خداحافظی مرکل از دنیای سیاست

کد خبر: 1105396

رئیس جمهور آلمان امروز (سه شنبه) در کاخ ریاست جمهوری رسما حکم برکناری مرکل و اعضای کابینه او را تقدیم آنها کرد.

خداحافظی مرکل از دنیای سیاست

به نقل از "ان تی وی" آلمان، "فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان امروز (سه شنبه) رسما "آنگلا مرکل" را از مسئولیت صدر اعظمی آلمان برکنار کرد.

وی در کاخ ریاست جمهوری بلوو در برلین ابتدا گواهی برکناری مرکل و سپس بقیه اعضای کابینه وی را تقدیم آن ها کرد.

البته این بدین مفهوم نیست که دولت فعلی آلمان دیگر هیچ مسئولیتی ندارد.

"اشتاین مایر" پیش از این در یک سخنرانی از مرکل به خاطر خدمات 16 ساله اش در سمت صدر اعظمی آلمان قدردانی کرده و گفت: مرکل برای آلمان ارزش، احترام و حتی محبت را به ارمغان آورده است.

اشتاین مایر تاکید کرد که حالا دوران صدر اعظمی کسی رو به پایان است که می توان آن را در زمره بزرگان تاریخ این جمهوری به حساب آورد.

«فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان پیش از ظهر امروز با صدور بیانیه‌ای از «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور خواست تا زمان تشکیل کابینه دولت جدید آلمان، به وظایف خود به عنوان صدراعظم ادامه دهد.

دفتر ریاست جمهوری آلمان با انتشار این بیانیه، در متن آن آورده است: این درخواست بر اساس بند 3 از پاراگراف 69 حقوق اساسی انجام شده است.

بر اساس قانون اساسی آلمان، اختیارات صدراعظم فدرال و وزرای دولت در روز برگزاری اولین نشست پارلمان جدید به پایان می‌رسد. اگر تا این لحظه کابینه جدید تشکیل نشده باشد که دقیقاً وضعیت امروز آلمان نیز به همین گونه است، دولت قبلی به لحاظ حقوقی از کار برکنار شده، اما بدون هیچ محدودیتی به وظایف خود ادامه خواهد داد.

مذاکرات در مورد تشکیل دولت ائتلافی آینده، هم اکنون توسط حزب سوسیال دموکرات، حزب دموکرات آزاد و سبزها در حال انجام است. احتمالاً نام صدراعظم جدید آلمان در ماه دسامبر اعلام خواهد شد که در این صورت اختیارات دولت فعلی به طور کامل سلب خواهد شد.

مرکل از سال 2005 به این سو، چهار دوره پیاپی صدراعظم آلمان و بیش از هر سیاستمدار دیگری در این سمت بوده است.

در انتخابات پارلمانی اخیر آلمان حزب سوسیال دموکرات با اختلاف اندک از اتحادیه احزاب متحد مسیحی پیروز این انتخابات شد و توانست 25.7 درصد آراء شهروندان را به دست آورد. اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم با ریزش تاریخی در آراء خود مواجه شده و 24.1 درصد آراء شهروندان را به دست آورد.

نتایج نظرسنجی ها بعد از انتخابات پارلمانی در این کشور نشان می دهد که اکثر شهروندان آلمانی خواهان شروعی جدید در کشورشان با تشکیل ائتلاف موسوم به آمپل و روی کار آمدن "اولاف شولتز" به عنوان صدر اعظم هستند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها