دو دستگی دولت جو بایدن درباره فروش پهپادهای نظامی به قطر

کد خبر: 1105815

رسانه آمریکایی گزارش داد، به رغم موافقت پنتاگون با فروش ۵۰۰ میلیون دلاری پهپاد نظامی به قطر، وزارت خارجه آمریکا نگران خشم ریاض و ابوظبی از این توافق است.

دو دستگی دولت جو بایدن درباره فروش پهپادهای نظامی به قطر

در شرایطی که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر قرار است ماه آینده به واشنگتن سفر کند، رسانه‌ آمریکایی از دو دستگی دولت جو بایدن درباره فروش پهپادهای نظامی پیشرفته به دوحه خبر داد.

شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال تشویق برای قرارداد فروش بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری پهپادهای مسلح به قطر است اما وزارت خارجه آمریکا در حال ایجاد تعلل برای اجابت درخواست دولت قطر است.

این رسانه خبر خود را به نقل از سه مقام دولت و یک دستیار کنگره این کشور منتشر کرده اما اشاره مستقیمی به نام و هویت منابع خود نکرده است.

شبکه آمریکایی گزارش داد، دوحه برای اولین بار سال گذشته از واشنگتن برای پهپادهای مسلح «ام‌کیو-۹ ریپر» (MQ-9 Reaper) درخواست کرد اما این درخواست ناکام ماند و قطر حالا دوباره برای خرید پهپادها فشار می‌آورد.

ان بی سی نیوز خبر داد، قطر از کمکی که در جریان خروج آمریکا از افغانستان به این کشور ارائه داد استفاده می‌کند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر قرار است ماه آینده به واشنگتن سفر و با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کند.

یک مقام مطلع و مسئول فروش تسلیحات پیشرفته آمریکا از قبیل پهپادها به ان‌بی‌سی نیوز خبر داد، پنتاگون قطر را «یک شریک قابل اتکا» از جمله در زمینه مقابله با تروریسم و انجام حملات نظامی از راه دور در افغانستان می‌داند.

ان بی سی نیوز البته گزارش داد، مقام‌های وزارت خارجه آمریکا اما نگران هستند که فروش ۵۰۰ میلیون دلاری پهپاد به قطر باعث عصبانیت برخی متحدان واشنگتن شامل عربستان سعودی و امارات عربی متحده بشود.

این رسانه آمریکا به سراغ وزارت خارجه رفته و نظر این وزارتخانه را درباره درستی یا نادرستی خبر نگرانی درباره فروش پهپاد به قطر جویا شده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «وزارتخانه تا زمانی که فروش یا انتقال اقلام دفاعی پیشنهادی به طور رسمی به کنگره اطلاع داده شوند طبق خطی مشی خود به صورت علنی در مورد آنها اظهار نظر یا تایید نمی‌کند».

ان‌بی‌سی نیوز در ادامه گزارش خود به نقل از یک مقام پنتاگون نوشت، وزارت دفاع آمریکا مخالفتی با فروش پهپاد به قطر ندارد البته به طرز فعالانه‌ هم از این موضوع حمایت نمی‌کند.

این مقام پنتاگون اذعان کرد که فروش پهپاد به قطر روی دیگر متحدان و شرکای آمریکا در منطقه اثر خواهد داشت و پنتاگون خواهان بی ثبات کردن منطقه نیست.

مقام وزارت دفاع آمریکا افزود، فروش پهپادهای مسلح آمریکا به قطر البته می‌تواند به دلیل نقش و حمایت دوحه در زمینه مقابله با تروریسم، باعث تقویت امنیت منطقه شود.

ان‌بی‌سی نیوز در ادامه گزارش خود به کمک‌های قطر به آمریکا در جریان خروج نظامیان این کشور از افغانستان و میزبانی قطر از پایگاه نظامی «العدید» آمریکا اشاره کرد.

طبق گزارش این رسانه، «قطر از سال ۲۰۰۳ حدود هشت میلیارد دلار برای توسعه ساخت و ساز در این پایگاه (العدید) کمک کرده است».

در ادامه این گزارش آمده است: «قطر همین حالا دومین شریک فروش نظامی خارجی ایالات متحده با بیش از ۲۶ میلیارد دلار در پرونده‌های فعال (دومین خریدار بزرگ تسلیحاتی ایالات متحده) است. ایالات متحده به قطر سامانه‌های پدافند موشکی با برد بلند پاتریوت، جنگنده اف-۱۵ و بالگردهای تهاجمی آپاچی می‌فروشد».

ان‌بی‌سی نیوز در ادامه گزارش خود نوشت: « فروش احتمالی پهپادهای ساخت ایالات متحده به قطر می‌تواند باعث مخالفت متحدان آمریکا در خاورمیانه شود».

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی هم درباره فروش پهپاد آمریکا به قطر به دلیل روابط دوحه با حماس نگرانی‌هایی دارد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها