تحولات افغانستان/طالبان: ترکیه نقش مهمی در بازسازی افغانستان دارد

کد خبر: 1103510

در ادامه سفر مقامات کشورهای آسیای مرکزی به افغانستان، نماینده ویژه رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با معاون نخست وزیر طالبان درباره برقراری روابط تجاری با افغانستان گفت‌وگو کرد.

تحولات افغانستان/طالبان: ترکیه نقش مهمی در بازسازی افغانستان دارد

«یرجان قاضی‌خان» نماینده ویژه رئیس جمهور قزاقستان در امور همکاری‌های بین‌المللی در سفر به کابل با «ملا عبدالغنی برادر» معاون نخست وزیر طالبان دیدار کرد.

براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه قزاقستان، در این سفر درباره  ارائه کمک‌های بشردوستانه و برقراری روابط تجاری و اقتصادی با طالبان گفت‌وگو شد.

قاضی‌خان در این دیدار همچنین نسبت به اهدای 5 هزار تن گندم به مردم افغانستان متعهد شد.

بیانیه می‌افزاید که قزاقستان پس از تسلط طالبان بر افغانستان نیز صادرات به افغانستان را از جمله آرد و غله را متوقف نکرده است و صادرکنندگان این کشور کریدور حمل و نقل و ارتباطات تجاری خود را با «دولت جدید افغانستان» حفظ کرده‌اند.

پیش از این نیز «تالگات کالیوف» نماینده ویژه رئیس جمهور قزاقستان گفته بود که طالبان تهدیدی برای کشورهای آسیای مرکزی نیست و این به نفع جامعه جهانی است که براساس شرایط با طالبان تعامل کنند.

 وزیر طالبان: ترکیه نقش مهمی در بازسازی افغانستان دارد

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان گفت: ترکیه می‌تواند با سرمایه‌گذاری و تحقق برخی پروژه‌ها، در بازسازی افغانستان نقش فعالی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، گفت که ترکیه می‌تواند با سرمایه‌گذاری و تحقق برخی پروژه‌ها، در بازسازی افغانستان نقش فعالی داشته باشد.

امیرخان متقی گفت که به رسمیت شناختن دولت طالبان و کمک‌های بین المللی اهمیت زیادی در بهبود اقتصاد افغانستان دارد.

متقی روز پنجشنبه در سفر رسمی به ترکیه یک هیئت طالبان را مورد بحث و بررسی مسائل دوجانبه و همکاری در مورد آینده افغانستان قرار داد.

در دیدار مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و امیر خان متقی، موضوعاتی چون به رسمیت شناختن طالبان و دارایی‌های متعلق به افغانستان که توسط آمریکا مسدود شده، مورد بحث قرار گرفت.

متقی گفت که مسدود کردن دارایی‌های افغانستان پس از تسلط طالبان، قوانین بین المللی و حقوق بشر را نقض می‌کند.

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان تاکید کرد که این غصب حقوق افغان‌هاست و این وضعیت بر اقتصاد افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

به گفته‌ او، طالبان در حال گفت‌وگو با آمریکا است تا در آبادانی و بازسازی افغانستان نقش فعال داشته باشد. او همچنین وعده‌ کمک یک میلیارد یورویی توسط اروپا در نشست گروه ۲۰ و کمک یک میلیارد دلاری در نشست ژنو را نشانه‌ی تعامل جهان با طالبان خوانده است.

متقی همچنین بار دیگر گفت که داعش قدرت نظامی در افغانستان ندارد و تبلیغات به نفع این گروه جریان دارد. به گفته‌ وی، در این تبلیغات تلاش می‌شود تا طالبان ضعیف نشان داده شود.

وزیر خارجه‌ طالبان همچنین تأکید کرد که خطرات امنیتی در افغانستان رفع شده است و هم‌اکنون هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد. او در مورد حمله‌ داعش در قندهار و قندوز هم گفته که حملات در مناطقی انجام شده که تأمین امنیت آن جاها دشوار بوده است.

امیرخان متقی در ادامه گفت که توجه ویژه به تأمین امنیت مراکز دینی و مذهبی می‌شود و به کمک مردم امنیت آن‌ها تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد نظم در افغانستان گفت که حکومت طالبان با بهبود اقتصاد نظم را در افغانستان تأمین خواهد کرد. این عضو طالبان تأکید کرده است که این گروه از امکانات و تجارب ترکیه در زمینه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها و بازسازی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها استفاده خواهد کرد.

متقی در حالی تهدید داعش در افغانستان را جدی نمی‌داند که در جریان یک هفته، این گروه مسئولیت دو حمله‌ مرگبار در قندوز و قندهار را به عهده گرفتند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها