حمله اوباما به سران چین و روسیه

کد خبر: 1108229

باراک اوباما رییس جمهری سابق آمریکا در اجلاس اقلیمی سازمان ملل موسوم به "کاپ۲۶" در گلاسکو اسکاتلند، روسیه و چین را متهم به "فقدان خطرناک فوریت" در کاهش تولید گازهای گلخانه ای کرد.

حمله اوباما به سران چین و روسیه

باراک اوباما رییس جمهری سابق آمریکا در اجلاس اقلیمی سازمان ملل موسوم به "کاپ۲۶" در گلاسکو اسکاتلند، روسیه و چین را متهم به "فقدان خطرناک فوریت" در کاهش تولید گازهای گلخانه ای کرد.

به گزارش ایرنا، این اولین حضور اوباما در یک کنفرانس اقلیمی از سال ۲۰۱۵ و پس از امضای توافقنامه اقلیمی پاریس در این سال است.دونالد ترامپ از توافق اقلیمی پاریس خارج شد و اکنون جو بایدن رییس جمهوری آمریکا بار دیگر وارد این توافق شده است.

اوباما در سخنانش از اقدام ترامپ در خروج از توافق پاریس انتقاد کرد و گفت: من از این اقدام خوشحال نبودم.

اوباما همچنین از جمهوریخواهان آمریکا انتقاد کرد و گفت که یکی از دو حزب اصلی آمریکا نه تنها در زمینه مقابله با گرمایش زمین کاملا منفعل بوده بلکه به شکل فعالی با علوم زیست محیطی مخالفت می‌کند و تغییرات اقلیمی را به موضوعی حزبی تبدل کرده است.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خطاب به مردم آمریکا اظهار داشت: بگذارید با صراحت بگویم، مهم نیست شما دموکرات هستید یا جمهوریخواه، فرقی نمی‌کند که خانه شما در فلوریدا در معرض خطر سیل است یا مزارع شما در ایالت داکوتا و کالیفرنیا طعمه حریق می‌شود؛ برای طبیعت، علوم و فیزیک ، طرفداری از این یا آن حزب فرقی نمی‌کند.

اوباما با وجود مخالفت تعدادی از سناتورها در حزب دموکرات آمریکا، ابراز اطمینان کرد که لایحه جاه طلبانه اقلیمی جو بایدن به ارزش ۵۵۵  میلیارد دلار در هفته های آینده تصویب خواهد شد

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دلیل نپیوستن به دیگر رهبران جهانی در مذاکرات آب و هوا در گلاسکو انتقاد کرد.

وی در اظهاراتی از پیش تهیه شده گفت که  وقتی می‌بینم رهبران دو کشور از  بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جهان، چین و روسیه، حتی از حضور در جلسات خودداری می‌کنند و برنامه‌های ملی آنها  فقدان خطرناک فوریت را نشان می دهد، دلسرد می شوم.

اوباما افزود: همه ما نقش داریم و باید کار کنیم. همه ما باید برای آب و هوا فداکاری انجام دهیم. اما کسانی از ما که در کشورهای ثروتمند زندگی می کنیم و در سرعت بخشیدن به معضل گرمایش جهانی کمک کرده ایم،  بار اضافی بر دوش داریم.

به گزارش ایرنا، بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد (cop۲۶ ) از یکشنبه ۹ آبان ماه با حضور هزاران نفر از سران و نمایندگان ۲۰۰ کشور در شهر گلاسکوی اسکاتلند فعالیت خود را آغاز کرد.

 در جریان این کنفرانس دو هفته ای، مذاکرات دیپلماتیک فشرده ای پیرامون چگونگی مقابله با گرمایش زمین به عنوان چالش مشترک جهانی، صورت گرفته و سران و نمایندگان کشورهای جهان، اهداف و تعهدات خود را برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی و نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰، ارائه کرد ه اند.

قرار است هیات های نمایندگی و مذاکره کننده در این نشست، کشورهای جهان را وادار کنند تا اقدامات و تعهدات بلندپروازانه تری را برای جلوگیری از ادامه گرمایش زمین و محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد، بپذیرند.

گزارش نگران کننده سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی که درست قبل از آغاز کنفرانس منتشر شده می گوید بدون اقدام جدی، دمای متوسط کره زمین تا پایان این قرن ۲.۷ درجه افزایش خواهد یافت که فاجعه بار است.

 هدف کنفرانس این است که افزایش دما به ۱.۵ درجه محدود شود. این گزارش دلهره آور نیز نتوانست تاثیر چندانی در متقاعد کردن سیاستمداران داشته باشد.

اجلاس بین‌المللی اقلیمی گلاسکو در حالی هفته اول خود را پشت سر گذاشت که به نظر می‌رسد بیانیه‌های به ظاهر زیبا، در قابی از فریب برای القاء توهم پیشرفت در مذاکرات برای سر و سامان دادن به معضلات آب و هوایی جهان صادر شده است.

مهمترین تیتر خبری این روزهای اجلاس گلاسکو این است که حدود چهل کشور توافق کردند از مصرف ذغال سنگ برای تولید انرژی بکاهند یا کاملاً آن را متوقف کنند. با این حال کسی توجه نمی کند که این چهل کشور عمدتاً یا از ذغال سنگ استفاده نمی کنند یا خیلی کم استفاده می‌کنند. اما مصرف کنندگان اصلی ذغال سنگ یعنی آمریکا و هند در میان این چهل کشور دیده نمی شوند.

در عوض کشورهایی با مصرف متوسط ماند شیلی، ویتنام، لهستان و کره جنوبی  این تعهد را امضا کرده اند. در کنار آن چند کشور هم توافق رقیق تری را امضا کردند مبنی بر اینکه از بودجه عمومی برای تکمیل پروژه های دست نخورده انرژی های فسیلی استفاده نکنند. تعهدی مبهم و احتمالاً بی اثر و با قابلیت تفسیر زیاد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها