انتقاد تند شینهوا به تحریم آمریکا علیه ایران

کد خبر: 1103518

خبرگزاری چینی شینهوا در تحلیلی نوشت: در حالی که جهان بخصوص غرب با یک بحران شدید انرژی ناشی از تقاضای فزاینده سوختهای فسیلی رو به رو شده، تحریمهای آمریکا علیه ایران به مانعی در راه کاهش بحران تبدیل شده است.

انتقاد تند شینهوا به تحریم آمریکا علیه ایران

خبرگزاری چینی شینهوا در تحلیلی نوشت: در حالی که جهان بخصوص غرب با یک بحران شدید انرژی ناشی از تقاضای فزاینده سوختهای فسیلی رو به رو شده، تحریمهای آمریکا علیه ایران به مانعی در راه کاهش بحران تبدیل شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شینهوا افزود: در حالی که اقتصادهای بزرگ به آرامی در حال احیاء پس از پاندمی کووید-۱۹ هستند و زمستان سخت گذشته موجب خالی شدن ذخایر گاز اروپا شده و روزهای سردی در پیش است، تقاضای جهانی برای انرژی افزایش یافته و قیمتها نیز به دنبال آن در حال بالا رفتن است.

در کشورهای اروپایی قیمت گاز به حد نصابهای بی سابقه ای رسیده و این مساله موجب افزایش قابل ملاحظه در قیمت سایر کالاها و خدمات شده است.

انگلستان یکی از کشورهایی است که به علت کاهش عرضه در دریای شمال و ذخیره سازی محدود گاز بیشتر از دیگر کشورها ضربه خورده است. در میان کشورهای دیگر اسپانیا و فرانسه نیز از این بحران ضربه خورده اند و شاهد افزایش قیمت برق و سایر کالاها بوده اند.

در همین حال و در بحبوحه افزایش ناگهانی قیمت نفت، قیمت سوخت در آمریکا افزایش یافته است و هنوز یک راه حل واقعی برای حل بحران انرژی به چشم نمی خورد. هر چند روسیه وعده افزایش صادرات را داده است اما به نظر می رسد مابقی تامین کنندگان مهم سوختهای فسیلی در حال حاضر یا نمی توانند یا نمی خواهند کمک قابل ملاحظه ای به حل این بحران کنند. تحلیلگران گفته اند بازار جهانی انرژی به خون تازه نیاز دارد.

ایران؛ تامین کننده قابل اعتماد انرژی

خبرگزاری چینی شینهوا در ادامه تحلیل می افزاید: ایران منابع هیدروکربنی فراوانی در اختیار دارد، این کشور مطابق گزارش سال ۲۰۲۰ شرکت "بی پی" تا سال ۲۰۱۹ در حدود ۳۲ تریلیون متر معکب ذخایز گاز اثبات شده داشته که در رتبه دوم جهانی است و حدود ۱۶ درصد از کل ذخایر گاز جهان را شامل می شود.

گزارش بی پی همچنین حاکی است که ایران تا سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۵۶ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت دارد که در رده چهارم جهان است و حدود ۹ درصد از کل ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد.

ناظران می گویند این کشور قرار گرفته در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب و با دسترسی به دریاها و همچنین دسترسی به اروپا از طریق ترکیه و آسیای مرکزی می تواند به علت موقعیت ژئوپلتیک خود منبع انرژی تقریبا ارزان باشد.

تا پیش از خروج آمریکا از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریمهای یکجانبه عمدتا بر بخش نفت و گاز ایران، ایران روزانه حدود ۲.۸ میلیون بشکه نفت خام وارد بازار جهانی می کرد. این کشور همچنین به برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق گاز صادر می کند و می تواند در بلندمدت یک تامین کننده قابل اعتماد برای اروپا و بقیه جهان باشد.

مرتضی بهروزی کارشناس انرژی ایرانی به خبرگزاری ایسنا گفته است که ایران در صورت برداشته شدن تحریم ها در مدت کمتر از شش ماه می تواند صادرات نفت خود را به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که این امر می تواند یک وضعیت برد-برد ایجاد نماید.

تحریمهای آمریکا مهمترین مانع برای حل بحران انرژی

شینهوا در ادامه خاطرنشان کرد: اما این درحالی است که تحریمهای آمریکا جهان را از این مزیت محروم کرده و مانع دسترسی جمهوری اسلامی ایران به میلیاردها دلار درآمد سالیانه شده و به این ترتیب یک بازی با حاصل جمع صفر ایجاد کرده است.

پیش از این جواد اوجی وزیر نفت ایران گفته بود که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای مدت چندین سال مانع صادرات نفت ایران شده اند و ایران تنها کشوری نیست که بهای آن را می پردازد. این سیاست یکجانبه همچنین تاثیری منفی بر مردم آمریکا و اروپا دارد.

وزیر نفت ایران در سخنانی پس از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن گفت: ایران آماده حل و فصل بحران سوخت جاری در جهان و جبران کمبود است.

او به تصمیم سازان غربی توصیه کرد که برای تحقق این هدف درس بیاموزند و از طریق برداشتن تحریمهای غیرقانونی و ناعادلانه بر بخش نفت و گاز ایران به حل بحران کمک کنند. /ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها