«فردا» گزارش می‌دهد

دور تازه مذاکرات با سعودی و نتایج احتمالی

کد خبر: 1109312

وزیر خارجه عربستان گفته که دور جدید مذاکرات به زودی برگزار خواهد شد، این مذاکرات اما چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد؟

دور تازه مذاکرات با سعودی و نتایج احتمالی

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات ایران و عربستان سعودی از چند ماه قبل و با وساطت بغداد شروع شد. ابتدا در سطح مقامات امنیتی بود و بعد این فضا فراهم شد که مقامات مسئول در عرصه دیپلماسی نیز پای میز مذاکره بنشینند. تغییر دولت در ایران قدری وقفه ایجاد کرد و بین دور چهارم و پنجم که حالا وزیر خارجه عربستان از برگزاری «به زودی» آن خبر داده، فاصله افتاد. 

فیصل بن فرحان چندی قبل گفته بود که مذاکرات انجام شده پیشرفت ملموسی نداشته و با این سخن ناامیدی‌های را در پیشرفت مذاکرات ایجاد کرده بود، او اکنون اما در تازه‌ترین  مصاحبه خود به فرانس 24 گفته که «به اندازه کافی به پیشرفتی رسیده‎‌ایم که به ما اجازه دهد به سمت جلو پیش برویم».

پیش‌تر نیز یک مقام آگاه نیز به «شرق» گفته بود روند مذاکرات چندان به سمت جلو پیش نرفته‌ است، اما همین‌ که تهران- ریاض پای میز مذاکره هستند، می‌تواند مثبت باشد.

سوال اینجاست که این گفت‌وگو اگر مثبت باشد و پیش برود به کجا خواهد رسید، یعنی اولین نشانه از ترمیم روابط دو کشور چیست؟ طبیعتا برقراری روابط دیپلماتیک. اگر انتظارمان را از حد بازگشایی سفارت‌خانه‌ها پایین بیاوریم، باید به این پرسش پاسخ داد که آیا بعد پنج دور مذاکره به گفته طرفین رو به پیشرفت، امکان تحقق بازگشایی کنسولگری در جده و مشهد وجود دارد؟ بن‌فرحان در پاسخ به این پرسش گفته که «امکانش وجود دارد، اما هنوز تصمیمی در‌این‌باره اتخاذ نشده است».

طبیعتا تصمیمات و رویکرد عربستان تنها عامل تعیین کننده در این قضیه نیست و باید دید که طرف ایرانی نیز چه رویکردی دارد. اینطور که به نظر می‌رسد اما ایران نیز همانطور که بارها اعلام کرده از حل مشکلات با همسایگان از جمله عربستان استقبال کرده و خواهان پیشرفت در این مذاکرات است. آخرین موضع گیری مقامات کشورمان در این باره مربوط است به جلسه قبلی سخنگوی وزارت خارجه که در پاسخ به خبرنگاران توقف مذاکرات با عربستان را رد کرد و گفت: «مذاکرات با عربستان متوقف نشده است و پیشرفت گفتگوها منوط به اقدام عملی ریاض است.»

او گفت: «بعد از دور چهارم، گفت‌وگوی حضوری صورت نگرفته اما می‌توان گفت که گفت‌وگوها صریح و شفاف انجام شده و پیشرفت آن منوط به جدیت طرف مقابل است. ریاض باید از اظهارات صرفا رسانه‌ای فراتر برود و اگر اینطور باشد قطعا دور بعدی می‌تواند انجام شود».

حال وزیر خارجه عربستان از برگزاری به زودی دور بعدی و حتی امکان بازگشایی کنسولگری گفته است. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها