خلیلزاد: آمریکا کارهای ناتمام زیادی در افغانستان دارد

کد خبر: 1106181

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان گفت: توافقنامه صلح با طالبان که در دولت ترامپ ایجاد شد، مشروط بود که برخی از آن شرایط برآورده نشدند، آمریکا هنوز کارهای ناتمامی در افغانستان دارد.

خلیلزاد: آمریکا کارهای ناتمام زیادی در افغانستان دارد

«زلمی خلیل زاد»، نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان، گفت که ایالات متحده «هنوز کارهای ناتمامی در افغانستان دارد».

وی در گفت‌وگو با «فاکس نیوز» افزود: «توافقی که ما بر اساس شرایط دولت وقت (دونالد ترامپ) انجام دادیم، برخی از مفاد آن محقق نشد. طالبان آن‌ها را اجرا نکرده‌اند. ما می‌خواهیم طالبان در قبال آن توافق‌نامه‌ها پاسخگو باشند. من خواهان آن بودم که طالبان را برای مذاکره و رسیدن به توافق بر سر اجرای بخش‌های باقی‌مانده که با تروریسم سروکار دارند و تشکیل یک دولت فراگیر تحت فشار قرار دهیم.»

خلیل زاد ابراز نگرانی کرد که آمریکا برای حفاظت از منافع ملی خود در افغانستان باید کارهای زیادی صورت می‌داد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که دولت بایدن به دلیل تلقی طالبان به‌عنوان یک گروه تروریستی با آنها مذاکره نمی‌کند.

سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد تاکید کرد که طالبان خواهان عادی شدن روابط با آمریکا و آزادسازی پول‌های افغانستان است.

وی در بخشی از این گفت‌وگو فاش کرد که ژنرال مک کنزی در نشست دوحه گفته که فرمان او تامین امنیت کابل نبود، بلکه تخلیه حدود 2500 سرباز آمریکایی باقی مانده در افغانستان بود.

خلیل‌زاد گفت: بایدن برنامه خروج زمانبندی شده را به جای خروج مشروط انتخاب کرد. وی همچنین افزود که علی‌رغم نگرانی‌ها درباره حضور القاعده و داعش در آینده نزدیک، اما طالبان به تعهدات خود در این باره عمل کرده است./فارس

وی در پاسخ به سوالی درباره حمله داعش که منجر به کشته شدن 13 سرباز آمریکایی در کابل، گفت: اگرچه تروریسم همچنان یک مشکل است، اما ایالات متحده چالش‌های بزرگ دیگری مانند چین دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها