای در کابل و افزایش فشارهای رسانه‌ای بر مقام‌های واشنگتن برای شفاف‌سازی در این موضوع، پنتاگون بالاخره به این جنایت اعتراف کرد.

«فرانک کنت مک‌کنزی» رئیس نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام شامگاه شنبه با اذعان به کشته‌ شدن ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک در حمله پهپادی ۲۹ اوت (هفتم سنبله) به کابل، این حادثه را فقط «اشتباهی غم‌انگیز» توصیف کرد.

مک‌کنزی باز هم ضمن توجیه این حمله، مدعی شد در آن زمان بسیار مطمئن بودند که در حال جلوگیری از تهدیدی فوری برای نظامیان حاضر در فرودگاه کابل هستند.

این در حالی است که پنتاگون در این سه هفته اصرار داشت که در جریان آن حمله هوایی، یک بمب‌گذار انتحاری داعش را که خطری فوری برای نیروهای ائتلاف آمریکایی در فرودگاه کابل داشت، از بین برده است.

بر اساس این گزارش، مک‌کنزی در نشست خبری گفت: «بازرسان ما اکنون به این جمع‌بندی رسیده اند که آن حمله، یک اشتباه غم‌انگیز بود. اکنون به این باور رسیده‌ام که افراد کشته‌ شده در آن حمله، نه عضو داعش بودند و نه تهدیدی برای نیروهای آمریکا داشتند».

پیش از این «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با توجیه حمله، گفته بود پنتاگون برنامه‌ای برای اعزام بازرس جهت تحقیق در این خصوص ندارد.

طالبان از جامعه جهانی خواست کمک‌های بیشتری به افغانستان بکند

سخنگوی طالبان در شهر قندوز خواستار افزایش کمک‌ها به کشورش شد و تاکید کرد، طالبان، تروریست نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، مطیع الله روحانی، سخنگوی طالبان در ولایت قندوز خاطرنشان کرد: از جامعه جهانی از جمله آلمان می‌خواهیم کمک خود به افغانستان را افزایش دهند؛ این کمک‌ها ممکن است در قالب سرمایه گذاری یا پروژه‌های بازسازی یا هر نوع کمک بشردوستانه به دولت یا شهروندان افغانستان باشد.

وی افزود، طالبان از این کمک‌ها بسیار استقبال خواهد کرد.

طالبان در هشتم اوت کنترل ولایت قندوز را در دست گرفت.

نیروهای آمریکایی در اواخر اوت گذشته افغانستان را ترک کردند که این نشان دهنده پایان یک مأموریت نظامی بود که نزدیک به دو دهه به طول انجامید.

این سخنگوی طالبان جامعه جهانی را به دلیل حمایت از آنچه آن را «دولت فاسد» افغانستان در طول ۲۰ سال گذشته توصیف کرد، به باد انتقاد گرفت که با به قدرت رسیدن طالبان کمک‌های خود را متوقف کرد.

وی همچنین تصریح کرد: «طالبان صلح را به افغانستان به ارمغان آورده و ما تروریست نیستیم.»

در دوره نخست حکمرانی طالبان بین سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ طالبان یک شیوه زندگی اسلامی سختگیرانه اعمال و زنان را از کار و تدریس در خارج از خانه کاملاً منع کرد.

مطیع الله روحانی از اظهارنظر درباره سیاست‌های بحث برانگیز طالبان در مورد زنان خودداری کرد و تنها به این سخن اکتفا کرد که طالبان به تمامی شهروندان چه زن و چه مرد یکسان ارزش قائل است.

دیدار هیئت طالبان با "علمای مسلمان" برای مشورت جهت کشورداری

هیئتی از دولت موقت افغانستان وابسته به طالبان با اعضای اتحادیه جهانی علمای مسلمان برای الهام گرفتن از ایده‌ها پیرامون ساخت کشور و حفظ آن و استفاده از نصایح متخصصان ملاقات کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، منابع گفتند، این سفر با هدف تاکید بر تمایل طالبان به استفاده از تجربیات انجام گرفت؛ تجربیات و درس‌هایی که آنها را از اشتباهات دور کند تا کشور را به نحو مطلوب اداره کنند.

بنا به گفته منابع، دکتر احمد الریسونی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و دکتر علی قره داغی، دبیرکل این اتحادیه در حضور محمد الیافعی از دیگر مقامات این اتحادیه از هیئت دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان استقبال کردند.

ریاست هیئت طالبان را شیرمحمد عباس استانکزی، نماینده وزارت خارجه افغانستان، به همراهی مولوی مطیع الحق عضو دفتر سیاسی، سهیل شاهین سخنگوی رسمی دفتر سیاسی طالبان در بخش زبان انگلیسی و محمد نعیم، دیگر سخنگوی رسمی دفتر سیاسی برعهده داشت.

در بیانیه اتحادیه جهانی علمای مسلمان آمده است، الریسونی تاکید کرد، اتحادیه جهانی از رهگذر برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها برای استفاده از تجارب و کارشناسی‌های دیگران در سیستم‌های آموزش، اقتصاد و سیاست هرگونه پیشنهادی از سوی دولت و گروه طالبان را پاسخ مثبت خواهد داد.

قره داغی نیز نیز تصریح کرد: همه از پیروزهای‌ طالبان خوشحال هستند و این پیروزی‌ها متعلق به همه مسلمانان است.

قره داغی از دولت خواست اولویت خود را روی حکومت عادل به عنوان الگویی در اسلام، دین عدالت و رحمت، بگذارد.

او اظهار کرد: اتحادیه می‌تواند کمیته اقتصادی تشکیل دهد که شامل کارشناسان باشد و گزارش‌هایی را برای بهبود امور اقتصادی، سیاست‌گذاری‌ها، شرکت‌ها، بانک‌ها واستراتژی توسعه فراگیر ارائه کنند.

در زمینه آموزشی نیز اتحادیه جهانی علمای مسلمان ابراز نظر کرد که امکان مشارکت در این زمینه وجود دارد برای بهبود آموزش، رشد اخلاقیات، آموزش با تکیه بر اصول و تعامل با تحولات از طریق‌ اجتهادات علمی انجام می‌شود.

هیئت طالبان نیز از زبان شیر محمد عباس استانکزی تاکید کرد، دلیل سفر تشکر حضوری از اتحادیه به دلیل پیامش به نخست‌وزیر موقت افغانستان بود.

او اشاره کرد: افغانستان نیاز به توصیه‌ها و ارشادات علما دارد و این نقش آنها در طول تاریخ بوده است و ما از علمای اتحادیه می‌خواهیم این نقش را برای ایجاد کشور افغانستان و حفظ آن ایفا کنند.

استانکزی بیان کرد: دولت افغانستان از اشتباهات دولت‌های قبلی که کشوری فروپاشیده به لحاظ اقتصادی به جا گذاشتند، رنج می‌برد. 70 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند، مضافا اینکه ما در مقابل دشمن رسانه‌ها و تبلیغات و مشکلات اقتصادی و تحریم هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها