واکنش ها به نتایج اولیه انتخابات عراق

کد خبر: 1102741

کمیسیون عالی انتخابات عراق با تأکید بر اینکه نتایج اولیه انتخابات قابل تغییر است، اعلام کرد که تحت تأثیر فشارها قرار نخواهد گرفت.

واکنش ها به نتایج اولیه انتخابات عراق

«حسن سلمان» مدیر بخش اطلاعات و ارتباطات کمیسیون عالی انتخابات عراق روز چهارشنبه در سخنانی به دنبال بالاگرفتن اعتراضات به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اعلام کرد که «نتایج قابل تغییر است ولی کمیسیون انتخابات تحت تأثیر فشارها قرار نخواهد گرفت».

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق (واع)، حسن سلمان افزود: «نتایج اولیه خیلی زود اعلام شد، زیرا طبق تصمیمات کمیسیون، باید نتایج اولیه ظرف ۲۴ ساعت و یک روز پس از برگزاری انتخابات اعلام می‌شد».

سخنگوی کمیسیون انتخابات عراق تأکید کرد: «نتایج اولیه قابل تغییر است و باید منتظر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ماند».

رئیس سازمان حشد شعبی که ریاست ائتلاف «پیمان ملی» را بر عهده دارد، درباره فرآیند اعلام نتایج انتخابات عراق و شمارش آرا ابراز تأسف کرد و گفت که فرآیند شمارش آرا «جانبدارانه» آغاز شد.

اعتراضات احزاب و جریان‌های سیاسی و ائتلاف‌های مهمی همچون ائتلاف الفتح، دولت قانون، حزب اسلامی عراق از احزاب اهل سنت و حتی اتحادیه میهنی کردستان عراق به نتایج اعلام شده پنجمین انتخابات پارلمانی عراق کماکان ادامه دارد.

معترضان از بروز تقلب گسترده در انتخابات ۱۰ اکتبر سخن می‌گویند، اما کمیسیون عالی انتخابات هرگونه تقلب در انتخابات را رد کرده و معتقد است که دستگاه‌های مربوط به رای‌گیری دارای سیستم‌های پیشرفته‌ است و نسبت به تخلف احتمالی حساسیت زیادی دارد و به همین دلیل امکان سوء استفاده از آن وجود ندارد.

رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان پارلمان عراق که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، بامداد روز یکشنبه ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز و ساعت ۶ بعد از ظهر بدون تمدید به پایان رسید./ایسنا

درخواست «العصائب» و «حقوق» برای تصحیح نتایج انتخابات عراق

رهبران ائتلاف «العصائب» و جنبش «حقوق» ضمن درخواست از هواداران خود برای اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی شده، اعلام کردند که کمیسیون انتخابات عراق در نتایج اولیه بازنگری و وضعیت را اصلاح کند.

به گزارش ایسنا، «حسین مونس» رئیس جنبش «حقوق» گفت: آنچه کمیسیون انتخابات در مورد آرای جنبش حقوق به این روش مسخره‌آمیز اعلام کرده، با آنچه ما در اختیار داریم، کاملاً متفاوت است.

وی گفت: نتایجی که تا ساعت دو بعد از ظهر روز انتخابات در اختیار ما بود، پیروزی ۱۲ نامزد را نشان داد و ۶ نامزد دیگری که شایستگی پیروزی را داشتند، از جنبش حقوق بودند.

به گزارش شفق نیوز، «حسن سالم» نامزد عصائب اهل الحق گفت: آرای العصائب در همه حوزه‌های انتخابی بیشتر از نتایج اعلام شده توسط کمیسیون انتخابات است.

وی افزود: ما به کمیسیون فرصت می‌دهیم تا خودش را بازبینی کند و مسئولیت تنشی را که در خیابان عراق ایجاد کرده است، بر عهده بگیرد و برای روشن شدن حقیقت و مشخص شدن تکلیف آرای به سرقت رفته، باید همه آرا به صورت دستی بازشمارش شوند.

حسن سالم در پایان تصریح کرد: تخلفاتی در کمیسیون انتخابات صورت گرفته است و در همه کارهای خود بی‌طرف نبود و علیه برخی نامزدها و احزاب سیاسی برای طرفداری از حزبی خاص عمل کرد و ما درباره این اقدام مسخره آمیز سکوت نخواهیم کرد.

رئیس جنبش حقوق گفت: برخی از مراکز انتخاباتی در روز انتخابات اشغال شده‌اند و ما در این باره به کمیسیون شکایت کردیم.

مونس گفت: ما به شمارش الکترونیکی اعتماد نداریم و بسیاری از مشکلات فنی در روز انتخابات بوجود آمد و ناظران ما از مراکز انتخابی اخراج شدند و ما نمی‌خواهیم پارلمان ۲۰۱۸ تکرار شود.

وی ادامه داد: ما خواستار شمارش آرا در مراکز مشکوک هستیم و از نامزدهایی متضرر شدند می‎خواهیم تا این موضوع را در کنفرانسی مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها