انتقاد مقام اروپایی از استانداردهای دوگانه واشنگتن در قبال ایران

کد خبر: 1102697

«میک والاس» در انتقاد از استانداردهای دوگانه واشنگتن در توییتی نوشت چطور آمریکا با غنی‌سازی بیش از ۳.۶۷ درصد ایران مشکل دارد اما برای تأمین زیردریایی‌های اتمی برای استرالیا که از اورانیوم درجه بمب استفاده می‌کند، مشکلی ندارد.

انتقاد مقام اروپایی از استانداردهای دوگانه واشنگتن در قبال ایران

«میک والاس» در انتقاد از استانداردهای دوگانه واشنگتن در توییتی نوشت چطور آمریکا با غنی‌سازی بیش از ۳.۶۷ درصد ایران مشکل دارد اما برای تأمین زیردریایی‌های اتمی برای استرالیا که از اورانیوم درجه بمب استفاده می‌کند، مشکلی ندارد.

نماینده ایرلندی پارلمان اروپا در پیامی توییتری با اشاره به برنامه واشنگتن برای تامین زیردریایی اتمی برای استرالیا، از استانداردهای دوگانه آمریکا در قبال مسائل هسته‌ای ایران و کشورهای هم‌پیمان خود انتقاد کرد.

این دیپلمات اروپایی در این خصوص نوشت: ایالات متحده نمی‌خواهد ایران اورانیوم را بیش از ۳.۶۷ درصد غنی کند، اما هیچ مشکلی در تأمین زیردریایی‌های اتمی خود برای استرالیا که از اورانیوم درجه بمب استفاده می‌کند، ندارد- آیا این نقض پیمان منع اشاعه هسته‌ای است؟ آیا "نظم بین‌المللی بر اساس قوانین" ایالات متحده و متحدانش قوانین را شکل می‌دهد؟

اخیراً سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا توافقنامه‌ای را برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود.

این معاهده و همچنین توافق مذکور در خصوص تامین زیردریایی اتمی برای کانبرا واکنش‌های انتقادی زیادی را برانگیخت. سخنگوی وزارت خارجه چین در همین خصوص گفت پیمان سه‌جانبه امنیتی میان استرالیا، آمریکا و انگلیس از خلأهای موجود در قوانین بین‌المللی استفاده کرده تا به صورت آشکار به اشاعه سلاح‌های اتمی در دنیا بپردازد.

این دیپلمات در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: «ضمانت‌ها و نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زیردریایی‌های اتمی استرالیا بدعت‌گذار رویه‌های جدیدی خواهد بود که بر حقوق و وظایف تمامی امضا‌کنندگان پیمان NPT (معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی) اثر خواهد گذاشت و تبعات فراگیری برای نظام منع اشاعه بین‌المللی خواهد داشت. این مسئله به هیچ عنوان مسئله‌ای نیست که دبیرخانه آژانس اتمی با استرالیا، انگلیس و آمریکا به آن بپردازد. این مشکل بایستی با مشارکت تمامی کشورهای مشارکت‌کننده در این مکانیسم حل و فصل شود.»

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در مصاحبه‌ای این توافق که به موجب آن فناوری زیردریایی اتمی در اختیار استرالیا قرار خواهد گرفت را از نظر انجام بازرسی‌ها، موضوعی «بسیار پیچیده» توصیف کرد.

این قرارداد از آن جهت حائز اهمیت است که اولین بار است که یکی از طرف‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) به غیر از پنج کشور دارای سلاح اتمی که توسط این پیمان به رسمیت شناخته شده‌اند شامل ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس، زیر دریایی‌های اتمی دریافت می‌کند. هند که ان‌پی‌تی را امضا نکرده نیز دارای زیردریایی‌های اتمی است.

پیش‌تر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مسقر در وین، در توییتی توافق زیردریایی اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا را پرمخاطره توصیف کرده بود.

این دیپلمات روس در توییتی نوشت: احتمالاً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راه‌حلی پیدا خواهد کرد. اما در هر صورت رویکرد "ابتکاری" «اوکوس» (توافق امنیتی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا) در ارتباط با زیردریایی‌ها بسیار پرمخاطره است. این امر باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود و شماری از کشورها را تشویق می‌کند تا به دنبال زیردریایی‌های اتمی باشند. فکر نمی‌کنم که برنامه‌های این توافق به خوبی بررسی شده باشد.

«نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه نیز هشدار داد توافق نظامی اخیر غرب علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است. به گفته رئیس شورای امنیت روسیه، توافق این سه کشور در نهایت باعث ایجاد یک بلوک نظامی جدید با هدف مهار و مقابله با روسیه و چین خواهد شد.

از نظر این مقام روس، در نتیجه این توافق، آمریکا و انگلیس دانش توسعه و بکارگیری زیردریایی‌های اتمی را در اختیار استرالیا قرار می‌دهند و این موضوع، «تهدیدی برای کل ساختار امنیتی آسیا» است.

علاوه بر چین و روسیه، برخی کشورهای آسیایی از قبیل اندونزی و مالزی هم درباره اثرات منفی این توافق نظامی بر امنیت این منطقه هشدار دادند. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها