چطور کسب وکارهای ایرانی در ترکیه جا باز کردند

کد خبر: 1098060

توسعه کسب وکارهای در ترکیه، راهی که میتواند بیزینس های داخلی را نجات دهد. این مطلب گزارشی از راه اندازی کسب وکارهای ایرانی در ترکیه است.

چطور کسب وکارهای ایرانی در ترکیه جا باز کردند

«کسب و کارهای ایرانی را صادر میکنیم»

این جمله ای است که مهرداد محمدرضا، مشاور کسب و کار در ترکیه میگوید. او که ۶ سالی است در مهاجرت به ایرانیان در ترکیه کمک میکند این بار به کسب و کارهای ایرانی کمک میکند تا بیزینس خود را در ترکیه گسترش دهند و با واگذاری شعبه در این کشور توریست پذیر درآمد دلاری و لیری داشته باشند. از رستوران‌های زنجیره‌ای گرفته تا تولیدکنندگان پوشاک و برندهای چرم و طلا.

اگر در ایران صاحب کسب و کار هستید، این خبر خوبی برای شما هم خواهد بود. فرصت توسعه فرامرزی کسب و کار و سرمایه گذاری یا واگذاری نمایندگی یا گرفتن یک شعبه در ترکیه را خواهید داشت.

چرا ترکیه و چطور

 توانمندی ایرانیان و موفقیت‌های بزرگ استارت آپ های ایرانی را نمی توان نادیده گرفت. خلاقیت و پشتکار در توسعه دهندگان ایرانی باعث شده بسیاری از آنها توجه صاحبان بیزینس های بزرگ در کشورها پیشرفته را جلب کند و بسیاری از آنها مهاجرت را انتخاب کرده اند. اما چرا کسب و کارهای ایرانی را توسعه ندهیم؟

مهرداد محمدرضا، بنیانگذار هلدینگ مدیاپل معتقد است کسب و کارهای ایرانی میتوانند از طریق ترکیه موفقیت بین المللی کسب کنند.

  • ترکیه با توجه به موقعیت مکانی پلی بین اروپا و ایران است و از طرف دیگر رابطه تجاری خوبی با کشورهای عربی دارد. صادرات و واردات از این کشورها به ترکیه فرصتی برای کسب و کارهای ثبت شده در ترکیه است.
  • ترکیه هر سال بیش از ۱۰ میلیون گردشگر از تمام نقاط دنیا میزبانی میکند. این مسئله، بدون شک، به معنی فرصت های بیشمار توسعه بیزینس و درآمد دلاری و یورویی کسب و کار در ترکیه است.
  • قوانین انعطاف پذیر ترکیه برای جذب سرمایه گذاران خارجی، این امکان را برای ایرانیان هم فراهم کرده تا بتوانند بیزینس خود را توسعه بدهند.

پس از تحریم ها...

پیش از این بیشتر تمرکز روی صادرات و واردات بود، اما با وجود تحریم ها صادرات و واردات قانونی بیش از پیش سخت شده است. اما راه چاره چیست؟

مدیر هلدینگ مدیاپل ترکیه، مهرداد محمدرضا، که خود تجربه کار در هر دو حوزه را نیز دارد، معتقد است فرانچایز راه توسعه بین المللی کسب و کارهاست. او که تنها عضو ایرانی عضو انجمن فرانچایز ترکیه است، به کسب و کارهای ایرانی کمک میکند تا در کشور ترکیه نمایندگی واگذار کنند.

«البته این فرانچایز با ثبت یک شرکت مجزا در ترکیه امکان پذیر است. برای مثال ما با برند چاکوچ کار را شروع کردیم. برند موفق مواد غذایی و رستوران های زنجیره ای مواد غذایی که بیش از ۲۵ شعبه در شهرهای کشور ایران دارد. حالا این برند کار شعب خود را در ترکیه آغاز کرده است.»

  • اولین قدم بررسی بیزینس و پتانسیل ورود آن به بازار ترکیه و همچنین بازارهای جهانی است.
  • قدم بعدی بررسی های قانونی و موانع احتمالی خواهد بود.
  • در گام سوم، با با همکاری وکلای هلدینگ مدیاپل، ثبت شرکت رسمی در ترکیه هویت مستقل به برند داده میشود.
  • در این مرحله، با مشاوره‌های تخصصی این نمایندگی به مراجعان متقاضی اخذ نمایندگی واگذار میشود یا توسط خود صاحب برند گسترش میابد.
  • بعد از مشخص شدن صاحب نمایندگی، قرارداد قانونی و رسمی نوشته میشود.
  • مکان یابی قدم بعدی است که خیلی اوقات نادیده گرفته میشود. بر اساس نوع بیزینس و پتانسیل‌های آن، با بررسی رقبا و نیازها کسب و کار و تراکم مشتریان، بهترین نقطه شهر با بهینه ترین هزینه انتخاب میشود. بررسی و عقد تمام قراردادها بر عهده مشاوران مدیاپل خواهد بود.
  • هر برند برای توسعه، به تبلیغات محیطی و آنلاین نیاز دارد و مدیاپل این مسئولیت را نیز به عهده میگیرد و از تولید ویدیو و گرافیک تا انتخاب بهترین کانال تبلیغات در ترکیه به زبان ترکی و انگلیسی همراه مشتریان فارسی زبان خواهد بود.

806

 

همراهی کسب و کارها از صفر مطلق

راه اندازی کسب و کار، برای مهاجران از دغدغه‌ای اصلیست و از طرف دیگر صاحبان بیزینس نیز با توجه به محدودیت ها و تفاوتهای قوانین، تفاوت فرهنگ و زبان در کشور مبدا با مشکلات زیادی همراه است و همین هم ریسک بیزینس را بالا میبرد. در این بین اعتماد به یک مشاور کسب و کار اهمیت بیشتری پیدا میکند. تجربه مسئله مهمی است که پایه‌های یک بیزینس بر آن استوار خواهد بود.

مهرداد محمدرضا: «من هم مهاجر بودم و با وجود تجربه تجارت بین‌المللی، ریسک بالای کسب و کار را داشتم. از ابتدا با خودم عهد کردم، منصفانه به هموطنانم کمک کنم تا در این شرایط اقتصادی، راهی مطمئن تر برای پیشرفت و کسب درآمد دلاری بیابند. حالا افتخار میکنم که صاحبان کسب و کار در ترکیه از مدیاپل به نیکی یاد میکنند و توانسته اند راه خود را بیایند. البته بدون شک توانمندی های ایرانیان و پشتکار صاحبان بیزینس در موفقیت آن ها حرف اول را میزند. شعار من همواره هوای ایرانیان را داشته باشیم بوده و هست و هدفم درخشش نام ایران و ایرانی بیش از پیش در جوامع بین المللی است.»

سرمایه گذاری و گسترش کسب و کارهای ایرانی در خارج از ایران میتواند فرصتی برای ارزآوری به داخل کشور باشد و در عین حال میتواند درآمد دلاری، یورویی و لیری برای هموطنان در پی داشته باشد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها