جلوگیری از تأیید صلاحیت مقام آمریکایی به دلیل عدم حمایت کافی از فشار ضد ایران

کد خبر: 1104093

یک نماینده مجلس سنای آمریکا از ادامه روند بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت بایدن برای تصدی سمتی در وزارت خارجه آمریکا جلوگیری کرده است.

جلوگیری از تأیید صلاحیت مقام آمریکایی به دلیل عدم حمایت کافی از فشار ضد ایران

«تد کروز»، نماینده ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا از ادامه روند بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت جو بایدن برای ریاست اداره خاور نزدیک در وزارت خارجه آمریکا جلوگیری کرده است.

کروز که از طرفداران سیاست فشار حداکثری علیه ایران است در ایمیلی که پایگاه خبری پولیتیکو به آن دست یافته توضیحاتی درباره دلایل این تصمیمش ارائه کرده است.

بررسی دلایل تد کروز نشان می‌دهد یکی از دلایل تصمیم این سناتور این بوده که گزینه پیشنهادی بایدن به اندازه کافی از سیاست تحریم‌ها علیه ایران دفاع نکرده، جلوی ادامه روند تأیید صلاحیت او را گرفته است.

دولت جو بایدن چند روز پیش «باربارا لیف» را نامزد تصدی دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاست‌های خاور نزدیک کرد. صلاحیت او بایستی در مجلس سنا به تأیید برسد.

تد کروز در نامه‌ای خطاب به اعضای کمیته روابط خارجی سنا نوشته لیف به سه مورد از سوال‌های او پاسخ مناسب را نداده است.

این سناتور در یکی از سوال‌ها از لیف خواسته درباره هر «ساز و کار، قرارداد یا توافق احتمالی که دولت بایدن با هدف کاستن از فشار علیه ایران مد نظر دارد» توضیح دهد. لیف در پاسخ گفته است: «چنین ساز و کار، قرارداد یا توافقی برای کاستن از فشار علیه ایران در کار نیست.»

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند به این سیاست پایان دهند.

دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بعد از خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای برجام سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در دستور کار قرار داد. او مدعی بود پیگیری این فشار می‌تواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند.

ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی از قدرت کنار رفت که در تحقق اهداف ضد ایرانی‌اش کاملاً ناکام ماند. او به علاوه، در داخل آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، دامن زدن به تنش‌ها با ایران، از بین بردن آثار تحریم‌ها به دلیل استفاده مفرط از آنها و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در دوران ۴ ساله حضورش در کاخ سفید به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، هر چند که تا کنون اقدامی برای بازگشت از سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری انجام نداده است.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده لازم است دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام ابتدا بایستی سیاست دولت ترامپ را کنار بگذارد.

کروز در سوالی دیگر از لیف خواسته اسناد وزارت خارجه آمریکا که در آن به کارکنان دستور داده شده از نام «توافقات ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی استفاده نکنند را در اختیار او قرار دهد. لیف در پاسخ گفته او در جایگاهی نیست که چنین اسنادی را در اختیار کسی قرار دهد اما در صورتی که مجلس سنا صلاحیتش را تأیید کند می‌تواند در خصوص دغدغه کروز کاری انجام دهد.

سومین سوال کروز به مسئله مصر مربوط می‌شده و او از لیف پرسیده آیا دولت بایدن ارائه ۱۳۰ میلیون دلار کمک به دولت مصر را به آزادسازی ۱۶ فرد بازداشت‌شده در مصر مشروط کرده است یا خیر.

پولیتیکو نوشته پاسخ‌های طویل لیف به این سوالات، تد کروز را راضی نکرده و او از ادامه روند تأیید صلاحیتش جلوگیری کرده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها