بوریس جانسون: پیمان سه کشور علیه هیچ طرفی نیست

کد خبر: 1097361

نخست وزیر انگلیس در سخنانی گفت پیمان سه جانبه امنیتی با آمریکا و استرالیا علیه هیچ طرفی نیست.

بوریس جانسون: پیمان سه کشور علیه هیچ طرفی نیست

به نقل از شبکه الجزیره، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در سخنانی اعلام کرد پیمان سه جانبه میان انگلیس، آمریکا و استرالیا موسوم به آکوس علیه طرفی محسوب نمی‌شود.

جانسون گفت: پیمان آکوس ضد هیچ طرفی نیست؛ بلکه راهی برای به اشتراک گذاشتن فناوری است. روابط ما با فرانسه مهم و تاریخی است.

این در حالی است که رئیس کمیسیون اروپا رفتار صورت گرفته با فرانسه در معامله زیردریایی‌ها با استرالیا را غیر قابل قبول خواند و گفت که خواهانمشخص شدن علت این کار است.

تحلیلگران بر این باورند که پیمان نظامی جدید آمریکا، استرالیا و انگلیس قطعاً هدف مسدود کردن فعالیت تجاری چین در دریا را دارد، اما با این وجود، تجارت رو به رشد بین پکن و بقیه آسیا تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد مگر اینکه این سه کشور برای رویارویی نظامی اقدامی اتخاذ کنند.

شامگاه چهارشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به همراه اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، ایجاد مشارکت جدید دفاعی و امنیتی آکوس AUKUS را اعلام کردند که ادعا می‌شود از منافع مشترک آن‌ها در هند و اقیانوس آرام محافظت و دفاع می‌کند.

سفارت چین در واشنگتن، در واکنش به اتحاد نظامی آکوس، از کشور‌ها خواست تا از ذهنیت جنگ سرد رهایی یابند و از ایجاد اتحاد علیه دیگران خودداری کنند. بنابر اعلام این سفارتخانه این اتحاد نظامی ثابت می‌کند که این کشور‌ها از صادرات هسته‌ای به عنوان ابزاری برای بازی‌های ژئوپلیتیک استفاده می‌کنند و هر مکانیسم منطقه‌ای نباید به منافع کشور‌های ثالث آسیب برساند./باشگاه خبرنگاران جوان

گاردین: ادعای جانسون درباره مداخله هلند در توافق ایرلند شمالی صحت ندارد

چند منبع دیپلماتیک ادعای نخست ‌وزیر انگلیس مبنی بر مداخله هلند برای میانجی‌گری در مسائل پسابرگزیتی را رد کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه گاردین به نقل از چند منبع آگاه اعلام کرد که ادعای «بوریس جانسون» نخست ‌وزیر انگلیس مبنی بر تمایل هلند به میانجی‌گری در امور ایرلند شمالی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) صحت ندارد.

این نشریه در ابتدا نوشت: «جانسون در راه سفرش به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در هواپیما به خبرنگاران گفت که هلند قصد داشت بر سر مسائل چندماه اخیر، نقش میانجی را میان کمیسیون اروپا و لندن بازی کند.»

جانسون در ادامه افزود: «من امروز با "مارک روته" نخست‌وزیر هلند صحبت کردم، او قصد داشت بداند می‌تواند در نقش میانجی حاضر شود که من در پاسخ به او گفتم ما واقعا قصدمان پیشرفت است، ما به دنبال راه‌حل هستیم، اما این راه‌حل باید امکان جابه‌جایی آزاد کالا را برقرار کند.»

اما برخی منابع دیپلماتیک در گفتگو با گاردین از این اظهارات جانسون ابراز شگفتی کردند؛ آن‌ها هرگونه پیشنهاد از سوی هلند در زمینه توافق ایرلند شمالی یا بیان اختلافاتی میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را رد کردند.

یک منبع دیپلماتیک هلند در این باره گفت: «هفته گذشته در دیدار میان نخست ‌وزیر هلند و انگلیس، مارک روته از جانسون خواست تا درباره اروپا عملگراتر باشد. اتحادیه اروپا و انگلیس هر دو مسئولیت عمل به پروتکل ایرلند شمالی را دارند.»

پس از برگزیت، ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، مرز انگلیس و اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند. ایرلند شمالی بخشی از انگلیس و جمهوری ایرلند عضوی از اتحادیه اروپاست؛ بخش مهمی از کشمکش‌های لندن و بروکسل در مذاکرات برگزیت بر سر وضعیت این مرز مشترک بوده است. بر اساس توافق برگزیت، ایرلند شمالی همچنان بخشی از بازار مشترک اتحادیه اروپا به شمار می‌رود تا از بازرسی‌های مرزی با جمهوری ایرلند جلوگیری شود.

به تازگی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز به انگلیس هشدار داد که هرگونه تغییری در توافق صلح ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) میان انگلیس و ایرلند شمالی می‌تواند بر روابط تجاری پسابرگزیتی میان واشنگتن و لندن تاثیرگذار باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها