راز عجیب اردوغان لو رفت

کد خبر: 1100213

نشریه فارن پالیسی در گزارشی افشا کرد وضعیت جسمی رئیس‌جمهور ترکیه بسیار بد است و ممکن است او نتواند در انتخابات آینده این کشور رقابت کند.

راز عجیب اردوغان لو رفت

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی به بررسی انتخابات آینده ترکیه در سال ۲۰۲۳ پرداخته و افشا کرد بعد از اینکه حزب رقیب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات شهرداری‌ها حزب «عدالت و توسعه» را شکست داد و عدالت و توسعه که بسیاری از دستگاه‌های دولتی را در اختیار دارد نتوانست از نفوذ خود استفاده کند مشخص شد که محبوبیت رئیس‌جمهور ترکیه تا حدودی زیر سوال رفته است. اما تنها نگرانی اردوغان و حزب او (عدالت و توسعه) این نیست زیرا ممکن است او به قدری مریض باشد که نتواند مسئولیت خود در این کشور را ادامه دهد و کشور را هدایت کند.

این نشریه با اشاره به فیلم‌های مختلفی که در ماه‌های اخیر از اردوغان منتشر شده نوشت: در برخی از این ویدئوها اردوغان حال و ظاهر خوبی ندارد و حتی برای پایین آمدن از پله‌ها به کمک همسر خود نیاز دارد و وقتی در یک برنامه تلویزیونی می‌خواست به حزب خود تبریک بگوید کلمات را فراموش کرد‌. او بیشتر اوقات رنگش پریده است.

فارن پالیسی در ادامه افزود: بعد از این شواهد سوالاتی درخصوص سلامت اردوغان مطرح شد و در همین حین شایعاتی مبنی بر اینکه او بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، مشکلات تنفسی، استفراغ و دستگاه فیبریلاتور (دستگاهی خارجی برای کنترل ضربان قلب) دارد، پخش شد. همچنین با توجه به برخی گزارش‌ها مشخص شده رئیس‌جمهور ترکیه تعداد پزشک‌های خود را افزایش داده و در مقابل تعداد نشست‌های مطبوعاتی را کم کرده و حتی قبل از برخی از رویدادهای عمومی مسکن تزریق می‌کند.با این حال او ۶۷ سال سن دارد و ۱۸ سال در قدرت بوده که این حتما عوارضی خواهد داشت.

این نشریه آمریکایی اضافه کرد: البته که قضاوت پزشکی از راه دور کار خوبی نیست، اما اگر اردوغان به خاطر بیماری یا مرگ نتواند در سال ۲۰۲۳ دوباره نامزد ریاست جمهوری شود برای ترکیه چه اتفاقی می‌افتد؟ طبق قانون اساسی ترکیه در صورت بروز چنین اتفاقی معاون اول رئیس‌جمهور همه اختیارات رئیس‌جمهور را در دست می‎گیرد و باید تا برگزاری انتخابات زودهنگام در ۴۵ روز بعد و سوگند یاد کردن رئیس‌جمهور جدید این منسب را برعهده بگیرد.

اما در ترکیه کسی هست که بتواند جای اردوغان را بگیرد؟ تحلیلگران معتقدند حزب عدالت و توسعه بعد از اردوغان از هم می‌پاشد و رقبای او به راحتی می‌تواند پیروز شوند و در این میان چند گزینه وجود دارد که می‌توان آن‌ها را جایگزین رئیس‌جمهور ترکیه کرد. یک، «اکرم امام اوغلو» که توانست دوبار یکی از اعضای قوی حزب عدالت و توسعه را شکست دهد و شهردار استانبول شود. دو، «منصور یاواش» شهردار آنکارا که یک سیاستمدار قوی و گزینه‌ قَدَری است و پس از آن‌ها «مرال آشکنر» دبیر حزب خوب ترکیه که به میخ محکم، مشهور است.

فارن پالیسی در پایان نوشت: در وضعیت کنونی هیچ راهی برای اطلاع از وضعیت واقعی سلامتی اردوغان یا افرادی که ممکن است جانشین او شوند وجود ندارد اما تحلیلگران و مقامات دولتی ترکیه با فرض این که اردوغان به انتخابات ۲۰۲۳ برسد هیچ خدمتی به خود نمی‎کنند. چراکه ممکن است با اتفاقی غیرمنتظره سیاست ترکیه به چیزی شبیه وضعیت قبلی بازگردد یا شکاف در حزب عدالت و توسعه ممکن است برای اپوزیسیون این کشور فرصت ایجاد کند و ترکیه ناپایدارتر شود یا اتفاق دیگری رخ دهد. سال‌ها مجموعه فارن پالیسی تصور می‌کرد ریاست مصر از «حسنی مبارک» به فرزندش «جمال مبارک» یا رئیس اطلاعاتش «عمر سلیمان» منتقل می‌شود اما معلوم شد هیچ کدام نیست. نادیده گرفتن نشانه‌هایی که ممکن است رئیس جمهور ترکیه رو به زوال باشد یک اشتباه بزرگ‌تر خواهد بود./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها